Článek
Weinsberg Fiat 238 patřil k nejstarším kouskům, jaké jste na letošním Caravan Salonu v Düsseldorfu mohli vidět. A co je trochu škoda, byl umístěn v retro koutku první haly a poněkud odstrčen, přitom jde o jeden z prvních obytných modelů známého německého úpravce Weinsberg.
Základem je pochopitelně standardní italská 238 s předním pohonem, takže jste toho času mohli i s obytňákem v případě potřeby zajet do kteréhokoli autorizovaného servisu Fiat, přičemž tehdy jich v Evropě bylo okolo 7 500.
Vpředu pracuje čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 46 koní, spárovaná s čtyřrychlostním manuálem. Maximální rychlost pak činí 105 km/h.
Kabina je třímístná a poměrně archaická. Řadicí páka jde z podlahy, volant je jednoduchý, tachometr prostý. Za sedačkami má své místo ještě náhradní kolo.
Uvnitř trambusové karoserie můžete narazit na stůl o rozměrech 115 × 56 cm, každá lavice nabídne rozměry 190 × 56 cm a taburet dosahuje 52 × 48 cm. Otevřená střecha poskytne na výšku až 190 cm celkového místa, zatímco zbytek vozu 148 cm.
Mimo úložných prostor se dovnitř standardně dávaly dva plynové vařiče, dřez, volitelná lednice na elektriku i plyn či šatní skříň. Dveře vystavovaného kousku ještě zdobily úložné kapsy, zatímco na boční stěně viselo zrcadlo a vnitřní teploměr.
Pokud se vůz transformoval na spaní, pak zadní část lákala na lůžko 198 × 168 cm, přičemž vpředu do kabiny a dále do interiéru bylo možné zavěsit další lůžka o velikostech 150 × 70 cm a 180 × 70 cm.
Veškerá zadní výbava je přišroubovaná maticemi, takže ji lze vyndat a namísto obytňáku mít dodávku. Jako perličku ještě uvedeme, že tehdejší legislativa umožňovala ostatním členům posádky (kromě řidiče) spát vzadu i během jízdy.
Weinsberg Fiat 238 je skvělé retro ukazující krásy dobového kempování i práci stejnojmenné firmy, která se obytňáky zabývá dodnes. Na dnešní poměry sice jde o veterána, ale šviháckého a hodně povedeného.