Článek
Kdekdo si myslí, že zákaz řízení a bodový systém se týká jen lidí, kteří mají řidičské oprávnění. Tedy pouze těch, co úspěšně absolvovali autoškolu včetně závěrečných zkoušek a jsou způsobilí k tomu řídit motorové vozidlo podle dosažené skupiny, tedy např. automobil, motorku, čtyřkolku (ve smyslu quad bike) nebo třeba traktor.
Odborník Pavel Greiner z Autoškoly King ovšem upozornil na to, že i lidé bez řidičského oprávnění jsou pod Damoklovým mečem bodového systému.
Takže když za volant auta nebo řídítka motocyklu usedne osoba, která řidičské oprávnění vůbec nemá (tj. nikdy neudělala autoškolu nebo si ji ještě nemůže udělat), ale je při tomto neoprávněném řízení (tedy přestupku, nikoli trestném činu) přistižena a usvědčena, týká se jí standardně jediný řádek sazebníku v rámci bodového systému 2024.
Konkrétně jde o přestupek „řízení bez řidičského oprávnění“, který je ve správním řízení sankcionovaný od 25 000 Kč do 75 000 Kč, dále 4 trestnými body a zákazem řízení na 18 až 36 měsíců.
Moment, takový člověk přece nemá řidičské oprávnění (nikdy neudělal autoškolu nebo ještě vzhledem k věku ji dělat nemůže), tak jaké body a zákazy? Dotyčnému se po prokázání tohoto přestupku založí karta řidiče, body se do ní zapíší a jejich platnost nabyde účinku.
Přidružený zákaz řízení slouží jako následná hrozba k tomu, kdyby onen člověk svůj řidičský pokus bez řidičského oprávnění opakoval a byl znovu přistižen/usvědčen. Tehdy už jde o trestný čin „maření výkonu úředního rozhodnutí“. Sekundárně si pak po dobu aktivního zákazu řízení onen potrestaný oficiálně nesmí dělat autoškolu.
Je tedy jedno, zda takového hříšníka bez řidičského oprávnění chytne hlídka policie třeba za jízdu na červenou, při běžné silniční kontrole nebo ho zachytí automatizovaný rychlostní radar v obci a následně dojde k jeho usvědčení. Takový člověk je postižen za to nejzávaznější, tedy za „řízení bez řidičského oprávnění“, nikoli třeba za ono projetí červené nebo rychlost (přestupky se nesčítají).
Výjimkou by byla například dopravní nehoda s usmrcením nebo těžkou újmou na zdraví, kdy už jde de facto o trestný čin. Rovněž pokud by si taková osoba bez řidičského oprávnění počínala při své jízdě tak, že by šlo o obecné ohrožení (ohrožení zdraví lidí, velké škody na majetku), jde opět o „trestňák“.
Podnapilý cyklista
Na začátku jsme zmínili motorové vozidlo, konkrétně takové motorové vozidlo, na které je potřeba řidičské oprávnění. Jenže když budete řídit jízdní kolo, elektrokolo nebo elektrokoloběžku bez sedla, na což žádný řidičák nepotřebujete, bodový systém je na vás víceméně krátký.
Jestliže tak na jízdním kole pojedete na červenou nebo pod vlivem alkoholu, dostanete za to jen pokutu. A nezáleží na tom, jestli nějaké řidičské oprávnění máte, či nikoli.
Tím rozhodně neříkáme, že máte páchat přestupky v nemotorových vozidlech nebo takových, na které není potřeba řidičské oprávnění. Vždyť začít legálně řídit dnes už jde po úspěšném absolvování autoškoly včetně závěrečných zkoušek klidně v 15 letech, byť tedy jen „prskolety“, přičemž ta opravdová auta čekají už na 17leté, kteří se rozhodnou jít do systému L17 a rok se učit jezdit s mentorem.