Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když se rozhodnete vyrazit na dovolenou letecky či třeba lodí, ale nechcete na místě přijít o luxus jménem auto, nabízí se využít služeb autopůjčoven. Jejich hustota je obvykle odvislá podle atraktivity turistické destinace, od čehož se odvíjí (jeden z faktorů) také cena, na kterou všichni primárně hledí.
Jenže není všechno zlato… Však to znáte. Konečná částka zaplacená vámi jakožto nájemcem je sice důležitá, ovšem stejnou pozornost byste měli věnovat podmínkám zapůjčení, pojištění a vratné záloze. Tam se totiž častokrát ukrývá přeneseně řečeno sám čert.
Výběr půjčovny, podmínky pro řidiče
Půjčení auta dnes v drtivé většině případů řešíte online, a to buď přímo na webu jednotlivých půjčoven, nebo přes různé zprostředkovatelské portály. Tato první selekce vám pomůže si zjistit, jestli bude dál cenově výhodnější pokračovat skrze prostředníka, potažmo řešit zapůjčení napřímo.
Není totiž pravidlem, že lepší cenu získáte jen v rámci přímého nákupu. Velcí zprostředkovatelé vám leckdy umí nabídnout o něco atraktivnější podmínky. Zvlášť když si třeba auto půjčujete úplně poprvé.
Každopádně u řady oficiálních půjčoven budete potřebovat mimo občanky (pasu) a řidičáku kreditní kartu, tedy tu, která vám umožní jít i do minusu (půjčit si peníze od banky). Opakem kreditní karty je dnes už řadou půjčoven akceptovaná karta debetní, ze které čerpáte pouze do výše prostředků na vašem bankovním účtu.
Neméně důležitý je věk hlavního řidiče a délka držení jeho řidičáku. Jakmile vám je pod 25 let a máte papíry v držení méně než dva roky, odrazí se to na zvýšení ceny. Rovněž u většiny půjčoven platíte za druhého či třetího řidiče vozu, který si chcete půjčit. Pozor, některé půjčovny mají i věkový limit na zapůjčení, takže například nepůjčí auto osobám pod 19, či dokonce 21 let.
Výběr auta, kauce, pojištění
Druhou fází je výběr samotného auta, kde se ukrývá další čertík. Půjčovny většinou uvádí model auta a k němu dodatek „or similar“ (nebo podobný). A to znamená, že si sice vyberete a leckdy i zaplatíte např. Peugeot 208, ale oni vám ve finále půjčí jiné auto stejné třídy, např. Opel Corsa.
Při sjednávání pronájmu se ujistěte, jestli u vámi vybraného auta není kilometrový limit nájezdu (za překročení pak draze platíte za každý kilometr navíc), potažmo zdali není omezení či zpoplatnění na vycestování za hranice země, kde si automobil půjčujete.
Extrémně důležitou položkou je vratná kauce a pojištění, to vám může ve finále zavařit. Kauci má každá půjčovna jinou, na stejné auto může jedna firma chtít třeba 9 000 Kč a druhá klidně 40 000 Kč.
Kauce slouží vlastně jako vaše plná či částečná spoluúčast (případný nedoplatek do plné spoluúčasti si pak společnost strhne z karty), kdyby se s autem něco stalo, a to od škrábance či poškozeného čelního skla přes menší nehodu až po větší nehodu nebo zcizení vozu. Pozor, k poškozením a jiným vyřazením auta z provozu se mohou vázat třeba administrativní a imobilizační (auto nejezdí, nevydělává) poplatky.
Půjčovna sice základní pojistku na všechny možné události má, ale takzvané plné krytí vám prodá za příplatek. Jednoduše jde o další produkt, konkrétně pojištění spoluúčasti, kterou byste jinak platili ze svého. Myslete též na to, že půjčovny mohou chtít ještě zálohu na palivo, nabíjecí kabel (u elektro a plug-in hybridů), potažmo například zálohu na dětskou sedačku, navigaci a jiné.
Kauce je pochopitelně vratná, ovšem zpravidla ne hned. Obvykle do 30 dnů. To znamená, že po tu dobu jsou vaše finanční prostředky blokovány. A tady už je rozdíl, jestli si půjčovna blokuje kauci ve výši 9 000 Kč nebo klidně 40 000 Kč.
Cena za pronájem
Samotná základní cena se liší podle doby nájmu, termínu pronájmu, země nájmu, druhu vozidla, věku řidiče, lokality vyzvednutí/vrácení a sjednaných doplňků i pojištění. Je to nesmírně rozmanité, ale našli jsme jeden typický příklad ukazující obří rozdíly.
Chceme auto v Barceloně na tři dny (10. 7. až 13. 7. 2024) a vybrali jsme Volvo XC40. Půjčovna u přístavu chce přes 8 500 Kč, zatímco ta u nádraží lehce přes 1 600 Kč.
