Článek
Nejste-li řidiči vozidel kategorie M2 s více než devíti místy k sezení včetně řidiče, patrně autobusovou zastávku registrujete jen jako součást dopravy, ale nijak zvlášť to neprožíváte. Víte ovšem, že jsou situace, kdy zastávkou projet smíte, tedy dle předpisů vlastně musíte?
A pak jsou případy, kdy na místě vyhrazeném pro zastavování autobusů nemáte co dělat, ovšem až na několik výjimek. Pojďte se na tuto problematiku, na kterou jsme se s Pavlem Greinerem z Autoškoly King tentokrát zaměřili, podívat blíže.
Zákon o silničním provozu nám říká, že se při jízdě máme držet u pravého kraje vozovky, přičemž mimo obec jezdíme v pravém pruhu, je-li jízdních pruhů v jednom směru více. Takže v situacích, kdy jedeme v jízdním pruhu a v něm je namalovaná autobusová zastávka na vozovce bez bílé vodicí čáry kolem, tak přes tuto zastávku smíme, ba řečí legislativy dokonce musíme přejet, protože přece jezdíme u pravého kraje pozemní komunikace.
Jestliže je ovšem autobusová zastávka ohraničená vodicí čárou, která nám dělá kraj vozovky, tak přes takovou zastávku nejedeme. Vodicí čára může být i přerušovaná, ovšem to je ukazatel pro vjezd a výjezd pro řidiče autobusu, kteří na takové zastávce mají co pohledávat.
Dost často se také můžete setkat s tím, že se za vodicí čarou ohraničenou zastávkou nachází odbočovací či jízdní pruh. Tehdy se do tohoto pruhu řadíte až za zastávkou, u čehož se nezapomeňte podívat do pravého zpětného zrcátka a dát směrovku doprava.
Výjimkou, kdy lze přes ohraničenou autobusovou zastávku přejet, potažmo na obou typech namalovaných zastávek zastavit, je jedině krajní nouze, objíždění překážky, popřípadě na pokyn osoby oprávněné řídit provoz, např. policisty.
Nezapomeňte také na přednosti v jízdě při vyjíždění autobusů ze zastávky v obci. Tato problematika není úplně jednoznačná a detailněji jsme se jí věnovali v TOMTO článku. Tak dobrý dolet všem a kolama dolů!