Článek
Nezdolná kvalita a robustnost využitelná v prakticky veškerých podmínkách. Tak by se ve stručnosti dalo shrnout motto firmy EarthCruiser, která na trhu působí od roku 2009. Za tu dobu si společnost se sídlem v australském městě North Wollongong (hodinu jihozápadně od Sydney) vybudovala slušnou pověst nejen doma u protinožců, ale i ve světě.
Velký průlom, podobně jako řada ostatních, zaznamenala po roce 2020. Tehdy začaly jít její terénní obytné vozy XTR 250 (vycházející z Toyoty Land Cruiser série 79) na dračku, úspěch zaznamenal i model Terranova založený na Fordu série F. Ovšem jak už to tak bývá, jeden z majitelů modelu XTR 250 chtěl víc…
Firma EarthCruiser se tak vrátila k rýsovacím prknům a na zakázku vyrobila nový model zvaný XTR 330 6 × 6. Jak název napovídá, vůz disponuje chytrým pohonem šesti kol vybaveným hned třemi uzávěrkami diferenciálu – za normálních podmínek je poháněna nejzadnější náprava, při snížené adhezi se připojí druhá, případně třetí náprava.
Výrobce dobře ví, proč používá jako základ právě Toyotu Land Cruiser 79 – série J70 je ve výrobě díky průběžným inovacím a vylepšením už od roku 1984 a vyniká svou jednoduchostí a robustní konstrukcí.
Kvůli přestavbě na pohon 6 × 6 muselo být šasi prodlouženo za pomoci CNC frézování, už tak slušná světlá výška byla zvednuta o dalších 5 palců (tedy o 12,7 cm), převodovka je nastavena více „na sílu“, takže stálý převod se zkrátil o 16 procent. Zadní kola se dokonce v nízkých rychlostech umí natočit proti těm předním, což pomáhá zlepšit manévrovatelnost.
Toyota dostala rovněž vylepšené brzdové třmeny, podvozek s funkcí odpojení stabilizátorů pro ještě lepší terénní schopnosti a odolnější tlumiče Bilstein – výsledkem je světlá výška velmi slušných 39 cm.
Třešničkou na dortu je potom systém řízení tlaku v pneumatikách odvozený z vojenského průmyslu – upuštěním tlaku se zvětší styčná plocha pneumatik, například při jízdě po písku. Při defektu pak pomáhá po nezbytně nutnou dobu udržet požadovaný tlak.
Konstrukce nástavby je z karbonu a ukrývá překvapivě útulné obydlí. Uvnitř se nachází kuchyňská linka ve tvaru U vybavená keramickým dřezem, dvouplotnovou indukční deskou a dvěma ledničkami – hlavní o objemu 122 litrů a druhá, menší, o objemu 68 litrů. Venku ve výsuvném panelu umístěném na boku vozu se nachází elektrický gril.
Nad kabinou vozu se ve výsuvném modulu nachází hlavní ložnice, kde se vyspí dvě osoby, v kuchyňce se však nachází druhá provizorní skládací pohovka, na které se případně vyspí další osoba. Hned vedle vstupních dveří na levém boku vozu najdeme výklopnou venkovní sprchu se studenou i teplou vodou.
Palubní systémy čerpají energii z lithium-iontové baterie o kapacitě 1 100 Ah, pro všechny případy jsou tu ještě střešní solární panely. Součástí palubního vybavení je GPS navigace, klimatizace nebo internetové připojení Starlink.
Pitný režim zajistí rezervoár na až 275 litrů pitné vody, díky izolaci a systému vyhřívání pak voda vydrží v kapalném skupenství i v polárních oblastech, a to až do teplot -40 °C. Pro přípravu dříví je tu k dispozici motorová pila nebo kvalitní sekera od vyhlášené firmy Fiskars.
Výrobce bohužel cenu tohoto na zakázku zhotoveného speciálu neuvádí – za standardní model XTR 250 4 × 4 si však řekne 240 tisíc australských dolarů (asi 3,4 milionu Kč). Cena modelu XTR 330 6 × 6 však může být klidně i o polovinu vyšší.