Hlavní obsah

Obytňák budoucnosti od GAC Design ukazuje, jak budeme po Měsíci jezdit na dovolenou

Foto: GAC

Studio GAC Design představilo na veletrhu v Miláně pozoruhodnou studii, která by mohla předznamenat směr, jakým se budou vyvíjet obytné vozy a auta s obytnými vestavbami.

Obytné vozy se v posledních letech těší velké oblibě prakticky po celém světě a jejich rozmanitost je obdivuhodná. Striktně silniční nebo do terénu, kompaktní či obří pojízdné domy – vybere si každý. Firma GAC Design se domnívá, že obliba obytňáků neustane ani v budoucnu, ba naopak.

Článek

Evropská divize firmy GAC přišla s pozoruhodnou studií obytného vozu budoucnosti. Jmenuje se Van Life Concept a jde v podstatě o autonomní, bezemisní a terénní dodávku s obytnou vestavbou, která jako by přijela z roku 2043. Designéři firmy těží z velké obliby obytných vozů všech druhů a velikostí a evidentně vidí jejich využití i v budoucnosti.

Studie se představila na veletrhu Design Week v italském Miláně a vůz by měl být schopný zdolávat dlouhé vzdálenosti a své posádce zprostředkovávat výlety, zážitky a vzpomínky. Jeho tvůrci dokonce své vizi natolik věří, že jednoho dne by mohla být skvělou alternativou k letadlům, ne-li je dokonce nahradit. Odvážná myšlenka…

Vozidlo má poměrně hranatý, ale symetrický tvar, hlavním poznávacím znakem jsou dva světelné LED pásy – jeden vpředu a druhý vzadu. Hned na první pohled vůz zaujme masivními koly s terénními pneumatikami a solidní světlou výškou.

Foto: GAC

Koncept obytného vozu Van Life počítá s variantou, že se v budoucnu budeme vydávat na výlety do vzdálených koutů světa, jako je poušť nebo polární oblasti. Obstojí i na Měsíci?

Jeden se neubrání myšlence, že studie Van Life Concept tak trochu připomíná lunární modul. Ve skutečnosti se trochu počítá i s tímto využitím, neboť speciální terénní pneumatiky disponují zatahovatelnými klapkami, které umí zlepšit adhezi na nezpevněném povrchu – takže na saharském písku, laponském permafrostu nebo i měsíčním prachu.

Kromě manuálního ovládání je k dispozici také autonomní režim, takže řidič si na cestách může bez problému zdřímnout. Vůz se má orientovat v prostoru pomocí kruhových lidarových senzorů umístěných na střeše, které mají využívat dosud nevídaný navigační systém vycházející z polohy hvězd na obloze.

O systému pohonu přirozeně víme jen pramálo, počítá se však s plně elektrickou platformou, která by používala baterii s pevným elektrolytem ukotvenou v podlaze. Nízký dopad na životní prostředí má vozidlo mít díky velkému podílu recyklovaných materiálů – a teď není řeč pouze o plastech, ale i hliníku nebo kompozitních materiálech jako například karbon.

Sci-fi atmosféra pokračuje i uvnitř. Dominantou minimalistického interiéru je osmiúhelníkový volant doplněný o dvojici sedadel. Vzadu vidíme poměrně velký nákladový prostor uzpůsobený pro uložení zavazadel i vybavení pro horskou, pouštní, nebo dokonce už zmíněnou měsíční turistiku. V případě potřeby se však dá jednoduše proměnit v prostor pro spaní.

Foto: GAC

Exteriérem sci-fi atmosféra nekončí. Zavazadlový prostor vzadu má lůžkovou úpravu, odkládací prostory supluje magnetický panel po obvodu interiéru.

Variabilitu interiéru podporuje i takzvaný „Orbital Frame“ neboli magnetický rám táhnoucí se prakticky po celém obvodu vnitřku vozu, který slouží k přichycení mobilu, kapesního nože, bodců na led, nářadí a dalšího vybavení.

Přístup dovnitř umožňují dvoukřídlé dveře otevírající se směrem od sebe, ve spodní části karoserie se pak ukrývají výsuvné moduly, které při vysunutí slouží jako lavičky a stolek, čímž vznikne praktické a účelné posezení.

„Tento koncept prezentuje, kam se mohou v budoucnu posunout terénní obytné vozy, a umocňuje jejich největší výhodu, tedy možnost vydat se téměř kamkoliv,“ prohlásil vrchní designér firmy Stephane Janin na akci Milan Design Week 2023. „Naše společnost věří, že auta nejsou pouze prostředky k přepravě z bodu A do bodu B, ale stroje, které nám mohou zprostředkovat krásné vzpomínky.“

Van Life Concept prozatím není nic víc než designová studie, dost možná by se od ní mohly ale odvíjet obytné vozy let budoucích. Je tu znát, že designéři v tomto případě měli opravdovou volnost, a tak se nemusí všechna konstrukční řešení stát realitou. Šéfdesignér Janin nicméně věří, že obytné dodávky v budoucnu nahradí pick-upy a SUV. A prý i ta letadla…

Načítám