Hlavní obsah

Obří obytná amerika: Kodiak jezdí za 25 litrů, ubytuje 10 lidí, ale i malé auto

Foto: Lukáš Volšický

V Americe je všechno větší a nepochybně to platí také o obytných autech. Dokonalou ukázkou typického amerického megalomanství je impozantní Chevrolet Kodiak C5500 s obytnou nástavbou od Four Winds se spaním až pro deset lidí a bezmála čtyřmetrovou garáží, kam se vejde i malé auto. To všechno navíc táhne přeplňovaný osmiválec o sedmi stech koních.

Článek

Co si představíte, když se řekne „kodiak“? Škodovku? Nejspíše ano, protože stejným způsobem majitel tohohle obrovského obytňáku neplánovaně zmátl i své přátele, nadšence do osmiválcových amerik. Když totiž jednomu svému kamarádovi zatelefonoval, že si nakonec koupil „kodiak“, z druhé strany se překvapeně ozvalo: „Počkej, ty budeš jezdit škodovkou?“ V tu chvíli by jen málokoho napadlo, že to není „ten“ Kodiaq, ale Chevrolet Kodiak.

O to větší překvapení je, když zjistíte, že Chevrolet Kodiak je jedním ze středně těžkých nákladních vozů koncernu General Motors. Kdo by si v Česku tohle kupoval pro zábavu? Chevrolet prodával Kodiak od začátku 80. let, ale až do nového milénia sloužil výhradně komerčním účelům. Až s nejnovější třetí a zároveň poslední generací nabídl variantu pick-up i soukromým zákazníkům, přičemž šasi náklaďáku doslova volalo po širším využití, než jakým je svoz odpadků nebo dětí do amerických škol.

Foto: Lukáš Volšický

Až při pohledu z boku vynikne opravdová velikost obytného Chevroletu Kodiak C5500 od Four Winds

Na dovolenou si klidně zabalte i Fiat 500

Američani jsou megalomani, a protože kempování i život v obytných vozech mají v USA dlouhou tradici, není překvapením, že tam působí specialisté, co na robustním šasi nákladního Kodiaku staví až gigantické obytňáky. V Evropě tohle známe zejména z hollywoodských filmů, ale když se s takovým obytným vozem setkáte naživo, rychle si uvědomíte, že ani slovo „velké“ ani zdaleka nevystihuje skutečnou velikost.

Vzpomínám si, když jsem poprvé přijel k majiteli této „obytné obludy“ kvůli jinému projektu a mou pozornost upoutal hlavně impozantní Chevrolet Kodiak C5500 s obytnou nástavbou, velikostně srovnatelnou s malým rodinným domkem za Prahou. Je dílem amerických specialistů Four Winds, přičemž velikost a luxus normálního provedení dokonale vystihuje název „Chateau“ (Zámek).

Foto: Lukáš Volšický

Garáž, která dostojí svému jménu. Vejde se tam i malé auto a k obsluze slouží hydraulická plošina s nosností až 725 kg

Tenhle je ale speciální, protože vznikl pro závodní tým s motorkami BMW a v zadní části nástavby místo prostorné ložnice vozí velkou garáž s délkou bezmála 4 m a hydraulickou plošinou s nosností až 725 kg, jež pojme i malá auta jako novodobý Fiat 500 nebo Suzuki Jimny. Ptáte se, jak obrovský je? Obytný Kodiak je poctivý macek z Detroitu – má 10,8 m na délku, zhruba 3 m na šířku, 3,8 m na výšku a chlubí se provozní hmotností 7 900 kg (nejvyšší povolená hmotnost je 9 979 kg), a proto vyžaduje řidičák skupiny C.

Zámek na kolech? Přinejmenším dům určitě

Když s velkolepým Kodiakem přijedete do kempu a už během přejezdu na vaše parkovací místo zastíníte i ty největší evropské obytňáky, ta pravá show pro okolí teprve začne. Zapnete elektřinu, plyn a všechny systémy, a jakmile se na vás rozsvítí kontrolky informující o správných funkcích, samonivelací na čtyřech hydraulických nohách srovnáte obytňák do roviny a následně zvětšíte obyvatelný prostor vysunutím bočnice nalevo a markýzy napravo.

Foto: Lukáš Volšický

S vysunutou levou bočnicí se výrazně zvětší prostornost interiéru, v němž se vyspí až deset lidí

Pokud se normální varianta s plnohodnotnou ložnicí jmenuje „zámek“, pak si tato specifičtější varianta s menší obytnou částí a větší garáží zaslouží přezdívku „dům na kolech“. Jakmile totiž vkročíte do interiéru, doslova vás ohromí svou prostorností – v kuchyni je mikrovlnná trouba, která pojme i krocana (Amerika, to víte), naproti je koupelna, v jídelním koutku se pohodlně nají čtyři osoby, mezitímco další mohou sedět na pohovce ve výsuvné bočnici.

V kompletním obsazení se sem vejde až deset osob. Největší postel je v alkovně nad kabinou, rozložená pohovka automaticky nafoukne vzduchovou matraci, na další postel lze změnit jídelnu a poslední postel ukrývá praktická garáž. V obytném Kodiaku jsou i tisíce litrů úložných prostorů, jejichž podstatnou část najdete v podvozku, protože tvůrci nástavby šikovně využili rámové konstrukce náklaďáku.

