Článek
Abyste mohli nějaký obytný přívěs komplexně prubnout, pak k tomu pochopitelně potřebujete rozumné tažné vozidlo, proto jsme se ještě před samotným testem Muflonu zastavili pro Volkswagen Tiguan s dvoulitrovým TSI o výkonu 190 koní a pohonem 4×4.

Koukněte na ten tvar. Muflon vypadá jako pancéřák, nicméně je z hliníku
Z dálky obytňák posetý nýty vypadá, jako by byl pancéřovaný, nicméně jde jen o přiznanou a nutno říci poměrně vkusnou hříčku pojící k sobě jednotlivé hliníkové díly. Povrchová úprava je pak mírně zdrsněná, vyvedená do antracitové barvy.
Zatímco hranaté tvary jsou spíše designovou záležitostí, boční sklopná dvířka s dřevěnou pracovní deskou pak ryze praktická. V pravé části vozidla se dokonce nachází přípojka na sprchu čerpající vodu z 65litrové nádrže a nahoře zase paravan, takže se můžete v soukromí umýt prakticky kdekoli. Jo a budete si mít kam odložit šampon.

Sprcha je zvenčí, toaleta skladovaná uvnitř. Aspoň ta rána nebudou tak nekomfortní
Muflon je navržený celkem prakticky, jelikož vpředu hostí dva nosiče na palivo, které využijete při krmení dálkově ovládaného nezávislého topení o výkonu 3 kW. To prý umí vnitřní prostor vytopit do cirka tří minut, přičemž izolaci pak v rámci karoserie hledejte uvnitř, a to na keramické bázi.
Přední okno s logem Muflonu je otevíratelné, stejně jako boční výklopné dveře a zadní výklopná vrata chránící kuchyňku, jež je přístupná rovněž zevnitř. Koutek určený k vaření nabídne volitelnou lednici, standardní vařič, dřez, ukazatel stavu vody a také závěsný systém na nádobí. Nádoba na špinavou vodu chybí, příplatkově se však nabízí účelový mobilní kanystr.
Do kuchyně se dostanete zvenčí i zevnitř
Kuchyni tak není moc co vytknout, pouze výklopné dveře mají i v zavřeném a zajištěném stavu poměrně velkou vůli, proto se musíte vždycky několikrát přesvědčit, že vrata skutečně drží.
Levá strana zase hostí plexisklové okno s moskytiérou a stínítkem, nad nímž je umístěná hlavní markýza a sekundární markýza určená do kuchyně. Pochopitelně si nelze nevšimnout zvedací střechy, která poskytne větší životní prostor.
Díky zvedací střeše to uvnitř také lépe luftuje
Optimální tahoun
Po dokončení obhlídky vnějšku jsme zapřáhli Muflon za Tiguan a vyrazili na projížďku. Hnedle jsme byli upozorněni, že zvedací střecha musí být 100% zajištěná až na doraz, jinak se vlivem nerovností na silnici mohou páčky povolit a vršek zvednout.
Auto ihned po startu poznalo připojený přívěs a dočasně deaktivovalo některé asistenty, například monitoring slepého úhlu. Výhled dozadu (na konec karavanu) v rámci zpětných zrcátek při přímé jízdě už však byl vzhledem k šíři obytky 2 060 mm o něco horší, zejména pravá část. Ale nešlo o tu situaci, že byste nutně museli montovat zrcátka přídavná.
Kabina Tiguanu je klasicky konvenční, u Volkswagenu nic překvapivého
Jízdní komfort Tiguanu je ukázkový, zejména díky adaptivnímu odpružení. Líbilo se nám, že převodovka DSG při akceleraci nebo stoupání zbytečně neřadila, jelikož správně vyhodnotila, že kvůli vleku bude potřeba motorizaci podržet v otáčkách.
Rovněž jsme zde konečně dosáhli smyslu pohonu 4×4, ne však jízdou v terénu, ale přejezdy a hladkými rozjezdy na kamenitých i štěrkových cestách. Přece jen se Muflon hlásí k off-roadovým přívěsům, tak musí v rámci testu něco zvládnout.

