Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Elektromobily a plug-in hybridy v Nizozemsku poměrně frčí. Lidé se tam nemají úplně špatně, nabíječky jsou na každém rohu a dálniční síť propojuje všechna velká města. Tam má smysl i vodík, jak jsme sami zkusili.
Jistý Jeroen Willems se ovšem rozhodl, že si elektromobil přímo postaví, a vybral si jedno hodně netradiční auto. Mnozí jste s ním jezdili na vojně a jako nové se prodává dosud. Jde o archaickou Buchanku, kterou má na svědomí Uljanovský automobilový závod.
Standardně má auto 2,7litrový čtyřválec o výkonu bezmála 113 koní, pětirychlostní manuál a redukci. Willems nicméně agregát vystěhoval a nahradil jej 150koňovým elektromotorem z Nissanu, který napojil na rozvodovku vozidla.
To znamená, že elektrická Buchanka sice neřadí a jezdí na jeden převod, ale zachovává si pohon zadních kol s možností připojení předku.
Lithium-iontový trakční akumulátor značky CATL původně určený pro Mercedes je zastavěný v rámu vozidla a má kapacitu 70 kWh. Podle slov přestavbáře auto ujede až 300 km na jedno nabití. Rychlost nabíjení je pak 60 kW, proto akumulátor nabijete do plna za hodinu a kousek.
Na palubní desce vozu je minimum změn s výjimkou multimediální dotykové obrazovky, kde jsou také informace o stavu nabití.
Uvnitř čtyřmístného interiéru dále najdete kostkovanou černobílou podlahu, dřevěný nábytek, dvě dvojlůžka, lednici, kuchyň, zvedací střechu, stolek, vařič, dřez a skříňky.
ETARKI Solar Camper 4 × 4 si můžete pořídit i vy. Základem konverze je sedmimístná Buchanka s ABS, kterou úpravce zbaví koroze a přestaví na obytný elektromobil, popřípadě udělá další úpravy na přání.
Jen ta cena není nízká. Bez DPH včetně dárcovského auta se bavíme o částce 110 000 eur, což je skoro 2,8 milionu korun. V Česku stojí nová benzinová Buchanka 577 000 Kč bez DPH, respektive 894 000 Kč bez DPH ve srovnatelném obytném provedení se zvedací střechou.