Článek
Tak nám zase začalo pravidelné šílenství kolem přezouvání. Kdo už tohle dělá několik let, ví, co a jak. Ale třeba někoho čeká přezouvání vůbec poprvé a také bude řešit, co vlastně se sadou pneumatik, kterou bude potřebovat zase až za půl roku.
Asi každého napadne, že hodit pneumatiky doma za dveře není úplně dobrý nápad. Není to jen „nějaký kus gumy“, takže i skladování pneumatik má jistá pravidla, aby se nepoškodily a zachovaly si svoji životnost a výdrž. V jednoduchých bodech si tak připomeňme, jak pneumatiky a kola skladovat.
Jak skladovat pneumatiky bez disků nebo s disky
Pneumatiky bez disků
Skladujte je nastojato a pokud možno je každý měsíc otočte. Tím se minimalizuje deformace běhounu. Uchovávejte pneumatiky v suchém, tmavém a chladném prostředí. Vyvarujte se přímému slunečnímu záření, zdrojům tepla a chemikáliím, jako jsou třeba oleje, benziny, ředidla a další; mohou totiž poškodit pryž. Pneumatiky je také dobré zabalit do speciálních obalů, případně do igelitových pytlů, abyste je chránili před prachem a vlhkostí.
Pneumatiky s disky
V tomto případě je potřeba pneumatiky skladovat naležato, což zabrání deformaci. Lze je také zavěsit. Stejně jako v předchozím případě uchovávejte pneumatiky v suchém, tmavém a chladném prostředí, mimo dosah přímého slunečního světla a chemikálií. Stejně tak můžete pneumatiky přikrýt ochranným krytem nebo pytlem, aby byly chráněny před prachem a vlhkostí.
Pneumatiky zkontrolujte
Než budete pneumatiky ukládat, je dobré je nejdříve vizuálně zkontrolovat, jestli je vůbec máte ještě na auto dávat, nebo byste je měli spíš vyhodit.
- Změřte hloubku vzorku. Letní pneumatiky mají povolenou minimální hloubku dezénu 1,6 mm, u zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 mm.
- Zkontrolujte jejich celkový stav. Pozor na boule, praskliny a jiná mechanická poškození.
- Prověřte také jejich stáří a naučte se poznat, kdy vyhodit pneumatiky.
- Likvidaci starých nebo poškozených pneumatik si vezme na starosti pneuservis, případně je můžete odevzdat na k tomu určených sběrných místech.
Nejčastější chyby při skladování pneumatik
- Nenechávejte je venku, i když jsou zabalené.
- Pozor, ať na kola v garáži neteče rozpuštěný sníh z auta.
- Na mytí pneumatik nepoužívejte příliš agresivní chemii.
- Nenechávejte pneumatiky ležet pohozené přes sebe někde v koutě, mohou se zkřivit.
- Nedávejte si pneumatiky domů do bytu.
- Nenechávejte je blízko zdroje tepla, například u radiátoru či u kamen.
- Chladno pneumatikám tolik nevadí, nejhorší je vysoká teplota a přístup slunečního světla.
Skladování pneumatik v pneuservisu
Pokud nemáte sklep ani garáž, skvělou alternativou je uskladnění pneumatik přímo v pneuservisu, což vám také hodně ulehčí logistiku při pravidelném přezouvání.
- Některé pneuservisy uskladnění nabízejí jen jako doplňkovou službu, pokud si necháváte kola přezout, případně dostanete slevu.
- Uskladnění pneumatik nabízejí zákazníkům také větší autodílny.
- Za uskladnění menších pneu a kol o rozměru do 16″ si obvykle dílny účtují kolem 500 Kč na sezonu.
- Uskladnění velkých kol o rozměru 18″ a větších stojí 700 až 1000 Kč.
- Ceny se ale liší podle lokality, více samozřejmě zaplatíte za uskladnění například v Praze.
Také bychom měli připomenout, že pneumatiky jsou hořlavý materiál, který se velice špatně hasí. Proto některá společenství vlastníků bytových jednotek jejich skladování v prostorách domu přímo zakazují. Tohle si zjistěte, než začnete pneumatiky tahat výtahem do šestého patra. Myslete také na to, že pneumatiky intenzivně zapáchají, takže si je asi nebudete dávat doma pod postel.
I když máte pneumatiky či celé obuté disky dobře uskladněné podle výše uvedených pravidel, je dobré s nimi párkrát za zimu hnout a přeskládat je. Platí to hlavně pro samostatně stojící pneumatiky, ale nic nezkazíte ani přeskládáním obutých disků.