Článek
Umět se rozjet rychle umí každý, ovšem už málokdo umí naplno brzdit. To potvrzují jednak technické reporty ze stanic technických kontrol, kde jsou vadné brzdy nejčastější nebezpečnou závadou, a také kurzy bezpečných jízd, kde se lektoři dost často setkávají s tím, že se nejen mladí, ale i vyjíždění řidiči bojí do brzdy pořádně opřít.

Pohotovostní brzda vám pomůže ušetřit cenné metry brzdné dráhy.
Jednou z nadstavbových technik brzdění je takzvaná pohotovostní brzda, která zprvu funguje jako prevence a v případě problémů jako dost užitečná technika zkracující reakční čas i brzdnou dráhu.
Techniku pohotovostní brzdy krásně demonstruje příklad autobusu, který stojí na zastávce a vy jakožto řidiči se k němu blížíte. V této modelové situaci totiž existuje reálné riziko, že se někdo bude snažit přebíhat vozovku před samotným autobusem, takže vy jej spatříte až na poslední chvíli.
A to je problém, protože než si uvědomíte, že musíte brzdit, a než auto začne brzdit a zastaví/zpomalí, uběhne hodně metrů. Z rychlosti 50 km/h na suchu může být celková dráha zastavení (reakční čas + brzdná dráha) klidně 28 metrů (u novějších vozů zhruba 24 až 25 m). Docela dost, nemyslíte? Ale taková je realita.

Dráha zastavení se skládá z reakčního času a samotné brzdné dráhy.
Ušetřit metry tedy pomůže pohotovostní brzda, která funguje tak, že jste-li před potenciální překážkou (autobus), tak snížíte rychlost jízdy a přesunete svoji pravou nohu nad brzdový pedál. Toto (přesunutí nohy z plynu nad brzdu) vám při plně soustředěné jízdě ušetří asi 0,3 až 0,5 sekundy času, což znamená při oněch 50 km/h na suchu zkrácení dráhy zastavení o přibližně 5 až 7 metrů!
Totiž, pokud se skutečně stane, že někdo od přední části autobusu vyběhne, postačí vám pouze prudce zadupnout brzdu a intenzivně vyvíjet tlak na pedál. Nemusíte už nohu přesouvat z plynu na brzdu.

Na brzdový pedál musíte při krizové brzdě prudce dupnout, jinak nebude nástup tak účinný.
Provedete-li nástup na brzdu správně, vaše vozidlo začne brzdit plnou silou v co nejkratší možné době. Pakliže ovšem žádná překážka nevyvstane, jednoduše nohu vrátíte zpět na plynový pedál a frčíte dál.
Tato metoda se dá aplikovat nejen jako prevence proti přeběhnutí osoby před autobusem, ale i např. před místem, kudy často migruje zvěř, před nepřehlednou zatáčkou nebo všude tam, kde hrozí nějaké nebezpečí, ale vy na dané místo/úsek nevidíte v dostatečném předstihu.
Brzdovou pohotovost vás pravděpodobně v autoškole nenaučí, z toho důvodu doporučujeme návštěvu některého z akreditovaných polygonů, kterých je po Česku hned několik. Tam si lze tyto a podobné cviky vyzkoušet bezpečně, ale naplno!