Článek
Říká se, že cestování stojí peníze, a přesto člověka udělá bohatším. Shaiden Valentine je nadšený cestovatel už od roku 2016 a od té doby procestoval dle svých slov 58 zemí světa – od rozehřátých a prosluněných pláží po mrazivé, avšak malebné vrcholky hor.
Jeho otec se živil jako fotograf a matka jako letuška, takže má cestování v krvi. Byl šikovný na sporty a měl výborné známky – tedy ideální vyhlídky pro přijetí na prestižní školu, odkud by ideálně šel na nějakou dobře placenou pozici ve velké firmě. Tato vize mu však nedávala mnoho smyslu, a tak se ve druháku na vysoké rozhodl poznávat svět.
Tento rodák z kalifornského San Diega zpočátku působil na Tahiti jako instruktor surfování, odkud se dostal až k instruktorovi lyžování v prestižním alpském středisku ve Švýcarsku. Dnes s odstupem času tvrdí, že to pro něj byly jedny z nejvíce naplňujících let v životě.
Poté, co často cestoval za prací, se stala z poznávání nových míst závislost – není tedy divu, že se přidal k životnímu stylu zvanému „Vanlife“, tedy k částečnému nebo úplnému bydlení v upravené dodávce s nejnutnějším vybavením. Takoví lidé potom hledají dočasnou práci v oblastech, kde se momentálně nachází. Shaiden se však rozhodl, že svůj upravený obytňák se ziskem prodá.
Jeho vizi živit se „stavěním malých a útulných domků z dodávek“ mu posvětili jak přátelé, tak nejbližší rodina. Svou první dodávku pořídil v roce 2019 a strávil dny a někdy i noci nákresy, přeměřováním a řemeslnou prací. Během této doby se k němu připojil také jeho dlouholetý kamarád Brandon, který je mu zároveň také mentorem: „Díky jeho dozoru jsem si osvojil řemeslnou zručnost navzdory tomu, že na samém začátku nebyla prakticky žádná.“
Dnes už do průmyslu umí přinášet inovace a řadu vybavení si dokonce navrhuje sám. „Mým cílem vždycky bylo stavět ty nejparádnější obytné vozy na trhu,“ píše na svých stránkách. „Takováto vozidla navržená pro dobrodružství mohou lidi dovézt i do těch nejvzdálenějších destinací, a to v naprostém pohodlí a navíc stylově.“
V praxi to vypadá tak, že Shaiden koupí dodávku (nejčastěji Mercedes Sprinter nebo Ram Promaster alias Fiat Ducato) a navrhne styl a druh vybavení, který do něj chce zakomponovat. Potřebné vybavení a materiál potom nakoupí od spřízněných dodavatelů, přestaví dodávku na obytný vůz a ta potom míří k prodeji.
To je částečně důvod, proč nespolupracuje s jinými firmami ani neupravuje už stávající obytné vozy – stavba obytných dodávek je momentálně jeho hlavní způsob obživy, což je samo o sobě časově náročné.
Těžké je podat přesnou informaci o ceně a nepodává ji ani sám Shaiden. Důvod je zcela prostý – jak sám píše na svých stránkách, každičký vůz je jedinečný a každý se trochu liší, ať už jde o vůz od základu navržený jím nebo specialitu navrženou na míru pro nějakého fajnšmekra.
Vyjmenovat dostupné vybavení, kterým Shaiden opatří své dodávky, na kterých pravidelně lidově řečeno nechává ruce, by zabralo při nejmenším půl článku, takže zmiňme to patrně nejvyužitelnější.
Do doplňků exteriéru patří více či méně praktické vybavení od ocelových 17palcových terénních kol Black Rhino s terénními pneumatikami přes 130 cm širokou světelnou rampu, postranní hliníkový žebřík, elektricky výsuvnou markýzu nebo odolné solární panely na střeše.
Doplňky interiéru jsou opět podobně rozmanité – to může být cokoliv od 100litrového zásobníku na pitnou vodu, lednička a klimatizace od firmy Dometic, střešní okno od Maxxair nebo spalovací toaleta (nejedná se o překlep). Nechybí ani vybavení vlastní výroby jako elektricky sklopná postel pro dvě osoby, vestavěná skříň či „garáž“ v zadní části vozu pro uskladnění lyží, horských kol či surfovacího prkna.
Variabilita vybavení a řemeslná preciznost jsou opravdu pozoruhodné a je dost možné, že o Shaidenovi ještě v budoucnu uslyšíme, jeho práci lze koneckonců sledovat i na sociálních sítích, kde sdílí svoje nové poznatky, vylepšení výrobních postupů případně zážitky z cest, na kterých často testuje své vlastní produkty.