Článek
Ten „někdo“ je automobilka Mitsubishi. Opravdu. Japonský výrobce totiž vyrábí prostorné MPV Delica už v páté generaci, před nedávnou dobou prošla faceliftem. Tady by obytná vestavba dávala dokonalý smysl, ovšem lidé z tokijské čtvrti Minato se rozhodli vzít tuto ušlechtilou myšlenku a nacpat ji do zmenšené verze modelu Delica s příhodným přívlastkem Mini.
Model Delica Mini se poprvé představil veřejnosti v lednu 2023 na tokijském autosalonu. Předzvěstí toho, že se stane Delica Mini hitem, bylo celých 13 tisíc předobjednávek krátce po představení a dodnes se vozu dobře daří – a od července si najde cestu i na vybrané evropské trhy.
Doma v Japonsku Delica Mini spadá spíše do kategorie takzvaných kei cars. I když jde totiž technicky vzato o MPV, jeho rozměry jsou vážně kapesní – délkou 3,4 metru se nejvíce blíží takové Škodě Citigo nebo Fiatu Panda II. Hranaté tvary potom přebírá od většího bratra, a to včetně přídě, které u Mitsubishi říkají Dynamic Shield.
Proti většině ostatních minivozů Delica Mini ukrývá triumf v podobě volitelného pohonu všech kol. Právě „čtyřkolka“ je velkým lákadlem pro většinu dobrodruhů a díky tomu umožňuje Delica Mini „každodenní dobrodružství“, jak říkají lidé od Mitsubishi. Delica Mini 4×4 tak nabízí v kombinaci s kapesními rozměry a koly umístěnými prakticky v rozích auta překvapivě solidní terénní vlastnosti.
Delica Mini je tak ve verzi 4×4 opravdu šikovný kompaktní teréňák (nebo lépe řečeno teréňáček). Na přídi například nechybí ochranný panel zakrývající spodní část nárazníku a olejovou vanu pro záludné brodění vyschlým korytem, tovární přední i zadní okenní deflektory, střešní ližiny s nosičem, ochranné nástavce blatníků nebo zvětšená světlá výška o 25 mm.
Model Delica Mini pohání skromný tříválec o objemu 0,66 litru. Ten posílá na přední, případně všechna čtyři kola výkon 52 koní a točivý moment 60 Nm, existuje však verze s turbodmychadlem o výkonu 64 koní a točivým momentem 100 Nm. Motor je spárován s převodovkou CVT, součástí výbavy je rovněž kontrola trakce a asistent pro jízdu z kopce i do kopce, takže tento kamzík dojede téměř kamkoliv.
Dobrá využitelnost vozu se odráží i uvnitř. Čalounění sedadel outdoorové verze japonského mini MPV je ze speciální, snadno udržovatelné a hlavně voděodolné tkaniny. Zadní dělená lavice se dá posouvat až o 32 cm vpřed nebo vzad pro zvětšení zavazadlového prostoru, případně pro štědřejší prostor na zadních sedadlech.
Bližší pohled odhalí, že zadní dveře jsou posuvné – ty lze otevřít mávnutím nohou pod bočním prahem, což je velmi praktické při nošení krabic, velkého nákupu či jiného nákladu.
Lidé z Mitsubishi si pochopitelně všimli obliby kompaktního a nenáročného vozítka, které se vyšplhá i do těch nejzáludnějších zákoutí. Letos v létě automobilka představila i obytnou verzi Coleman, která vznikla ve spolupráci s vyhlášenou outdoorovou společností z USA, ta k výše zmíněným vychytávkám přidává ještě lůžkovou úpravu a střešní stan.
Souběžně s verzí Coleman se objevila i verze Snow Survivor doplněná o bytelný střešní nosič, odolnější oplastování vnějších panelů karoserie, žebřík v zadní části a chytré úložné prostory uvnitř.
Mitsubishi Delica Mini je doma v Japonsku v prodeji od 25. května včetně verze 4×4, ceny začínají na částce 1 804 000 jenů (necelých 300 tisíc Kč). Na vybraných evropských trzích se Delica Mini prodává s cenovkou 13 950 eur (335 tisíc Kč). Automobilka nevylučuje, že by časem model Delica Mini mohla rozšířit také o verze Coleman a Snow Survivor, vše tedy bude záležet na poptávce.