Hlavní obsah

Nadupaný obytňák: Hymer Grand Canyon S s pohonem 4×4 je skvělý, ale stojí jako byt

Foto: Tomáš Kopečný

Volání divočiny se dá pojmout mnoha způsoby, například útěkem z města nadupanou obytkou

„Až vyrostu, bude ze mě Mercedes“, mají na zádi psaná kdejaká auta. Ale až vyroste Mercedes Sprinter, čím se stane? Pokud neskončí jako luxusní minivan, pak jistojistě projde dílnami německého Hymeru a vznikne z něj třeba praktický outdoroový obytňák Grand Canyon S za cenu garsoniéry v Praze.

Článek

Snili jste někdy o útěku do přírody? Pokud ano, tak na ně je ideální pořádný obytný karavan s pohonem 4×4, například tento Hymer Grand Canyon S.

Foto: Tomáš Kopečný

Vůz nabídne volitelný pohon 4×4 s redukcí, což je pro terénní radovánky důležité

Základem představovaného obytného vozidla je dodávka Mercedes-Benz Sprinter vybavená třílitrovým šestiválcovým turbodieselem o výkonu 192 koní (141 kW), spárovaným se sedmirychlostním automatem.

Standardní podvozek nahradil německý úpravce Hymer zvýšeným rakouským Oberaigner 4×4 s redukcí, navíc odpružený listovými pery. Ptáte-li se na dojezd na jedno natankování, tak ten se díky 95litrové nádrži pohybuje okolo 700 kilometrů.

Foto: Tomáš Kopečný

Základem Grand Canyonu S je dodávka Mercedes-Benz Sprinter

Šestnáctipalcové lité disky jsou obuty na terénních pneumatikách BF Goodrich o rozměru 265/70 R16, zatímco vpředu vespod je umístěn ochranný nájezdový plech. Vzadu najdete ještě nosič rezervního kola, tažné zařízení, anténu pro příjem televizního signálu a parkovací kameru. Bok pochopitelně zdobí elektricky výsuvné schůdky i markýza o rozměrech 300 × 250 cm a vršek zase mechanicky zvedací střecha.

Vnitřní výbava čtyřmístného vozu zahrnuje například adaptivní tempomat, klimatizaci, multimediální systém, navigaci, nosiče nápojů nebo otočná kapitánská křesla. Majitel vozu zcela záměrně nechtěl diodová světla či systém stop/start, protože vozidlo kupoval v duchu, aby bylo opravitelné i na cestách. Neumí si totiž představit, jak by někde vprostřed Albánie šteloval rozbitou LED lampu či pokaženou elektroniku. A úpravce mu vyšel vstříc.

Foto: Tomáš Kopečný

Otočná kapitánská křesla ladí s palubkou Mercedesu

Co se týče vnitřní obytné výbavy, pak se bavíme o roletkách na sklech včetně čelního, informačním elektronickém panelu, moskytiéře, stolcích, televizoru, lednici, toaletě, sprše, skříňkách, nábytku či šuplících.

Dále tu najdete dvouplotýnkový vařič, dřez, 100litrovou nádobu na čistou vodu, 85litrovou nádobu na špinavou vodu, diodové osvětlení s nočním módem, plynové vytápění, věšáky, USB porty nebo 95Ah gelový akumulátor dobíjený ze sítě či z motoru.

Foto: Tomáš Kopečný

Uvnitř najdete kuchyňku, koupelnu, ložnici a dokonce i televizor

Výrobce udává rozměry spodního dvojlůžka na 195 × 135 cm, za což může i vzadu rozšířená karoserie. Ve zvedací střeše pak najdete lože o rozměrech 200 × 122 cm, okna a sítě proti hmyzu.

Kousek za městem

Pro snímky terénního obytňáku jsme nemuseli úplně daleko, protože vznikly kousek za Jihlavou na tankodromu zvaném Oblast 52 (49°22'03.3"N 15°33'57.0"E), jemuž šéfuje Ondřej Krejča. Jde o místo, kde se dá nejen legálně jezdit s off-roady, ale také je zde možné pořádat/navštívit různé „bojové“ akce. Celodenní pobyt s terénním vozem uvnitř členitého areálu vyjde na 400 Kč, přičemž kvůli rezervaci termínu nebo povolení k vjezdu je vždy nutné volat panu Krejčovi předem. Telefonní číslo pak najdete na webových stránkách jihlavské Oblasti 52.

Vozidlo je z drtivé většiny tovární, nicméně zčásti bylo upravené vlastníkem a je konstruované i pro jízdu v terénu. Podle slov majitele si karavan hravě poradí s blátem či sněhem. Díky vypínatelné elektronické stabilizaci a možnosti řazení pádly pod volantem se obytňák zvládá „probourat“ i skrze 70centimetrovou závěj.

Foto: Tomáš Kopečný

Dole dvě lůžka, ve střeše dvě lůžka. Spaní pro celkem čtyři osoby

Limitující je pak dlouhý rozvor náprav, celková výška a elektrické boční schůdky. Tato nástupní pomůcka totiž v terénu obvykle zařve jako první.

A konečně cena. Inu správný čas na nákup vozu už byl, protože před několika měsíci vyšel se vší parádou u Hymeru na 2,6 milionu korun s daní. Dnes, pokud byste si podobnou konfiguraci objednali, se dostanete na cirka 3,1 milionu korun s DPH. No a za to už pořídíte garsonku v Praze, 1+1 v Hradci Králové nebo 4+1 v Chomutově, a ještě vám zbyde.

Hymer Grand Canyon S je skvělým únikem ze všedního života do míst, kde ještě vládne panenská příroda. Vozidlo nabídne komfort cestovní dodávky, svobodu pohybu a celkovou nezávislost.

Ať už pojedete do Finska, Řecka, na Island nebo třeba křížem krážem prozkoumáte Černou Horu, původně užitkový Mercedes proměněný v outdoorový karavan se jeví jako vhodná volba. Víme, cena je vysoká, jenže dá se upřímná radost či životní styl přepočítávat na peníze? Vlastně ani ne, viďte?

Související témata:
Grand Canyon
Načítám