Článek
Dacia je v dnešních dnech jedinou značkou na českém trhu nabízející kompletní řadu modelů s „dvoupalivovými“ spalovacími motory, což z kdysi laciné rumunské automobilky dělá aktuálního českého lídra v prodejích nových vozů na LPG. A v Česku si je vybírá více než 41 procent zákazníků značky.
Lidově populární Dacia se může pochlubit více než desetiletými zkušenostmi s tovární výrobou vozů spalujících LPG. Nejmodernější motor značky na plyn už přitom není novinkou, protože se představil už v roce 2020. Základem ekonomicky úsporné technologie je litrový přeplňovaný tříválec TCe 100 Eco-G spalující benzin i zkapalněný ropný plyn (LPG), směs propanu a butanu.
Spalování dvou typů paliva už ze sériové výroby si pochopitelně vyžádalo speciální úpravy motoru. Ty zvyšují celkovou účinnost, prodlužují životnost i zjednodušují servis. Hlavním vylepšením motoru TCe 100 Eco-G jsou sedla ventilů a ventily v hlavě válců – s pomocí kvalitnějšího tepelného zpracování při výrobě jsou celkově pevnější.
Dnes už ani není potřeba dodatečně seřizovat ventilové vůle, což bylo v minulosti spojeno s pravidelným servisem. Údržba vozů na plyn je tak prakticky stejná jako u normálních motorizací. Jedinou specialitou jsou specifické filtry kapalné a plynné fáze ve vedení plynného paliva.
Na základě zkušeností z reálného provozu se inženýrům povedlo vyladit konstrukci i celkovou funkčnost plynového systému. Zavedli nový typ regulátoru pro oddělení elektroventilu od reduktoru/výparníku plynu, využili nízkotlaké vedení plynu s tepelnou ochranou a chladicí okruh reduktoru/výparníku doplnili elektrickým čerpadlem. Ve výsledku tak umožňují rychlejší přechod do režimu spalování LPG i stabilnější provozní podmínky.
Zatím nejpřísnější emisní norma Euro 6 si současně vyžádala výměnu řídicích jednotek pro vstřikování benzinu i LPG. Ekologickou výhodou zkapalněného ropného plynu je skutečnost, že v režimu spalování LPG je motor schopný vypouštět o deset procent méně emisí CO2 než na benzin. Současně vyvíjí vyšší točivý moment i výkon, LPG jako palivo totiž disponuje vyšším oktanovým číslem i vyšší energetickou hodnotou. Díky tomu má motor vyšší účinnost.
Nádrž na LPG je ocelová a není třeba ji po 10 letech měnit, jako tomu bývá jinde. Kontrola systému LPG je také zahrnuta do standardního programu údržby, Dacia navíc na své řešení poskytuje plnou záruku 3 roky nebo 100 000 km. Nádrž je umístěná pod podlahou zavazadlového prostoru (kde obvykle bývá rezerva) a tedy nijak neomezuje jeho celkovou prostornost. Plnicí otvor je umístěn ve stejném místě jako hrdlo benzinové nádrže a načerpání trvá jen dvě minuty času. Bezpečnost pak zajišťuje uzavírací ventil, systém omezující naplnění nádrže nad 80 procent, omezovač průtoku i bezpečnostní ventil.
Při jízdě si mezi jednotlivými typy paliva můžete vybírat manuálně, nebo to necháte na elektronice vozu a jezdíte v čistě automatickém režimu. Auto tak startuje na benzin, ale poté samočinně přepne na LPG. Když je nádrž na LPG prázdná, pokračujete v jízdě na benzin.
Pro obě paliva máte k dispozici plnohodnotnou nádrž, takže Dacií inzerovaný dojezd 1000 kilometrů není nedosažitelný. Hlavní výhoda je ale v tom, že když se dostanete na svých cestách do oblasti bez dostupného LPG, můžete bez omezení jezdit na benzin.
Hlavním argumentem pro LPG je především ekonomičnost provozu. Dacia si za motory spalující LPG řekne o 15 tisíc navíc než za běžné benziny, které se vám ale při vyšším nájezdu rychle vrátí na penězích uspořených za palivo. Ty by měly být nižší o podstatných 30 procent než u benzinového motoru a o 20 procent než u naftového. Náklady spojené se servisem jsou přitom stejné jako u klasických benzinových jednotek. A také plnicích stanic na LPG je po České republice celá fůra. Dává to smysl, co říkáte?