Hlavní obsah

Hlavně nekupujte ty nejlevnější: Test značkových letních pneumatik 225/45 R17

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

Pneumatiky o rozměru 225/45 R17 jsou dnes hojně rozšířené i u kompaktních vozů segmentu C a příbuzných crossoverů. I když už jsme v druhé polovině léta, dost lidí nechává nákup nových gum na konec sezony s tím, že někdy lze za nové typy pneumatik po sezoně ušetřit. Takže které vybrat?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Britský magazín AutoExpress uspořádal na zkušebním polygonu společnosti GoodYear test letních pneumatik v dnes už obvyklém rozměru 225/45 R17. Vzal celkem osm různých pneumatik od zavedených značek a srovnával jejich vlastnosti způsobem, který má podle jeho metodiky nejvíce odpovídat běžnému používání.

Do srovnání byly použity pneumatiky Bridgestone Potenza Sport, Continental PremiumContact, Falken Ziex ZE310 EcoRun, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Hankook Ventus S1 evo3, Michelin Pilot Sport 5, Pirelli Cinturato P7 (P7C2) a Vredestein Ultrac. Možná namítnete, že v testu chybí další zavedení výrobci (třeba Dunlop), ale zřejmě prostě nebyly takové gumy v době testu k dispozici.

Pokud jde o metodiku, tak u pneumatiky se obvykle hodnotí vlastnosti na suchu a hlavně také na vodě, rovněž vnímaný komfort a také opotřebení a valivý odpor. Pokud jde o vlastnosti na vodě, tak AutoExpress měřil brzdění na mokru z 80 km/h, zatáčení na mokru na kropeném kruhu o průměru 35 m s vrstvou vody 1 mm a také ovladatelnost na mokrém okruhu o délce 1,7 km, který byl kropen tak, že na něm bylo 8 mm vody.

Na suchu zjišťoval brzdnou dráhu ze 100 km/h a ovladatelnost na suchém okruhu s délkou tratě 3,2 km. Měřil také hluk uvnitř kabiny (a nikoli venku) a zjišťoval pocitové vnímání komfortu pneumatiky. Měřil se i valivý odpor dle průmyslových standardů. Jediné, co AutoExpress nezjišťoval, bylo opotřebení.

Pneumatiky dostaly procentuální hodnocení a výsledky v jednotlivých disciplínách i celkové hodnocení si můžete přečíst v následující tabulce:

