Článek
Neoprávněné parkování na invalidech se oficiálně popisuje jako neoprávněné stání s vozidlem na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo označené parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením. V dnešní době však jde o složitější problematiku, proto jsme oslovili nejen experta Pavla Greinera z Autoškoly King, ale také Ministerstvo dopravy České republiky.
Silniční zákon říká, že na místě vyhrazeném pro invalidy smí stát pouze to vozidlo, které je vybaveno platným parkovacím průkazem osoby se zdravotním postižením. Tento přenosný parkovací průkaz mohou získat držitelé průkazu ZTP nebo ZTP/P, přičemž ani nemusí dané vozidlo řídit, stačí pouze, když v něm budou přepravováni. Pozor, pokud je tento parkovací průkaz použit neoprávněně, jde o přestupek.
Parkování (zastavení i stání) na invalidech (nebo neoprávněné užití parkovacího průkazu) se podle nového bodového systému hodnotí pokutou na místě 2 500 Kč až 3 500 Kč, nicméně pokud prohrajete správní řízení, pak flastr začíná na 4 000 Kč a končí na 10 000 Kč. Vždy k tomuto prokázanému přestupku dostanete navíc 2 body do karty řidiče.
Vyhrazená stání pro invalidy jsou v současnosti označena jednak svislou dopravní značkou IP 12 (vyhrazené parkoviště), na níž je uveden symbol zařízení nebo prostoru pro osoby na vozíku, a také vodorovnou značkou V 10f, která představuje piktogram vozíčkáře s vyznačenou parkovací plochou.
Zásada vodorovného značení
Pakliže vodorovné značení V 10f zcela chybí (ve smyslu, že na místě vůbec není) nebo je chybně namalované, ale značka IP 12 je na místě, pak je vyhrazené parkovací místo stále platné. Ačkoli se mnoho řidičů domnívá, že tomu tak není.
Pozor ovšem, bez vodorovného značení V 10f je zde jiný sazebník pokut, protože jde o nerespektování značky IP 12, kde je pokuta do 1 500 Kč, ve správním řízení poté 2 000 až 5 000 Kč. A bez bodů.
S vyhrazeným stáním pro invalidy občas chtějí vyběhnout určití řidiči, kteří trpělivě čekají, až vodorovné dopravní značení V 10f zasype sníh, a tudíž nebude vidět. Takže tehdy je značka neplatná, nebo…?
Podle vyjádření Ministerstva dopravy stále půjde o přestupek i v případě, kdy řidič prokáže, že skutečně nemohl vidět vodorovné dopravní značení V 10f a že viditelné bylo pouze značení IP 12. Postih zde hrozí, nicméně ten mírnější za nerespektování značky IP 12.
Teoreticky by tak nesměly být vidět obě značky nebo by musela být vidět jen vodorovná V 10f, aby takovému řidiči nehrozil postih, nicméně nezapomeňte, že konkrétní posouzení takové situace (bylo vidět / nebylo) je vždy na správním orgánu.
Najdou se rovněž tací, co sice na zasněženém vyhrazeném místě nezaparkují (zastavení i stání) přímo, ale třeba jen z poloviny, čímž se opět snaží v případě nachytání policií vyvinit ze svého jednání. Tehdy je ovšem posouzení oblasti, kde daný řidič vozidla stál, opět na příslušném správním orgánu.
Jen na tři minuty
Nakonec tu máme mýtus, který tvrdí, že na místě vyhrazeném pro invalidy je možné parkovat po dobu tří minut legálně. Kdepak.
Legální zastavení/stání po dobu nejvýše tří minut lze pouze na místech označených značkou P Reservé vyhrazených například pro vozidla firem, úřadů či třeba pro elektromobily, a to pouze v případě, kdy takovým stáním nebudou omezeni řidiči vozidel, pro které je parkoviště vyhrazeno, a také pokud takovým zastavením/stáním nebudou omezeni a ohroženi jiní účastníci silničního provozu.
Tato výjimka se nicméně nevztahuje na parkoviště vyhrazená pro vozidla označená parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením. A to ani v případě, kdy je na tomto vyhrazeném místě nepřítomná / nečitelná / chybně namalovaná vodorovná značka V 10f.
Nezapomeňte také, že vozidlo neoprávněně stojící na (jakémkoli) vyhrazeném parkovišti může policista nebo strážník obecní policie nechat odstranit (odtáhnout).
Jednoduše si tedy stačí zapamatovat, že tam, kde je vyhrazené místo pro invalidy označené alespoň svislou značkou IP 12 (čitelnou), mohou na takovém místě stát jen vozidla označená platnou parkovací kartou. A to i za sněhu, deště či třeba vánice.