Článek
Popularita obytných aut prochází obrovským boomem, výrobci z celého světa nezvládají uspokojit zájem zákazníků a cokoliv, co splňuje parametry obytného vozu, je odsouzeno k okamžitému prodeji. Zájemci o svobodné cestování s „bydlíky“ si dnes vybírají z celé řady typů obytňáků, ale jeden z nich je v evropském prostředí pořád vzácností – jmenuje se „fifth wheel“ a na starém kontinentu jej čeká zajímavá budoucnost.
Co znamená „fifth wheel“? Do češtiny to překládáme jako „páté kolo“ a tento název odkazuje na nejdůležitější odlišnost oproti klasickým přívěsům – jsou to návěsy, k jejichž tahání potřebujete speciálně upravený pick-up s točnou na nákladové korbě, podobně jako u kamionových tahačů. Na našich silnicích se s takto konstruovanými obytňáky zatím moc nesetkáváme, ale to se již brzy změní.
Český start-up GKR Oryx z Roudnice nad Labem se totiž rozhodl odlišit od výrobců normálních obytných přívěsů a obytných vozů a v současnosti dokončuje již několik let trvající vývoj vlastních obytných návěsů typu „fifth wheel“, které zanedlouho uvede na český i evropský trh. Vize projektu přitom vychází z potřeb náročných motokrosařů, potřebujících komfort a prostor pro vybavení při přespávání na závodech.
Hlavní cílovou skupinou je však majetnější klientela, ochotná zaplatit za moderní luxusní obytný návěs, jenž si často kupuje spolu s tolik potřebným autem. Jedinými přijatelnými tahouny jsou totiž pracovní pick-upy, ideálně americké modely se silnými benzinovými osmiválci. Jak z vlastních zkušeností říká Jiří Cimr, obchodní a marketingový manažer projektu, s obytným návěsem s pohotovostní hmotností 3 790 kilogramů si nejvíce rozumí nejsilnější pick-upy.
„Je v Česku vůbec legální tahat návěsy za pick-upem?“ Tak zněla jedna z mých prvních otázek při návštěvě společnosti a odpověď byla „ano“. Kvůli tahání obytného návěsu Oryx za pick-upem musí každá modelová řada projít speciální homologací. Výrobce nejprve vsázel na točnu od Američanů, ale po ukončení její výroby se spoléhá na sebe a vyvinul si vlastní řešení. Zákazníci si pak pochvalují skutečnost, že řidič tažného pick-upu potřebuje jen řidičský průkaz skupiny B+E, opravňující k řízení soupravy s přívěsem o hmotnosti do 3 500 kg. Část hmotnosti návěsu je totiž „nad“ tažným vozidlem a přičítává se k němu.
SportLine a LuxuryLine – Pro sportovní nadšence i klidnější lidi
V současnosti výrobce pracuje na dokončení dvojice prototypů obytných návěsů s modelovými označeními Sport Line a Luxury Line, přičemž ve výrobní hale se již připravují i další podvozky pro blížící se zahájení sériové výroby. Každý z uvedených modelů se pak zaměřuje na trochu jinou cílovou skupinu zákazníků.
Základním obytným návěsem Oryx je verze SportLine pro sportovní nadšence i profesionální sportovce, zatímco přepychovější verze LuxuryLine je soukromým resortem pro lidi toužící po kempování na pláži s komfortem prestižních hotelů. Oba návěsy nabízejí plnohodnotné spaní pro pět osob, vnější rozměry obou návěsů jsou stejné a nejdůležitější rozdílností obou modelů je využití vnitřního prostoru – SportLine nabízí menší obytný prostor a větší garáž než LuxuryLine a naopak.
Odlišují se také konfiguracemi interiérů – ve verzi SportLine je menší postel v prostoru nad garáží orientovaná podélně, v LuxuryLine napříč. K dalším rozdílům pak patří velikost vysouvacího modulu na levém boku (u LuxuryLine je větší), typy se liší i provedením a kapacitou jídelny a další doplňkovou výbavou – např. sekundární venkovní kuchyní usnadňující život kuchaře při grilování.
Tvůrci projektu českých obytných návěsů Oryx Fifthwheel se navíc snaží poučit z chyb ostatních výrobců a chtějí dosáhnout co nejkvalitnějšího dílenského zpracování za použití nejlepších dostupných materiálů a technologií. Základem výsuvného modulu je technologie od Lippert Components, největšího světového výrobce výsuvných systémů pro rozšíření vnitřního prostoru obytňáků, osvětlení dodává Hella, sanitárním vybavení dodává světová špička Thetford a se zkrocením návěsu na cestách pomáhá elektronický brzdový systém JMR Boopark, připojený k tažnému vozidlu.
Standardní výbavou všech sériově vyráběných návěsů Oryx bude samonivelační elektronický 4bodový systém, centrální zamykání, 3,5kilowattová elektrocentrála, 80litrová vestavěná plynová nádrž, 260litrová nádrž na čistou vodu, 200litrová nádrž na odpadní vodu, chemické WC s 19litrovou odpadní nádrží, vzduchový kompresor, dva lithiové akumulátory s kapacitou 100 Ah, měnič napětí, střešní solární panely, 4G internetové připojení pro vzdálený přístup přes internetový prohlížeč (později i mobilní aplikaci) a spousta dalšího.
Jaký tahoun je nejvhodnější? Ideálně americký RAM
I díky tomu všemu je obytný návěs Oryx pořádný macek, vyžadující silného tahouna. Obyčejné „evropské“ pick-upy se vznětovými čtyřválci na něj bohužel moc nestačí, se šestiválcovými turbodiesely je tahání trochu snazší, ale nejvhodnější volbou pro zákazníky jsou americké pick-upy s plnotučnými benzinovými osmiválci. Nejvhodnějšími tažnými vozidly tak jsou Ford F-150, Chevrolet Silverado nebo RAM 1500. Zejména RAM se tvůrcům osvědčil nejlépe a využívají jej také jako předváděcí vozidlo.
Ani absence tažného auta však není překážkou – většina z prvních zákazníků se rozhodla pro koupi obytného návěsu spolu s nákupem svého prvního pick-upu. Výrobce všem doporučuje zejména RAM a záleží jen na vás, jestli si tahouna buď koupíte sami, nebo si jej necháte dodat jako součást kompletní obytné soupravy. Společnost všem zákazníkům nabízí komplexní služby a do budoucna bude velkým tématem i vlastní individualizace návěsů.
Ve srovnání s v Evropě oblíbenějšími obytnými přívěsy pak obytné návěsy vynikají příjemnou ovladatelností i jízdní stabilitou. V přiloženém videu si při otáčení soupravy všimněte, že nepotřebuje příliš velký manévrovací prostor. A to se bavíme o návěsu s délkou 9 970 milimetrů (délka návěsu za Volkswagenem Amarok je 7 400 milimetrů), šířkou 2 310 milimetrů a výškou 3 300 milimetrů, připojeném za velký americký pick-up. Zajímá vás porovnání z reálného světa? Je větší než ty menší z městských autobusů.
Projekt českých obytných návěsů Oryx Fifthwheel se v současnosti blíží do finále, výrobce již přijímá první objednávky a zatím to vypadá, že na českém ani evropském trhu nemá přímou konkurenci. Oficiální prodej návěsů Oryx bude zahájen v prvním čtvrtletí příštího roku, kdy se rovněž odhalí finální interiéry a oficiální ceník.