Článek
Události posledních let poměrně zásadně ovlivnily způsob cestování. Zvykli jsme si (a nejen u nás) méně cestovat vzduchem a zároveň méně spoléhat na instituce poskytující ubytování – není divu, že obytné vozy zažily jen v posledních pěti letech ohromný nárůst popularity.
Vanlife neboli v doslovném (a trochu kostrbatém) překladu „dodávkový život“ se totiž v posledních letech stal hitem také na sociálních sítích, a tak tomuto pomalejšímu, avšak o to dobrodružnějšímu stylu cestování fandí nejen staromilci, ale i velká část mladé a nezávislé generace. Mercedes-Benz TN je však z dob, kdy svět neměl o sociálních sítích ani potuchy.
Typ „Transporter Neu“ byl svého času jednou z nejprodávanějších dodávek, částečně díky jednoduché a dostatečně robustní konstrukci. Zároveň však nabízel celou řadu variant – k dispozici byl jako Minibus, varianta s otevřenou korbou, klasická dodávka, valník, ba dokonce verze s odhalenou zadní částí šasi pro zakázkové nástavby.
Tento předchůdce Mercedesu Sprinter, interně označovaný jako „T1“, se nabízel s celou řadou benzinových i naftových atmosférických (!) motorů – od rozvážného naftového dvoulitru o výkonu 55 koní až po dvě nejsilnější motorizace, naftový pětiválec o výkonu 95 koní a 192 Nm, případně 2,3l benzinový čtyřválec o výkonu 105 koní a 182 Nm.
Design z pera návrháře Stefana Heiligera také poměrně dobře odolal zubu času a byl výborným základem pro přestavby všemožných firem poskytující obytné přestavby – jako třeba britský Auto Trail, což je i náš případ. Jde tedy o pravostrannou T1.
Jedná se o motorizaci 310, takže nejsilnější benzinový čtyřválec s tehdy skoro revoluční pětistupňovou manuální převodovkou.
V přední části kabiny najdeme dvě sedadla, přičemž spolujezdcovo lze otočit proti směru jízdy. Vidíme tu retro čalounění s květinovým vzorem, podobný vzor se promítá i na výplně dveří a podlahu. Palubní deska je tu ve zcela původním stavu, dokonce zůstal zachován i starý dobrý kazetový přehrávač – ale přinejhorším se dnes dá koupit i adaptér do mobilu…
V prostoru nad kabinou se potom pohodlně vyspí dva lidé, za kabinou se pak nachází malá koupelna, která obsahuje toaletu, umyvadlo, i sprchu s teplou vodou. Naproti koupelně vidíme kuchyňku se dvěma dřezy a tekoucí vodou, pracovní deskou a dvouplotnovým vařičem. Nechybí ani lednička nebo klasická či mikrovlnná trouba.
V obývací zóně najdeme pohovku ve tvaru U – jasně, opět s retro čalouněním. Ta je však multifunkční a lze ji během pár minut proměnit na další ložnici pro děti, případně pro hosty.
Díky nesmírně zachovalému a hlavně původnímu interiéru jde o skvělý způsob, jak „cestovat v čase“. Vůz měl totiž za celou svoji historii pouze dva majitele, kteří s ním nenajezdili víc než 30 070 mil, tedy nějakých 48 tisíc kilometrů.
Díky rozsáhlé renovaci si tento sympatický obytňák z roku 1988 drží slušnou cenu a aukční síň tento pojízdný kus obytné historie odhaduje na 10 až 12 tisíc liber (292 až 350 tisíc korun).