Článek
Dobře, konvenční auta možná spalují fosilní paliva a vypouštějí u toho škodlivé emise, jenže elektromobily taky nejsou právě svaté, že? Co těžba drahých kovů na baterie? Co jejich transport přes půlku zeměkoule? A co až doslouží, to je budeme moci vyhodit? Vypadá to, že bychom si pár věcí měli ujasnit…
Všechny díly našeho seriálu, ve kterém boříme mýty o elektromobilech, najdete zde.
Mýtus číslo 2: Jsou neekologické
Předně, elektromobily skutečně jsou neekologické – vyrábí se z nerostných surovin vytěžených ze země, jejich produkce spotřebovává velké množství energie a vytváří spoustu odpadu, stejně jako jejich provoz. Jenže totéž platí i pro běžná auta. A pro všechny další industriální produkty. A vlastně v konečném důsledku pro jakoukoliv lidskou činnost…
Takže ne, elektromobily nejsou dokonalým řešením, ale jsou o úroveň lepším řešením než jejich konvenční předchůdci – a to je vítaný pokrok.
Klíčem je efektivita
Samozřejmě jejich hlavní výhoda spočívá v efektivnějším provozu: zatímco spalovací motor i po století neúnavného technického vývoje pracuje s účinností pouhých cca 30 %, elektrický pohon se už teď blíží 80 % a s dalším vývojem technologií elektromotorů a baterií má potenciál se dále zlepšovat.
Samozřejmě toto číslo následně snižuje transport elektřiny vedením (nízké jednotky procent) a samotná výroba elektřiny (záleží, z čeho se vyrábí). Jenže benzin ani nafta se vám v nádrži taky nezhmotní samy od sebe: je třeba natankovat u čerpací stanice (spotřebovávající spoustu elektrické energie), kam ho kamiony (poháněné nepříliš účinným spalovacím motorem produkujícím u toho škodlivé emise) dovezou z rafinerií (také poháněných elektřinou a produkujících emise), tam ho dovezou velké nákladní lodě (ani se neptejte, na co jezdí) a vlaky (poháněné elektřinou nebo naftou), případně tam doteče trubkami (kam ho pumpují stanice poháněné elektřinou) z ropných plošin (poháněných dieselovými generátory) a ropných vrtů (poháněných elektřinou). Už tušíte, kam mířím…?
Pokud chcete konkrétní číselné porovnání účinností obou pohonů v rámci celého procesu od těžby až po konečnou spotřebu (well-to-wheel), tak to bude problém. Čísla se totiž významně liší studie od studie – většinou podle toho, jaké všechny části řetězce do ní vědci zahrnuli a s jakou přesností statistických čísel a odhadů (což je skutečná věda)… nebo prostě podle toho, kdo dané studie financoval. Jisté je ale to, že spalovací motor nikdy z žádné nemůže vyjít jako vítěz.
Co výroba baterií?
Elektromobily mají také výhodu v nižším počtu komponent a tedy jednodušší (rozumějte materiálově a energeticky méně náročné) masové produkci. Sporným bodem je však výroba baterií – a je pravda, že situace pro elektromobily zatím není dobrá. Výroba baterií vyžaduje některé drahé kovy těžené v odlehlých částech zeměkoule ne vždy právě čistým způsobem, následně se baterie transportují (zatím většinou z Číny) do místa výroby aut – nebo se převážejí přes půlku světa rovnou celá elektroauta (Dacie nebo Smarty z Číny, Tesly z USA nebo Číny atd.).
Situace se však s větším zapojením automobilek v posledních letech rychle zlepšuje. Rapidní technický pokrok umožňuje změnit složení baterií (Kdo ví, jaké složení budou mít baterie za pět, deset let?) a snížit spotřebu drahých kovů, které se díky využití blockchainu získávají ze zdrojů s nižší ekologickou zátěží a bez morálních otazníků. Po světě také rychle rostou továrny na výrobu elektromobilů i baterií, aby se zkrátil a zefektivnil celý dodavatelsko-odběratelský řetězec. Automobilky ještě čeká hodně práce, ale vše se začíná ubírat správným směrem.
A jestli si stále klepete na hlavu, že je to celé nesmysl, tak si připomeňte, jak „čistá“ je těžba a rafinace fosilních paliv nebo s jakými emisemi se transportují po světě (včetně celé řady ekologických katastrof v podobě havárií ropných tankerů). A z továren za zákazníky přes moře cestují i auta se spalovacími motory – třeba německé prémiové modely z USA, auta z Japonska a tak dále. Tak dnešní svět (bohužel) funguje.
A co životnost baterií?
Dalším silným argumentem je omezená životnost baterií v důsledku jejich degradace. To se skutečně děje, ale zatím nikdo nedokáže přesně říci, o kolik se jejich kapacita sníží a za jak dlouhou dobu – na to automobilky prostě nemají dost dat z reálného provozu, tolik elektromobilů po světě ještě nejezdí a většinou ani nemají tolik najeto…
Automobilky proto z opatrnosti zatím nabízejí záruku na baterie v rozsahu 8 let/160 000 km, kdy vám garantují kapacitu minimálně 70 %. Ale nejspíš to bude (při správném zacházení) i po takhle dlouhé době výrazně víc – data uveřejněná automobilkou Tesla nebo majiteli jejích aut hovoří o degradaci v řádu jednotek procent i po několika letech, respektive najetí mnoha desítek (až nízkých stovek) tisíc kilometrů. Toyota si (i díky více dvěma desítkám let zkušeností s hybridy) věří natolik, že u svého nového elektromobilu slibuje kapacitu 90 % po deseti letech provozu.
Když pak nakonec baterie v autě opravdu doslouží (tj. dostupný dojezd klesne po únosnou mez, tedy většinou nějakých 60 %), nevyhodí se na smetiště. Naopak ji čeká druhý cyklus života třeba v podobě domácího (nebo průmyslového) energetického úložiště – pro auto už může být 60procentní kapacita málo, ale na domácí použití to v pohodě dostačuje. Budete ji moci nabíjet ze solárních panelů nebo třeba z lacinějšího nočního proudu a následně energii využívat přes den ve špičkách, kdy je proud dražší, což ušetří dost peněz. A pokud ji nevyužijete přímo vy, budete ji moci prodat někomu, kdo ji využít dokáže…
Ani potom ale nebude na vyhození – s rozjezdem elektromobility totiž také startuje průmysl na recyklaci baterií. Volkswagen na své pilotní recyklační lince v Saltzgitteru dokáže získat zpět 72 % všech surovin, cílem je dostat se postupným zlepšováním procesu až na 97 %.
Závěr: Jsou ekologičtější než auta se spalovacím motorem
Nikdo příčetný nemůže tvrdit, že jsou elektrifikovaná auta zelená, protože nerostou na stromech. Rozhodně jsou však ekologičtější než jejich předchůdci se spalovacím motorem – zvlášť, když zohledňujete další části řetězce nutného pro jejich výrobu a provoz. Je třeba také upozornit, že elektromobilita je pro automobilky stále dost novým konceptem, a vývoj tak běží rapidním tempem, což platí i pro snižování ekologické a ekonomické zátěže moderních elektrifikovaných aut v celém jejich životním cyklu.