Foto: Lukáš Volšický

Kabina byla na svou dobu poměrně luxusní, ale americká výrobní kvalita je dlouhodobě špatná a roky provozu jsou snadno vidět

Život s americkou 110voltovou elektroinstalací

Obytný Kodiak z roku 2008 navíc zaujme i solidním technickým vybavením, díky němuž si budete užívat svobodu kempování po neomezenou dobu. Pro Ameriku charakteristická 110voltová elektrická síť je doplněna vnitřním měničem na evropských 230 voltů, zabudovanou 6kilowattovou naftovou elektrocentrálou Kubota Onan, bateriemi pro uložení elektrické energie a čtyřmi střešními solárními panely Victron.

Jak majitel dodává, život s americkou elektroinstalací v Evropě si lze zjednodušit nakupováním na eBayi. Elektrické spotřebiče pro použití pouze v obytňáku se vyplatí objednávat přímo v USA v odpovídajícím 110voltovém provedení, např. fén na sušení vlasů. Standardním elektrickým vybavením je také televize s připojením k satelitnímu vysílání s možností sledování pořadů i za jízdy (pokud samozřejmě nesedíte za volantem).

Foto: Lukáš Volšický

Kuchyň obytňáku je přizpůsobena americkému Dnu díkuvzdání, a tak se do mikrovlnné trouby vejde i krocan

Vysoce výkonná klimatizace umožňuje pouze chlazení, ale pro tvorbu tepla slouží plynové topení Suburban 30 s odděleným a samostatně regulovatelným vytápěním obytné části i garáže. Požadavky českých pojišťoven vyžadují zástavbu nové v Evropě schválené plynové nádrže, která v současnosti má objem 100 litrů. Vedle toho obytný Kodiak pojme 300 l čisté vody, 200 l šedé vody a 100 l „odpadu“ z toalety.

Osmiválcový turbodiesel o 700 koních

Pokud už nabýváte dojmu, že vás obytný Chevy Kodiak nemá čím překvapit, teprve teď vám vyrazí dech. General Motors v Kodiaku a sesterském GMC TopKick vsadil na trojici velkoobjemových motorizací – 6,6litrový turbodiesel Duramax V8, 7,8litrový vznětový řadový šestiválec a 8,1litrový benzinový osmiválec. V českém exempláři se přitom nachází nejmenší z motorů, který je výrazně posílený.

Foto: Lukáš Volšický

Osmiválec Duramax má přibližně 700 koní. Chcete jej vidět? Nebojte se a stoupněte si na chromový nárazník, unese vás

Nadšenec do silných amerických osmiválců a majitel v jedné osobě se rozhodl objevit skrytý potenciál spolehlivé jednotky Duramax od Isuzu a z továrních 330 koní (246 kW) a 841 Nm úpravou softwaru motoru vydoloval přibližně 700 koní (522 kW) a více než 1 200 Nm. Výsledkem toho jsou dynamické vlastnosti, kterými se obytný Kodiak blíží pomalejším novým osobním autům. Z křižovatky se rozjede nečekaně svižně a na německé dálnici zvládá i jízdu rychlostí přes 150 km/h.

Se šlapáním na plyn však musíte opatrně, monstrózní Kodiak není vybaven vzduchovými brzdami, ale pouze hydraulickými s kotouči na všech kolech. Těm sekunduje retardér pětistupňového automatu Allison 1000. Šikovnou vychytávkou vedle spalování nafty z 300litrové nádrže je i možnost spalování LPG z 200litrové nádrže. To motoru pomáhá k vyššímu výkonu i ekonomičtější jízdě – spotřebu paliva snižuje až o 30 procent, a tak Kodiak jezdí za 18 až 25 l/100 km.

Foto: Lukáš Volšický

Obytný Chevrolet Kodiak C5500 od Four Winds nepřehlédnete ani v noci. Je osvětlený po vzoru amerických trucků a v exteriéru má celkem 109 světel! I proto si jej už někteří lidé spletli se slavným kamionem Coca-Coly

Chevrolet Kodiak rozporuje všemu, co jsem si o podobně velkých amerikách doteď myslel. Očekával jsem, že mě zklame alespoň jízdním komfortem. Však víte, na evropské poměry je to velký náklaďák, ale zatímco jedete a zlověstně syčící turbodmychadlo připomíná masivní sílu turbodieselu, Kodiak projíždí krajinou až nezvykle pohodlně. Zadní tuhé nápravě na listových perech totiž pomáhají vzduchové měchy, jimiž lze navíc regulovat světlou výšku podvozku.

Jenže každá mince má dvě strany. Jak sám majitel přiznává, impozantní Chevrolet Kodiak s obytnou nástavbou od Four Winds je v českých podmínkách nepraktický, a především v úzkých ulicích potřebuje zkušenou ruku. S přibližně čtyřmetrovým zadním převisem musíte neustále dávat pozor, abyste Pražákovi nezbourali sloupek. Lákavá je naopak exkluzivita na našich silnicích a skutečnost, že další obytný Chevrolet Kodiak v Evropě jen tak nepotkáte.

Chevrolet Kodiak s obytnou přestavbou od Four Winds se ve Spojených státech amerických prodával za cenu od přibližně 3,2 milionu Kč, přičemž současná cena je velmi podobná, někdy dokonce i vyšší. Dnes však další Kodiak dovezete do Česka pouze s komplikacemi, protože pro dovoz přímo z USA naše legislativa dovoluje maximální stáří silničních vozidel 8 let.

Související témata:
Načítám