Článek
Nákladní vozy značky Mercedes-Benz se zdají být velmi dobrým základem pro obytné přestavby. Jejich variabilita umožňuje široké možnosti individualizace a zástavbu klidně i luxusním nábytkem, zatímco robustní konstrukce je jako stvořená pro jízdu v terénu. Model Arocs je v podstatě drsnější verze dobře známého Actrosu a nabízí se s pohonem 6×4, 6×6, 8×6, nebo dokonce 8×8.
Lidé z německé firmy Stone Offroad Design, zkráceně SOD, si řekli, že by právě Arocs mohl být vynikajícím základem pro něco, co ve světě obytňáků dost možná nemá obdoby. Firma sídlící nějakých 40 km od Mnichova se běžně zabývá úpravami užitkových a terénních vozů, model s příznačným názvem Peak 8×6 je však opravdový vrchol všeho, co doposud představila.
Vůz jezdí na masivních terénních pneumatikách a díky hned čtyřem nápravám - přičemž tři z nich jsou poháněné naftovým šestiválcem o výkonu 530 koní - je schopen se dostat téměř kamkoliv. Aby se tvůrci ujistili, že jej nezastaví ani ta nejzapeklitější cesta terénem, opatřili vůz přídavnými chladiči pro převodový olej a hydraulickou kapalinou pro posilovač řízení. Pro všechny případy dostal „trávicí“ systém vozu ještě předfiltr vzduchového a palivového filtru.
Na první pohled SOD Peak 8×6 možná působí trochu neohrabaně, ovšem uvnitř se ukrývá luxusní domácnost, vzadu s velkou manželskou postelí a dvěma dalšími jednolůžky, ideálně pro děti. Jedno z lůžek je skládací, druhé je pro změnu vyvýšené a pod ním je stolek s možností připojení k internetu. Směrem vpřed se rozprostírá plnohodnotná kuchyň s jídelním stolem a kredencem překypujícím úložnými prostory, nechybí samozřejmě ani obývací část.
Nezapomnělo se pochopitelně ani na koupelnu - ta je obložená bílým mramorem, najdeme zde umyvadlo, nad ním pak skříňku na hygienické potřeby a hned vedle sprchu.
Komu by to vše bylo málo, ten by mohl venku na zádi vozidla najít druhou venkovní kuchyňku s grilem, kde je součástí sklopného mechanismu i prostor pro uskladnění terénní čtyřkolky. Na boku se potom nachází výklopná venkovní terasa.
Tento neuvěřitelný kolos navíc disponuje 1,6kWh solárním systémem a díky 150A generátoru je tak energeticky soběstačný. V útrobách vozu se ukrývá rezervoár na pitnou vodu o objemu 1 000 litrů, ohřev vody obstarává 16litrový bojler.
Celý mechanismus tohoto pojízdného domu je tak chytře promyšlený, že dokonce i zbytkové teplo sálající od motoru lze využít k vytápění interiéru – nicméně pořád je tu nezávislá klimatizace, nezávislé naftové, a dokonce i elektrické podlahové topení pro případy, kdy vůz stojí na místě.
Motto firmy „sofistikovanost, robustní technologie, špičkový výkon a absolutní komfort pro řidiče a pasažéry“ tu rozhodně platí beze zbytku, navzdory těžkotonážní a robustní technice je totiž celá posádka tohoto pozemního parníku v naprostém komfortu za jakýchkoliv okolností – řidič má dokonce k dispozici masážní sedadlo, parkovací kameru, tempomat, proti standardnímu modelu Arocs má Peak 8×6 vzduchové odpružení z modelu Actros.
Pokud hádáte, že něco podobného nemůže být levná záležitost, pak hádáte velice správně. Lidé od Stone Offroad Design si za tuhle přepychovou a majestátní nádheru účtují – sedíte? – 1,7 milionu eur, tedy v korunách zhruba 37 milionů. Přes všechny nomádské fantazie si tedy většina z nás bude muset nechat zajít chuť – na tohle jedna hypotéka „asi“ stačit nebude.