Hlavní obsah

A tuhle dopravní situaci byste vyřešili jak? Odbočování z víceproudové komunikace do víceproudové je vyšší dívčí, ne každý to zvládne

Foto: Jan Majurník

Odbočování na křižovatkách může být zejména pro začátečníky noční můrou, obzvláště pokud lektor zavelí doleva a autoškolské vozidlo je jako první na řadě. Někteří šoféři však bojují s odbočováním v rámci vícepruhových křižovatek, kde ne vždy platí souběžná jízda. To může vyústit ve spor či nehodu, ovšem zákon zde hovoří zcela jasně.

Článek

Co udělá profesionál, se dá předpokládat, jenže svět je plný amatérů. Tohle moudro jde snadno převést i do řidičského světa, ačkoli i zde máme kolikrát pochybnosti a profesionalitě některých profesionálů.

Každopádně s Pavlem Greinerem z Autoškoly King (Praha, České Budějovice) si dnes vysvětlíme odbočování na víceproudových křižovatkách, které umožňují (oba pruhy) odbočit do stejného směru. Tedy jak je to s přednostmi a souběžnou jízdou?

Odbočování z jednoproudové do víceproudové

Typickou modelovou situaci vyobrazenou na obrázku níže si asi umíte představit i v reálném provozu. Řidič auta A stojící na jednoproudé silnici a odbočující vlevo obvykle ví, že má dávat přednost protijedoucím a pak si může vybrat, do jakého z pruhů, které směřují rovněž doleva, se zařadí.

Jenže v takovém případě musí řidič A dát přednost i řidičům, kteří naproti němu odbočují vpravo, jelikož ti mají nejen výběr pruhu, ale i přednost. V našem modelovém příkladu vůz B totiž může klidně v rámci odbočení doprava přejet následně do levého pruhu, jelikož může např. za pár set metrů znovu odbočovat doleva.

Foto: Jan Majurník

Řidič A si může vybrat, do jakého pruhu se zařadí, ovšem musí dát přednost řidiči B, který má rovněž na výběr.

Dále řidič B nemusí být řidičem auta osobního, ale třeba nákladního s přívěsem či autobusu, přičemž tato větší vozidla kolikrát potřebují zčásti přesáhnout do levého pruhu, aby se pak mohla zařadit do pruhu pravého.

V modelové situaci tedy pozor na to, pokud odbočujete doleva (auto A) a protijedoucí (auto B) mají při odbočování vpravo k následnému najetí dva a více pruhů. Tehdy si mohou vybírat a mají přednost v jízdě. Jasně, v ideálním světě obě vozidla projedou souběžnou jízdou (B pravý pruh, A levý pruh), ovšem ne vždy je to z důvodu velikosti vozidel, potažmo konstrukčního řešení křižovatky možné.

Odbočování z víceproudové do víceproudové

Jiná situace ovšem nastane, pokud před vjetím do křižovatky jsou dva pruhy odbočovací a po odbočení rovněž dva pruhy navazující. Tehdy se při odbočování každý musí držet (nasměrovat do) svého pruhu, přičemž po napojení do pruhů platí klasická pravidla jízdy v jízdních pruzích a přejíždění jízdních pruhů.

Foto: Jan Majurník

V tomto modelovém příkladu musí každý řidič následovat při řazení svůj pruh. Opět platí, že řidiči A dávají přednost řidičům B.

Napojení z víceproudové komunikace na víceproudovou komunikaci v rámci křižovatky je poměrně oříškem zejména pro mladé šoféry, kteří svým (byť nechtěným) mylným jednáním způsobí nebezpečnou situaci, v horším případě kolizi. Ovšem nejsou to jen mlaďáci…

Tak pozor na tuhle situaci, sledujte provoz před sebou, a především v zastavěných oblastech, kde se statisticky děje nejvíce karambolů, buďte obzvláště obezřetní. Tak kolama dolů i v roce 2024!

Načítám