Hlavní obsah

Obytný přívěs ze Slovenska miluje přírodu a utáhne ho i Yeti. Potěší soláry, zamrzí místo na nohy

Foto: Lukáš Volšický

Vyzkoušeli jsme, co vše slovenský obytný přívěs do terénu nabídne

Terénní obytný přívěs Bushcamp Explorer je výsledkem dlouholetých zkušeností našich východních sousedů ze Slovenska, kteří chtěli ukázat světu svůj nejlepší produkt určený pro pobyt v přírodě. Zapřáhli jsme proto tento off-roadový bydlík za Kodiaq 4×4 a vyrazili otestovat jeho schopnosti mimo asfaltovou džungli.

Článek

Nebudeme vás nudit dlouhou historií, takže stručně uvedeme, že obytné přívěsy do nepohody jsou dílem slovenské společnosti Procamp, která považuje model Bushcamp Explorer na terénním podvozku Knott za svůj nejlepší produkt.

Foto: Lukáš Volšický

Bushcamp Explorer je postaven na terénním podvozku s ochranným nátěrem

Kabinu karavanu tvoří vakuovaný sendvičový panel o tloušťce 28 mm, jádro pak polyuretanová pěna obložená laminátovými deskami. Vodotěsný a tepelně izolovaný bushcamper tak provozně váží 500 kg a pobere nejvýše 250 kg nákladu, doplňků či příslušenství.

Že je zkoušený brzděný bydlík připraven pro mimosilniční radovánky potvrzují zesílené ocelové disky obuté na terénních pneumatikách. Vpředu najdete obří úložnou truhlu o objemu 340 litrů, která zároveň poslouží jako rozšířený stůl či odkládací prostor, zatímco vzadu má své místo malá kuchyňka s lednicí i vařičem, ovšem v rámci testovaného kusu bez dřezu či vodních zásobníků. Na boku pak objevíte plnohodnotné rezervní kolo.

Foto: Lukáš Volšický

Vzadu najdete kuchyňku a úložné prostory

Nad levými dveřmi se tyčí markýza roztažitelná do úhlu cirka 160 stupňů, takže vám pokryje důležité okolí tohoto mini karavanu. Její rozložení však není otázkou chvilky, zejména v jednom člověku jde o náročný úkol.

Střechu poté zdobí expediční nosič, na němž má své místo solární panel zásobující energií vestavěný 12voltový akumulátor. V rámci elektroinstalace zde totiž najdete jak 12voltovou zásuvku, tak 230voltovou. Uvítali bychom rovněž USB porty, ale bohužel.

Foto: Lukáš Volšický

Na expedičním nosiči najdete solární panel

Uvnitř je hlavním gró třídílná matrace o rozměrech 142 × 217 × 10 cm. Dále můžete využít integrovaný nábytek, nosiče nápojů, vnitřní osvětlení, síťky a jiné úložné prostory. Háčky na oblečení však chybí. Oboje dveře jsou vybaveny výklopnými okny se síťkou proti hmyzu, zatímco u stropu vaší pozornosti neunikne střešní okno s větrákem.

Ten je zde nesmírně praktický, neb umí vzduch vtahovat i ventilovat, takže zvládne z rozpáleného přívěsu udělat poměrně rychle příjemné místo k životu/spánku. Rovněž vyrovnávání v terénu je snazší díky zadním podpůrným nožičkám a vestavěné vodováze.

Foto: Lukáš Volšický

Uvnitř je prostor pro dva dospělé, pouze vzadu méně místa pro chodidla

Vzhledem ke konstrukci však máte vně bydlíku méně místa pro nohy, respektive chodidla. V noci to tedy na nějaké divoké převalování nebude. Pokud měříte okolo dvou metrů, budete pociťovat lehký diskomfort.

K přípojnému vozu náleží ještě kempingové židle se stolkem, jež jsou součástí výbavy tohoto konkrétního kusu.

Foto: Lukáš Volšický

Celá souprava vybízí k tomu zajet do přírody a jen tak lelkovat

Když elektronika pomáhá

Říkali jsme si, zdali je Kodiaq vůbec vhodný pro tažení terénních karavanů mimo silnice. Pokud jde o sílu, tak zde se není čeho bát, neb i základní 1,5 TSI utáhne až 1 800 kg vážící přívěs, zatímco námi zkoušené 2,0 TSI dokonce přívěs až o hmotnosti 2 200 kg. Dvoulitrová TDI na tom jsou ještě lépe, neb začínají na dvou a končí na dvou a půl tunách. Bushcamp tedy zvládnou všechny motorizace a z praxe víme, že si s ním poradí i menší Škoda Yeti.

Foto: Lukáš Volšický

Kodiaq i Yeti si s přívěsem hravě poradí

Netvrdíme, že čtyřkolka byla v rámci našich zkoušek velenutně potřeba, neb sice v noci před testem vydatně pršelo, ale ráno se už neslo v duchu slunečního svitu. Na druhou stranu jsme jako řidiči pro plynulý pohyb po vlhké trávě, v písku či kamení dočasnou výpomoc hnané zadní nápravy (občasně) srdečně uvítali.

V rámci tažení po silnici se nám líbila práce automatické převodovky, která počítala se zapřaženou hmotností a udržovala čtyřválcový motor delší dobu v otáčkách, aby měl dostatek síly při rozjezdech nebo stoupáních.

Foto: Lukáš Volšický

Parkovací kamera pomůže k navedení k oji přívěsu

Naopak v terénu přišel vhod právě off-roadový mód. Ne snad že bychom se škrábali někam do kopců, ale opatrné jízdě po loukách a nezpevněných cestách rozhodně prospěly snížené reakce plynového pedálu a citlivé přeřazování, komplexně zabraňující nějakému zbrklému pohybu.

Půjčovna pro dobrodružství

Karavan Bushcamp Explorer si lze půjčit v půjčovně Omnirent lokalizované v Kratonohách u Hradce Králové. Cena za jeden den činí 1 200 Kč, přičemž další informace se dozvíte na webu omnirent.cz. Pokud byste si jej chtěli pořídit, pak za něj u prodejců zaplatíte okolo půl milionu korun a výše.

Každopádně my tento bydlík hodnotíme vesměs kladně, zejména pro jeho robustnost, terénní schopnosti, stabilitu při stání, izolaci, odvětrávání a chytré úložné prostory. Jde o vhodného parťáka pro nenáročné cestovatele na víkendové toulky přírodou, který nabídne zejména příjemně rozměrnou ložnou plochu a solidní mimosilniční prostupnost. Asfalt ho zkrátka nebaví, nezpevněný povrch miluje.

Základní technické údajeBushcamp Explorer
Pohotovostní hmotnost800 kg
Max. zatížení na oji130 kg
Zatížení na oji30 kg
Max. celková hmotnost 1 300 kg
Užitečné zatížení500 kg
Vnější výška kabiny 136 cm
Vnitřní výška kabiny110 cm
Celková výška karavanu188 cm
Celková šířka237 cm
Šířka kabiny bez blatníků157 cm
Vnitřní šířka kabiny 148 cm
Celková délka450 cm
Vnější délka kabiny310 cm
Vnitřní délka kabiny 220 cm
Matrace142×217×10 cm
Rozměry stropního větráku33×36 cm
Rozměr pneumatik (standard)235/75 R15
Načítám