Článek
Stylová dodávka z nezvyklého vlnitého plechu je jedním z nejvýznamnějších automobilových symbolů moderní Francie. Francouzi okamžitě po vysvobození z německé okupace za druhé světové války začali spravovat svou vlast a potřebovali k tomu praktická a spolehlivá vozidla. Spolu s lidovým Citroënem 2CV, v Česku přezdívaným „kachna“, se tak jen pár let po skončení bojů v sériové výrobě objevila dodávka zakládající na kvalitní technice již existujících modelů.
Citroën tehdy vybíral jeden z osmi projektů a zvolil ten poslední. Byl jím užitkový vůz s technikou z předválečného modelu Traction Avant, světly a tachometrem z 2CV a designem inspirovaným kultovními německými dopravními letouny Junkers Ju 52 s trupem z vlnitého plechu. Automobilka mu přiřadila osmé písmeno v abecedě, tedy „H“, a Francouzi si následně vymysleli i lidovou přezdívku. Říkají mu „prasečí nos“.
V letech 1948 až 1981 se vyrobilo více než 478 tisíc vozů s různými modelovými pojmenováními podle konkrétní varianty. Později během produkce se oficiální jméno změnilo z H na HY a jeden z takových vozů si právě teď můžete prohlédnout. A je o to zajímavější, protože je speciálně upravený na elegantní obytný vůz, díky němuž si dvojice kemperů užije nezapomenutelnou dovolenou nebo toulky Evropou.
Je to Citroën HY vyrobený v roce 1969 v dobrém technickém stavu, protože v letech 2015 až 2018 prošel velkými opravami i vylepšeními. Zvenku i nadále vypadá jako originální užitková dodávka z minulého století s patinou, ale když otevřete dveře, odhalí vám svou pravou modernější tvář. Autentickou historickou kabinu doplňuje obytný interiér s kuchyňkou s novodobým vybavením, chemickou toaletou a gaučem. Ten lze jednoduše rozložit, a vytvořit tak spaní pro dvě dospělé osoby.
Ve stylovém obytňáku najdete i nádrž na vodu a základní elektroinstalaci s akumulátory, které nabíjí střešní solární panel. Vedle nejmodernějších obytných dodávek sice unikátní Citroën HY vypadá trochu chudě a minimalisticky. Jenže co více potřebujete než zaparkovat na příjemném místě, otevřít si láhev dobrého francouzského vína, vychutnávat si k němu camembert s bagetou a následně jít spát. Kempování je hlavně o zážitku, luxus najdete v nejbližším hotelu.
Celkovou praktičnost a život s historickou francouzskou dodávkou navíc usnadňuje i vylepšené řízení, nově vybavené elektrickým posilovačem. Díky němu se obytný Citroën HY ze šedesátých let proplete i nejužšími francouzskými městečky při poznávání nových končin a zpříjemní život všem, kdo se nechtějí zbytečně prát s váhou kompletního hnacího ústrojí na předních kolech. I přes pravidelné modernizace se totiž tyto dodávky nikdy nevyráběly s továrním posilovačem řízení.
A jak jsme tuto elegantní obytnou dodávku objevili? Sice zmiňujeme hlavně Francii, protože je její domovinou, ale ve skutečnosti se teprve před pár dny prodala na druhém konci kanálu La Manche. Britský majitel ji prodal novému nadšenci za 410 tisíc Kč. Věříme, že ji využije k parádnímu výletu nádhernou anglickou i francouzskou krajinou.