Článek
Historicky první obytný vůz totiž údajně vznikl v roce 1910. Šlo o Touring Lundau od firmy Pierce-Arrow z amerického Buffala. Druhým je podle všeho právě tento Ford Model T Motor Caravan, který vidíme na obrázcích. Ten je dnes považován za nejstarší dochovaný obytný vůz na světě, a má tak slušnou historickou hodnotu.
Tento rustikální obytňák, který v lecčem opravdu připomíná spíš pojízdný dům, byl postaven na samém pokraji vypuknutí 1. světové války v roce 1914 na základech běžného Fordu Model T pro jednu zámožnou britskou rodinu. Žebřinový rám z oceli byl tehdy prodloužen a vyztužen firmou Baico, o obytnou nástavbu se pak postarala vyhlášená firma Dunton z britského Readingu.
Tento Ford Model T ve verzi Motor Caravan není jedinečný jen z dnešního pohledu coby (pravděpodobně) nejstarší dochovaný obytňák své doby. Díky zakázkové výrobě byl velmi ojedinělý i před více než sto lety, když spatřil světlo světa – druhý, zcela identický Ford Model T Motor Caravan, bychom hledali marně.
Prvními majiteli byla zámožná britská rodina Bentallů, kteří svého času vlastnili významný řetězec obchodních domů specializující se na soukenictví se sídlem v Kingstonu nad Temží. Firma Bentalls kupodivu funguje do dnešních dní.
Pohon zajišťoval standardní 2,9litrový čtyřválec o výkonu na dnešní dobu úsměvných 20 koní, běžný Ford Model T s ním však byl schopný uhánět na svou dobu slušných 45 mil v hodině, tedy nějakých 72 km/h. V tomto případě však bude maximální rychlost nepatrně nižší vzhledem k dodatečné hmotnosti.
Teď nás patrně čeká to nejlepší – pohled do interiéru na poctivou řemeslnou práci a svým způsobem i přenos zpátky v čase. Řidičovo „sedadlo“ je ve skutečnosti pohovka precizně potažená koženým čalouněním. Když vůz zastaví, dá se pohovka otočit o 180 stupňů a stane se jednou z dominant obývací části vozu.
Neméně pozornosti na sebe však umí strhnout krásná kamna, která se nacházejí přímo za řidičem. Ta kromě vytápění slouží jako plotna k vaření. Je tu rovněž skládací jídelní stůl, přídavná stolička (opět potažená kůží) a další nábytek jako kredenc, komoda a podobně.
V zádi vozu se nachází patrová postel, která nabízí menší místo nahoře a prostornější dole, hned vedle ní se nachází šatní skříň. Venku je dokonce poštovní schránka!
Historie vozu po vlastnictví rodiny Bentallů známa není – nalezl jej jeden gentleman jménem Leo Smith až někdy v 70. letech minulého století. Vůz byl nepřekvapivě v dezolátním stavu, takže rovnou prošel renovací – o tu se postaral jistý Robin Tanner, údajně vyhlášený truhlář.
Vůz se momentálně nachází v Národním technickém muzeu v britském Bealieu a 10. září míří do dražby, aukční síň Bonhams jej ohodnotila na 20 až 30 tisíc liber (574 až 862 tisíc korun), což je vzhledem k historickému významu vozidla vlastně docela slušná cena.