Celkové hodnocení  
1.Vredestein100,00 %
2.Goodyear99,90 %
3.Continental99,70 %
4.Michelin99,40 %
5.Hankook99,30 %
6.Pirelli99,00 %
7.Bridgestone98,70 %
8.Falken97,80 %
Cena za kus (orientační, závisí na obchodu)  
1.Continental2 200 Kč
2.Vredestein1 900 Kč
3.Falken1 800 Kč
4.Hankook1 900 Kč
5.Goodyear2 300 Kč
6.Bridgestone2 300 Kč
7.Michelin2 500 Kč
8.Pirelli2 500 Kč
Brzdění na mokru  
1.Continental100,00 %
2.Vredestein99,70 %
3.Hankook99,10 %
4.Michelin97,00 %
5.Goodyear96,70 %
6.Pirelli95,80 %
7.Falken93,00 %
8.Bridgestone91,90 %
Ovladatelnost na mokru  
1.Bridgestone100,00 %
2.Continental99,80 %
3.Vredestein98,90 %
4.Michelin98,80 %
5.Goodyear98,60 %
6.Hankook98,30 %
7.Pirelli98,10 %
8.Falken96,20 %
Zatáčení na mokru  
1.=Continental100,00 %
1.=Goodyear100,00 %
3.=Michelin99,10 %
3.=Vredestein99,10 %
5.Pirelli98,60 %
6.=Bridgestone98,50 %
6.=Falken98,50 %
8.Hankook97,40 %
Valivý odpor  
1.Pirelli100,00 %
2.Vredestein99,40 %
3.Goodyear94,00 %
4.Hankook92,50 %
5.Continental90,30 %
6.Michelin90,20 %
7.Falken87,20 %
8.Bridgestone79,00 %
Akvaplaning v zatáčce  
1.Michelin100,00 %
2.Continental95,90 %
3.Falken92,70 %
4.Goodyear91,80 %
5.Vredestein90,00 %
6.Hankook86,80 %
7.Pirelli85,90 %
8.Bridgestone85,00 %
Akvaplaning v přímce  
1.Michelin100,00 %
2.Continental98,70 %
3.Hankook98,20 %
4.=Falken97,30 %
4.=Vredestein97,30 %
6.Bridgestone97,00 %
7.Goodyear96,70 %
8.Pirelli95,20 %
Brzdění na suchu  
1.Goodyear100,00 %
2.Continental98,80 %
3.Michelin97,90 %
4.Hankook97,60 %
5.Bridgestone95,60 %
6.Vredestein95,30 %
7.Pirelli94,80 %
8.Falken94,30 %
Ovladatelnost na suchu  
1.Goodyear100,00 %
2.Bridgestone99,80 %
3.Michelin98,80 %
4.Continental98,70 %
5.Hankook98,60 %
6.=Falken98,50 %
6.=Pirelli98,50 %
8.Vredestein98,40 %
Komfort a hluk  
1.Vredestein100,00 %
2.Pirelli96,00 %
3.=Falken95,40 %
3.=Michelin95,40 %
5.Bridgestone94,80 %
6.Hankook94,40 %
7.Goodyear94,00 %
8.Continental83,10 %

Určitě nelze říci, že byste s jakoukoli ze zmíněných pneumatik udělali chybu. Jedná se o produkty zavedených výrobců a u nich se většinou nestává, že by nějaký produkt vysloveně propadl.

Je dobré se ale také rozmýšlet podle toho, jak budete auto používat a jak jezdíte. Někdo samozřejmě klade větší důraz na komfort a ticho, někdo požaduje špičkové vlastnosti v určitých situacích a je ochotný se smířit s kompromisy v jiných, třeba právě v komfortu, opotřebení nebo valivém odporu (a tedy s vyšší spotřebou paliva).

Hlavně nekupujte nejlevnější gumy

Jelikož se jednotlivé metodiky vždy poněkud liší, je těžké ukázat na jednoznačně nejlepší gumy. Ale zjednodušeně se dá říci, že značkové pneumatiky s vyššího cenového spektra vždycky fungují o pořádný kus lépe než velmi levné neznačkové gumy. O tom jsme se mohli přesvědčit sami, když jsme na testovacím polygonu Autodromu Most porovnávali standardní pneumatiky dodávané z výroby s nejlevnějšími gumami, které šly tehdy sehnat.

Jestli si nechcete číst výše přiložený důkladný srovnávací test, tak asi nic nezkazíme tím, když prozradíme výsledek. Nejlevnější gumy jsou opravdu katastrofálně špatné, především pak na mokru. Jsou vlastně špatné tak, že je nebezpečné na nich jezdit, a divíme se, jak se může něco takového prodávat.

Takže to zjednodušme: Je vlastně jedno, jaké pneumatiky si z výše uvedených koupíte. Pokud to budou nové gumy, budou fungovat parádně a o obrovský kus překonají nějakou čínskou stlačenou tmu, která se dá sehnat za nižší cenu. Jenže opravdu s levnými gumami ušetříte?

Když se podíváte do nabídky českých e-shopů s pneumatikami, nejlevnější gumy v rozměru 225/45 R17 stojí nějakých 1 400 korun, při tom opravdu dobré gumy z tohoto testu se dají koupit jen o pár stovek dráž. Opravdu musíte za každou cenu ty zhruba dva tisíce ušetřit, aby pak vaše auto jezdilo o poznání hůř a v krizové situaci bylo riziko, že to neuřídíte, neubrzdíte a vybouráte se?

Načítám