Článek
Co udělá profesionál, se dá předpokládat, jenže svět je plný amatérů. Tohle moudro jde snadno převést i do řidičského světa, ačkoli i zde máme kolikrát pochybnosti a profesionalitě některých profesionálů.
Každopádně s Pavlem Greinerem z Autoškoly King (Praha, České Budějovice) si dnes vysvětlíme odbočování na víceproudových křižovatkách, které umožňují (oba pruhy) odbočit do stejného směru. Tedy jak je to s přednostmi a souběžnou jízdou?
Odbočování z jednoproudové do víceproudové
Typickou modelovou situaci vyobrazenou na obrázku níže si asi umíte představit i v reálném provozu. Řidič auta A stojící na jednoproudé silnici a odbočující vlevo obvykle ví, že má dávat přednost protijedoucím a pak si může vybrat, do jakého z pruhů, které směřují rovněž doleva, se zařadí.
Jenže v takovém případě musí řidič A dát přednost i řidičům, kteří naproti němu odbočují vpravo, jelikož ti mají nejen výběr pruhu, ale i přednost. V našem modelovém příkladu vůz B totiž může klidně v rámci odbočení doprava přejet následně do levého pruhu, jelikož může např. za pár set metrů znovu odbočovat doleva.
Dále řidič B nemusí být řidičem auta osobního, ale třeba nákladního s přívěsem či autobusu, přičemž tato větší vozidla kolikrát potřebují zčásti přesáhnout do levého pruhu, aby se pak mohla zařadit do pruhu pravého.
V modelové situaci tedy pozor na to, pokud odbočujete doleva (auto A) a protijedoucí (auto B) mají při odbočování vpravo k následnému najetí dva a více pruhů. Tehdy si mohou vybírat a mají přednost v jízdě. Jasně, v ideálním světě obě vozidla projedou souběžnou jízdou (B pravý pruh, A levý pruh), ovšem ne vždy je to z důvodu velikosti vozidel, potažmo konstrukčního řešení křižovatky možné.
Odbočování z víceproudové do víceproudové
Jiná situace ovšem nastane, pokud před vjetím do křižovatky jsou dva pruhy odbočovací a po odbočení rovněž dva pruhy navazující. Tehdy se při odbočování každý musí držet (nasměrovat do) svého pruhu, přičemž po napojení do pruhů platí klasická pravidla jízdy v jízdních pruzích a přejíždění jízdních pruhů.
Napojení z víceproudové komunikace na víceproudovou komunikaci v rámci křižovatky je poměrně oříškem zejména pro mladé šoféry, kteří svým (byť nechtěným) mylným jednáním způsobí nebezpečnou situaci, v horším případě kolizi. Ovšem nejsou to jen mlaďáci…
Tak pozor na tuhle situaci, sledujte provoz před sebou, a především v zastavěných oblastech, kde se statisticky děje nejvíce karambolů, buďte obzvláště obezřetní. Tak kolama dolů i v roce 2024!