Hlavní obsah

Obytný vůz Airstream dostal vlastní zásobárnu energie. Na cestách si vystačí bez šňůry i plynu

Foto: Airstream

Elektrifikace se v poslední době stává poměrně běžným pojmem – její využití vidíme v normálních rodinných autech, vidíme ho také ve sportovních vozech a v neposlední řadě jej můžeme pozorovat i v obytných vozech. Firma Airstream přichází se skvělým „hybridním“ obytným vozem, který si vozí zásobu energie všude s sebou.

Článek

Má elektrifikace své místo v cestování obytným vozem? Podle firmy Airstream, která se už od roku 1931 (!) zabývá stavbou aerodynamických karavanů a pěkných pár let také stavbou obytných vozů, jednoznačně ano. Společnost nabízí balíček, který její lidé prozaicky nazývají „E1 Package“ a který navždy odstraní obavy z toho, zda na cestách budeme mít dostatek energie.

Foto: Airstream

Airstream vyrábí kromě působivých aerodynamických karavanů také špičkové obytné vozy – teď firma z amerického Ohia přichází s „hybridním“ zdrojem energie, který může napájet palubní spotřebiče a postará se i o ohřev vody na palubě

Vtip je v tom, že při příjezdu do kempu se zpravidla připojíme ke zdroji elektrické energie – jenže když chceme vyrazit třeba do panenské přírody? To už je jiná. Firma Airstream pochází z amerického státu Ohio, který je skutečně bohatý na rozsáhlé přírodní rezervace – není tedy velkým překvapením, že s tímto řešením, které dalece převyšuje stávající možnosti energetických uložišť v obytných autech, přicházejí právě oni.

Bystrý čtenář si jistě všiml, že tento „Airstream Interstate 19“ je obytný vůz založený na Mercedesu Sprinter Tourer, ovšem kromě klasického naftového motoru pod přední kapotou ukrývá ve svých útrobách ještě baterii s kapacitou velmi užitečných 12,1 kWh. Ta je dále doplněna o 3 200W zdroj, měniče napětí a přídavný alternátor o výkonu 6 900 W, pro všechny případy jsou tu i porty pro střešní solární panely. Celý elektrický systém dodává externí firma Volta Power Systems, se kterou lidé od Airstreamu delší dobu spolupracují.

Systém je velmi dobře promyšlený – dobíjí se během jízdy a čím déle člověk jede, tím větší kapacitu baterie se přirozeně podaří „naplnit“. Výrobce dodává, že na plné nabití baterie, která pak umožní i vícedenní kempování, stačí nějaké dvě hodiny jízdy. Energie z velkokapacitního uložiště se na povel začne spotřebovávat stiskem tlačítka. Jinými slovy – není třeba se spoléhat na zdroj v kempu. Nebo ještě lépe – už není důvod k obavám z delší cesty a kempování takzvaně „na divoko“.

Přídavný hybridní zdroj energie „utáhne“ napájení všemožných palubních systémů, jako je plotnový vařič, mikrovlnná trouba, televize a další spotřebiče. Systém je navíc dále propojen s vyhřívacím systémem Timberline na bázi glykolu, který se stará nejen o vyhřívání interiéru, ale také o ohřev vody. Ten spotřebovává naftu z klasické nádrže, takže zcela odpadá nutnost zabývat se plynem.

Po nastavení zvolené teploty začne teplý vzduch tiše cirkulovat interiérem, přičemž jeden výstup je pod zadními sedačkami a druhý pod dřezem – příjemný je i fakt, že jde o mírné, sálavé teplo. Je tu však rovněž tepelný výměník, který pomáhá ohřívat vodu, ta potom putuje směrem do kuchyňky. Na druhé straně je okruh prodloužen až do koupelny.

Základní vůz Mercedes-Benz Sprinter Tourer, na kterém obytné provedení od Airstream stojí, je u nás k dispozici s 2,0l, respektive 2,2l naftovým motorem o výkonech 114, 150, 163 nebo 190 koní. Řadit lze klasickým šestistupňovým manuálem nebo devítistupňovým automatem. Automobilka na svých stránkách uvádí, že vůz sám o sobě momentálně cenově začíná na částce 808 804 Kč.

Hotový obytný vůz Airstream Interstate 19 na americkém trhu potom cenově začíná dle webových stránek firmy na částce 200 681 dolarů (4,7 milionu korun). Propracovaný energetický balíček E1, kterému jsme dnes věnovali pozornost, sám o sobě stojí 24 700 dolarů (580 tisíc korun).

O kolik se tato cena dále zvýší při samotné objednávce, to už záleží na preferencích a možnostech zákazníka. Cena se odvíjí od barvy exteriéru (základem je bílá, černá a stříbrná jsou za příplatek), provedení interiéru (druh čalounění apod.), případně od počtu postelí – za příplatek je totiž možné mít jednu přídavnou postel v přední kabině.

Načítám