Vůz nabídne několik jízdních profilů
Samotný Tiguan je dost často prezentován jako tahoun přívěsů, zejména těch pro koně, přičemž jeho vhodnost k vlečení lze bezpečně potvrdit. Auto má délku 4,5 metru, takže nejde ani po zapřažení 4,1 metru dlouhého Muflonu o nijak extrémně nataženou jízdní soupravu.
To má své výhody v rámci manipulace při příjezdech do kempů nebo během cestování užšími ulicemi. Další předností mimo stabilizačního systému uzpůsobeného pro vlečení je rovněž samočinné zacouvání, kdy si po aktivaci systému pomocí zakulaceného voliče zpětných zrcátek zvolíte úhel a vůz se postará o samotnou couvačku i s vlekem.
Asistent couvání s přívěsem v podstatě zacouve za vás
Radost z lože
Konečně se dostáváme ke zkoumání interiéru obytňáku, proto otevíráme boční dveře a lezeme dovnitř. První dojem je však nepříjemný, tedy ne snad vinou nábytku či spaní, ale kvůli spodnímu (robustnímu) koberci. Jde totiž o ten typ velmi nepříjemné podlahy, na níž nechcete klečet (odřená kolena) ani dělat nic jiného. Tohle Turci fakt moc nedomysleli, přestože aplikaci koberce kvůli odolnosti do jisté míry chápeme.
V předním úložném boxu ještě narážíme na chemickou toaletu, takže si každé ráno máte případně kam odskočit. A aby trůnění bylo nerušené, nabízí se vlézt si do venkovního sprchového paravanu.

Chemická toaleta má své místo za kovovými dvířky. Rovněž můžete vidět onen pekelný koberec
Poličky jsou lehké, dřevěné, polstrované zevnitř. Otřepy začištěné, dvířka pro řídicí elektroniku jištěná zámkem. Mimo toho objevíte zevnitř na bocích textilní kapsy se zipem a vedle nich bateriový vypínač, zásuvky, ovládací panel a tlačítka spouštějící osvětlení či vodní čerpadlo.
Hlavním gró obytňáku je ovšem spaní, které zde zajišťuje rozkládací lůžko. V režimu pohovka nabídne rozměry 75 x 195 cm, zatímco ve spacím provedení dokonce 150 x 195 cm. Samotný rám a rošty nepůsobí nikterak bytelně, ale také nejde o žádnou křehotinku. Prostě takový standard zohledňující potřebu nízké hmotnosti. Součástí výbavy jsou rovněž dva polstrované úložné boxy, soudě dle zpracování vyráběné ručně.

Postel je rozměrná, matrace skládací, plně dostačující pro dva dospělé
Příliš se nám nelíbí plastové zajišťovací páky střechy. Správným postupem, jak střechu zajistit, je část plachtoviny srolovat dopředu, což vyžaduje porci preciznosti, jinak vám bude kus přiskřípnutého stanu koukat ven. Navíc samotné zavírání střechy řešíte v kleče (au, koberec) a opět držíte předmětné plastové zajišťovače.
Přestože jsou na jištění střechy dimenzované, máme k nim důvěru asi jako k předvolebním slibům. Na druhou stranu by stačilo systém zavírání střechy jen lehce přepracovat a rázem by nebylo co kritizovat.

Plastové páky v nás moc důvěry nevyvolaly. A pokud se zabalením střechy spěcháte, musíte ji uzavřít zčásti přes plachtu
Další výtku máme k vstupním dvířkám a jejich vystouplé hraně. Pokud si přes ni nedáte polštář, nemáte moc šanci sedět uvnitř, nohy mít venku a komfortně sledovat okolí. Zase nuance drobná, avšak snadno řešitelná. Pokud ne výrobcem, tak dovozcem určitě ano.
Základ je pod půl milionu
Muflon 360 na pojízdných základech Knott do Česka dováží společnost TouwOut, která jej prodává i půjčuje (Praha, Brno). Vozidlo je otypované na celkovou hmotnost 670 kg, proto vám k jeho řízení postačí skupina B. Základní cena modelu činí 446 490 Kč včetně DPH, přičemž testovaný kousek na fotkách stojí přes půl milionu korun s daní.

Na přívěs Muflon postačí řidičák skupiny B
Volitelně se nabízí například kompletní solární systém, náprava Al-Ko, jiná lednice, různé druhý topení, organizéry, markýzy, dvojitý sporák a další vymoženosti.
Testovaný Tiguan, optimální tahač přívěsů, se v provedení 2,0 TSI 190 koní 4×4 prodává za necelých 1,2 milionu korun, zatímco námi zkoušená varianta ve střední výbavě vyšla s příplatky na takřka 1,5 milionu.
Nutno dodat, že za podobné peníze jste schopni pořídit i dvoulitrový diesel 4×4, který pro dlouhodobější tahání vleků dává větší smysl. Na druhou stranu benzinovému TSI nechybí agilita a se spotřebou se kombinovaně vejdete do 8,5 litru na sto.
Obytňák Muflon je určený pro kempování v přírodě a lze vybavit tak, aby byl více méně soběstačný. Jeho hlavní předností je poměrně široké lůžko, chytře řešená kuchyň a jen málo nedodělků. Díky robustnímu podvozku přívěs zvládne i horší cesty, případně lehký terén. Stačí ho jen zapřáhnout a vyrazit za dobrodružstvím.