Článek
Firma Winnebago Industries ví, jak se „pečou koláče“. Společnost se v odvětví výroby a úpravy obytných vozů pohybuje už od roku 1958 a není náhodou, že její sídlo se nachází v americkém státě Minnesota, který je bohatý na pozoruhodnou přírodní krajinu. Tento výrobce se však v blízké době bude muset potýkat se zcela novou ingrediencí – s elektřinou.
2 200 km dlouhá zkouška ohněm
Tady nepochybně dříve či později vyvstane jedna otázka – má elektřina co dělat v obytných vozech, které musejí zvládat trasy dlouhé nikoliv desítky, ale běžně stovky kilometrů? A zatímco řada evropských výrobců na tuto otázku zapáleně (možná i bezhlavě) odpovídá: „Ale ovšem!“, v USA se elektrické obytňáky stále nacházejí převážně ve fázi konceptů.
Právě Winnebago s jedním takovým momentálně pracuje. Prozatím nese název Electric Concept Motorhome a, jak si bystří čtenáři jistě všimli, je založen na novém Fordu e-Transit. Ceny pohonných hmot koneckonců rapidně stouply také v zámoří, takže by se dalo říct, že okolnosti tomuto projektu hrají do karet.
První cesta, která měla vzbudit žádanou pozornost, byla dlouhá 1 380 mil, tedy circa 2 200 kilometrů. Jasně, má to jeden háček, ale k tomu se dostaneme vzápětí. Cesta začala ve Washingtonu, D.C. a vedla přes státy jako Západní Virginie, Pensylvánie, Ohio, Michigan a Illinois, až nakonec tým „přistál“ na základně ve městě Eden Prairie v Minnesotě.
V praxi to tedy funguje. Ale…
Firma Winnebago je sice autorem první více než tisícimílové čistě elektrické výpravy provedené na západní straně Atlantiku v obytném voze, potíž je však v tom, že tento Ford e-Transit je přirozeně těžší než originál, a tak tím trochu utrpěl reálný dojezd. Firma udává průměrný dojezd na jedno nabití 125 mil, tedy rovných 200 kilometrů. To znamená, že na svojí cestě museli dobíjet přinejmenším jedenáctkrát.
Samotná jízda potom zabrala 26 hodin čistého času bez nabíjení. Lidé od Winnebaga vypočítali průměrný čas dobíjení circa 1 hodinu, samotné nabíjení tedy zabralo 11–12 hodin. Průměrná rychlost potom činila vlastně velmi slušných 53 mil za hodinu, tedy 85 km/h. Plná kapacita baterií vystačila v průměru na cca 2 hodiny a 20 minut jízdy.
Problémem jsou vyšší rychlosti
Je evidentní, že dojezd 200 km je pro většinu cestovatelů pořád velmi málo – jak se ostatně přesvědčil i samotný výrobce. V průzkumu se dotázal několika současných zákazníků, zda je pro ně dojezd 125 mil neboli 200 kilometrů dostačující – kladně údajně odpovědělo pouze 5 % z nich.
Potíž je částečně v tom, že e-Transitu vyhovují spíše nižší rychlosti – potom se doba jízdy „protáhne“ na 5 až 6 hodin. Jakmile však průměrná rychlost stoupne na cca 60 mph (100 km/h) však „výdrž“ klesne k výše udávaným 2 až 2,5 hodinám.
Paradox – ušetřené peníze na úkor času
Prostor pro zlepšení tu tedy je. Koncept elektrického „obytňáku“ však prokázal silnou stránku v otázce provozních nákladů – dle lidí od Winnebaga celkové náklady na nabíjení činily za celých 2 208 km nějakých 275 dolarů (6 325 Kč).
Firma z Minnesoty tak udává, že ve srovnání se spalovacím obytným vozem se spotřebou cca 15 l na 100 km se jí podařilo ušetřit krásných 200 dolarů (aktuálně cca 4 800 korun). Pokud se tedy podaří zapracovat na dojezdu, tento koncept bude mít potenciál. Dalším problémem je však cena…
Právě ta je trochu diskutabilní – částečně proto, že vůz je stále ve fázi konceptu. Firma však odhaduje, že by se v sériové podobě mohl jejich Electric Concept Motorhome pohybovat cenově někde okolo 100 tisíc dolarů (cca 2,4 milionu korun).