Článek
Projekt FV Camp LS5000 má svoje ideové kořeny už z konce 70. let, kdy jeho stvořitel, František Vlasák, jako student přičichl k práci s laminátem. Roky plynuly a nadšený kreativec postupně realizoval myšlenku stavby vlastního obytného přívěsu, což vyvrcholilo několika patenty a prodejem technické dokumentace pro všechny, kteří si chtěli obytňák zbudovat svépomocí.
První model využíval pomocné konstrukce, která ovšem začátkem milénia zmizela. Tehdy byl projekt FV Camp LS5000 připraven k distribuci, výrobě a prodeji. Průzkum trhu totiž ukázal, že by zájem byl.
Toho času ovšem došlo k několika postupným přeprodejům tohoto nehotového projektu, avšak shodou okolností se takřka dokončený obytňák před několika lety vrátil zpět do rukou Františka Vlasáka, leč konstrukce neodpovídala jeho původním plánům. Znovu tedy nastala doba ticha, ale s růstem zájmu o obytné přívěsy ožil také projekt LS5000.
Podpůrnou část bydlíku tvoří náprava AL-KO a klasická oj. Karoserie je celolaminátová, složená ze spodní stavby (venkovní, vnitřní) a z vlastní skořepiny. Průhledová okna tvoří dvojité plexisklo se záclonami, na bocích pak najdete další okna a na střeše světlík.
Vnitřní dutiny slouží díky chytré konstrukci jako úložné prostory pro lůžkoviny, nádrže na vodu a na další příslušenství. Pokud jde o vnitřní obložení, tak to je zhotovené z odlehčených desek typu „kapa“.
Mezi výbavu karavanu patří sprchový kout, chemické WC s elektrickým splachováním, pracovní deska, dřez, nádrže na vodu, bojler, plynový vařič, chladnička, nábytek včetně skříněk a šuplíků.
Z hlediska kapacity k ležení se bavíme až o pěti místech na dvou vrstvených matracích – jedné o rozměrech 160 × 190 cm (vpředu) a druhé 100 × 190 cm (vzadu). Zadní část lze navíc rychle přestavět na jídelní kout, topí se zde elektrickým přímotopem anebo volitelně zabudovatelným nezávislým topením.
Hmotnost brzděného přívěsu LS5000 činí 950 kg, délka je 5,9 metru (vč. oje), šířka 2 metry, výška 2,2 metru. Obuté pneumatiky jsou celoročního typu a nechybí ani stabilizační nohy pro podporu při kempování.
Pro koho je tedy tento skoro 6metrový aerodynamicky střižený elegán určen? Podle konstruktéra Vlasáka zejména pro sportovce, na časté delší přesuny a pro stání v kempu, jelikož obytňák nemá vlastní zdroj elektrické energie.
„Předností přívěsu je nízká hmotnost při jeho takřka šestimetrové délce, což se odrazí i na úspoře pohonných hmot. Užitné i jízdní vlastnosti modelu jsou dobré, vozidlo je stabilní i při 130 km/h, a navíc jej můžeme označit za bezúdržbové,“ komentuje přednosti LS5000 konstruktér František Vlasák.
Strůjce chytrého karavanu stále hledá někoho, kdo by výrobu i distribuci českých aerodynamických přívěsů FV Camp převzal. Loňská kampaň nebyla úspěšná a všichni zájemci nakonec odpadli, velké otevřenosti vlastníka navzdory. Majitel totiž nabízí nejen samotné přívěsy, ale také formy, technickou dokumentaci, podporu i své letité know-how potřebné k finalizaci, případně k úpravě celého projektu.
Tedy můžete to být právě vy, kdo tento letitý nápad tuzemského badatele konečně dotáhne do perfektního konce. Pokud ne, nabízí se alespoň obdivovat fakt, že naše zlaté české ručičky dosud nevymřely a stále světu ukazují, co může vzniknout kombinací dobrého nápadu a pořádného kusu laminátu.
Technické údaje | FV Camp LS5000 |
---|---|
Celková délka | 5 900 mm |
Délka skořepiny | 5 000 mm |
Vnitřní délka | 4 700 mm |
Venkovní šíře | 2 000 mm |
Vnitřní šíře | 1 900 mm |
Celková výška | 2 200 mm |
Vnitřní výška | 1 900 mm |
Vnitřní výška vč. světlíku | 2 050 mm |
Hmotnost | 950 kg |
Počet lůžek | až 5 |