Ta levnější varianta má omezený celkový nájezd na 750 km, kauci 30 000 Kč a spoluúčast na poškození či odcizení rovněž 30 000 Kč. Firma bere jen karty Visa či Mastercard a auto smí řídit osoby starší 19 let. Pojištění spoluúčasti na škody a odcizení (plné krytí) stojí navíc 705 Kč. Otevírací doba pobočky je 7:00 až 22:00 hodin.
Dražší půjčovna s otevírací dobou 7:00 až 22:00 hodin nemá omezené kilometry, kauce je 7 500 Kč a spoluúčast na poškození či odcizení auta 35 000 Kč. Firma přijímá platební karty od šesti společností a minimální věk řidiče je 21 let. Firma rovněž nabízí zpoplatněnou službu přistavení vozu. Plné krytí zde pak vyjde na bezmála 1 200 Kč.
Tedy dvě stejná auta, ale jiné umístění poboček, jiné podmínky a úplně jiné ceny. Na druhou stranu vás ty očividně velmi výhodné nabídky lákají k okamžitému nákupu, proto mohou být někým zakoupeny nebo automatem staženy v rámci několika desítek minut (náš případ).
Pro zajímavost jsme našli v daném třídenním období a lokalitě Barcelona nejlevnější a nejdražší auto. Konkrétně Fiat 500 na letišti za 726 Kč a Seat Alhambra za 17 800 Kč na nádraží. Nejlevnějším elektromobilem pak byl Fiat 500e na letišti za 1 250 Kč, nejdražším BMW iX3 za 17 400 Kč rovněž na letišti.
Převzetí auta
Při fyzickém převzetí auta nemusí být pracovník služby přítomen, někdy vám v kanceláři dají protokol, klíče a ukážou, kde vůz stojí. Každopádně si před odjezdem automobil důkladně zkontrolujte, a to včetně stavu karoserie, čelního skla, pneumatik, kol. Neostýchejte se pracovníka služby k případnému nálezu zavolat.
Trvejte také na tom, aby byla veškerá poškození zapsaná v předávacím protokolu, s čímž seriózní půjčovna nebude mít problém. Je to především vaše ochrana. Jakékoli následné poškození či defekt totiž půjde za vámi.
Mrkněte i na doklady, povinnou výbavu, dálniční známku, optejte se na číslo na asistenční službu (třeba kvůli defektu kola), ověřte si stav palivové nádrže.
Jestliže budete mít nějaké složitější požadavky či dotazy (na podmínky či vozidlo samotné), ne vždy u běžných výkonných pracovníků půjčovny pochodíte. Leckdy je jejich znalost cizího jazyka omezená. Lepší proto složitosti nebo třeba požadavky typu, že chcete automobil s podporou Apple CarPlay / Android Auto, řešit dopředu. Pozor také na klimatizaci, některá auta ji mít nemusí.
Vrácení auta
Auto vám půjčovna na 99 % předá s plnou nebo skoro plnou nádrží a vracíte jej stejně. Elektromobily se většinou kvůli životnosti akumulátoru půjčují s 80 % nabitím a vrací též stejně. Jestliže auto vrátíte s méně palivem/energií než bylo sjednáno, firma si naúčtuje/strhne z kauce násobně vyšší poplatek, než by vás stálo ono chybějící palivo/energie.
Věnujte pozornost čistotě vozu. Auta jsou zpravidla akceptována s provozním zašpiněním, tj. běžným. Jakékoli větší znečištění karoserie nebo interiéru je opět oceněno poplatkem z vaší kauce, a to klidně 5 000 Kč a více.
Prověřte si rovněž čas a místo vrácení vozu, jelikož některé firmy si opět účtují extra peníze za to, že auto vrátíte na jinou pobočku nebo mimo pracovní dobu. Při vrácení auta v rámci pracovní doby není vždy pravidlem, že jej pracovník zkontroluje ihned. Někdy jen prověří stav paliva a bližší kontrolu řeší později jiný pracovník.
Po pronájmu
Mimo čekání na vrácení kauce můžete i několik měsíců po pronájmu dostat dopis s výzvou na uhrazení pokuty spáchané s vozidlem v době vašeho nájmu. K uložené pokutě si půjčovna může účtovat i administrativní poplatek navíc.
Berte náš článek tedy jako základní všeobecný vhled do světa autopůjčoven. Každá společnost může mít podmínky a poplatky jiné, což se týká i samotných cen za pronájem, které ve finále ovlivní i to, jestli se na web koukáte z Česka nebo třeba Španělska. Vždy nicméně platí smluvní podmínky skutečně pozorně číst, na nejasnosti se ptát, automobil si před převzetím zkontrolovat a ideálně se k němu chovat jako ke svému vlastnímu.