Článek
Každý výrobce obytných vozů je svým způsobem jedinečný a jejich charakter se často odvíjí od země původu. Německé firmy se například nejčastěji zaměřují na luxus a komfort, firma Benchmark Vehicles je však z trochu jiného těsta – vzhledem k faktu, že pochází z města Portland v americkém státě Oregon, nepřekvapí, že luxus uvolnil své místo v žebříčku priorit odolnosti, houževnatosti a terénním schopnostem.
Tento stát nacházející se na západním pobřeží Spojených států je totiž znám svojí divokou a nespoutanou přírodou – Oregon je místo, kde nejsou výjimkou záplavy, sněhové bouře, zemětřesení či sopečná činnost. Když tedy lidé z firmy Benchmark navrhovali svůj obytný vůz, úkol zněl jasně – schopnost obstát v oregonské přírodě.
Poměrně (ne)překvapivě sáhli po německé dodávce Mercedes Sprinter. Jde o variantu s rozvorem 4,32 metru doplněnou o řadu především funkčních úprav – že auto ve výsledku vypadá nesmírně cool, je vlastně spíš takový vedlejší efekt. Například poctivý 3,0l naftový šestiválec dostal novou řídicí jednotku a kalibraci rychloměru.
Důvod je dosti prozaický a vlastně i viditelný – podvozek i zpřevodování mají s originálem jen pramálo společného. Vůz je přizvednutý o dobrých jedenáct palců (asi 24 cm), takže jej bylo možné osadit pořádnými terénními pneumatikami BFGoodrich KM3 o průměru 37 palců (!), proto ostatně ta kalibrace rychloměru. Překvapivé však je, že se podařilo zachovat funkci bezpečnostních systémů jako hlídání jízdy v pruzích či nouzové brzdění.
Vůz navíc jezdí na rozšířených a odolnějších nápravách od firmy Maxx, komponenty odpružení dodaly ty nejvyhlášenější firmy ve svém oboru – pružiny pochází z dílen Bilstein a tlumiče jsou pro změnu od firmy Fox. Naprostou samozřejmostí je redukční převodovka a přibyla rovněž nejen středová, ale dokonce i přední a zadní uzávěrka diferenciálu, takže ani 7stupňový automat nezůstal beze změn, převody jsou teď navíc více „silové“.
Uvnitř najdeme přední otočná sedadla, za nimiž je skládací stolek, druhá řada sedadel je sklápěcí, čímž lze vytvořit nouzovou pohovku pro přespání jedné až dvou osob. Hlavní „ložnice“ se nachází v zadní části vozu s na zakázku zhotovenou postelí doplněnou o plnohodnotnou matraci o tloušťce 5 palců (nějakých 13 cm).
Nechybí tu kuchyňka vybavená indukční varnou deskou, nerezovým dřezem s kohoutkem s tekoucí vodou nebo kávovarem Nespresso a mikrovlnnou troubou. Pitný režim zajišťuje nerezový zásobník o kapacitě 35 galonů (asi 130 litrů), který je vybaven integrovanou dvoustupňovou filtrací od firmy Guzzle H2O. Další 20galonový (zhruba 80 litrů) zásobník slouží na šedou vodu a je vybaven elektronickým výpustným ventilem.
Nechybí satelitní přístup k internetu od firmy Skylink, ohřívač interiéru i vody Webasto nebo izolace Havelock uzpůsobená pro všechna čtyři roční období. Tím však výčet vybavení nekončí – na střeše bychom našli 300W solární panely, klimatizaci Dometix RTX2000 nebo úložné boxy ROAM Adventure.
Za zmínku určitě stojí i šnorchl od značky Bravo (vůz se může brodit půlmetrovým močálem nebo bažinou), osvětlení a střešní rampa od firmy PIAA a vhod rozhodně přijdou i odolnější nárazníky a ochranné oplastování Line-X.
Základní cena tohoto terénního obytného vozu na základech Mercedesu Sprinter, který v názvosloví firmy Benchmark nese název „AWOL“, startuje na částce 250 tisíc dolarů (5,5 milionu Kč), s příplatky je však klidně možné vyšplhat se až na dvojnásobnou (!) cenu.
V seznamu příplatkové výbavy najdeme leccos – třeba speciální pouzdro na ruční zbraně s bezpečnostní pojistkou a funkcí rychlého otevření – inu, je vidět, že jde o americký produkt. A vzhledem k tomu, že stát Oregon je domovem pro nějakých 25 až 30 tisíc medvědů baribalů, není překvapením, že firma nabízí i pouzdro na brokovnici ukryté za sedadlem spolujezdce. Zbraň samotnou už většina tamních obyvatel doma má – a možná ne jednu.