Článek
S obytnými vozy se v posledních zhruba pěti letech lidově řečeno „roztrhl pytel“. Z pohledu výrobců je to samozřejmě dobře, ovšem každá mince má dvě strany – odlišit se a nabídnout klientům exkluzivitu je čím dál těžší. Kde se však trh místy přesycuje a už se zdá, že nelze najít nic zajímavého, tam jedna rakouská firma našla pomyslné okénko příležitosti.
Společnost se jmenuje Marchi Mobile a staví obytné vozy podle takové filozofie, jako snad ještě nikdo v Evropě, možná i na světě. Jejich nejnovější projekt zvaný Elemment Palazzo se totiž nepodobá absolutně ničemu, co lze na silnicích potkat. Částečně je to proto, že designovou inspirací byly například luxusní tryskáče, sportovní vozy z 50. let, vrtulníky, výrobky průmyslového designéra Luigiho Colaniho nebo, věřte nebo ne, i závodní Lamborghini.
Nejde tu však pouze o estetiku – tento jedinečný obytný vůz přikládá stejnou důležitost a pozornost detailům i po stránce konstrukce, podobně jako u výše zmíněných tryskáčů nebo sportovních vozů. Jinými slovy tu najdeme podobné výdobytky jako „exotické“ materiály, důkladné testování ve větrném tunelu a konstruktérský perfekcionismus.
Co většinu z nás zaujme hned na první pohled, bude patrně podivuhodný tvar přídě. Ten vychází z experimentálních konceptů kamionů ze 70. let, které však nikdy nespatřily světlo světa kvůli nákladné konstrukci, přestože byly aerodynamičtější a o chlup bezpečnější. Elemment od firmy Marchi Mobile tento koncept oprášil a dotáhl do konce – zaoblení kabiny potom odkazuje na inspiraci vrtulníky.
Při pohledu z boku však „obytňák“ Elemment připomíná jakousi pozemní jachtu – a ve skutečnosti to byl jeden ze záměrů. Dojem luxusního plavidla pomáhá navozovat mimo jiné fakt, že zadní kola jsou téměř zakrytá aerodynamickými kryty, případně i horní „paluba“ umístěná na střeše, kde si lze vychutnávat oblíbený sekt a chytat bronz.
Pokud je vám přes to všechno tento „megaobytňák“ povědomý, nemýlíte se. Elemment jsme si ve skutečnosti už v minulosti představili. Od té doby však výtvor návrháře Maria Marchiho dostal několika málo vylepšeními, a tak nabízí ještě honosnější vybavení.
Luxusně vybavená koupelna, střešní terasa s výhledem jako z jachty nebo královská ložnice – to všechno už známe z minula. Zajímavým zpestřením nabídky je možnost nechat si ve svém vozu Elemment zřídit třeba masážní salon pro relaxaci, zasedačku pro vyřízení jednání „za pochodu“ a v neposlední řadě také bar pro… zase trochu jinou formu relaxace.
Je tedy poměrně obtížné vyjmenovat, co Elemment má či nemá, neboť velká část vybavení závisí na preferencích klienta, a každý z těchto honosných pojízdných paláců je tedy trochu jiný. Pochopitelně nechybí nezbytnosti jako kompletně vybavená kuchyň s troubou, sporákem, lednicí a dřezem – pokud si vaříte sami. Na první pohled tu chybí už snad jedině gril, který tu ve skutečnosti je, jen ne elektrický uvnitř, nýbrž je tu plynová varianta ukrytá zboku v oblasti podvozku a nákladových prostor vozu.
Luxus a exkluzivita je jedna věc, firma však nabízí také velkou míru individualizace, k dispozici je hned několik variant obytného vozu Elemment – od supermoderní pojízdné kanceláře s interaktivním vybavením a možností pořádání mítinků až po luxusní cestování s nejbližší rodinou a přáteli jako… no, v podstatě jako na jachtě.
„Po letech vývoje se nám podařilo zažehnout plamen výjimečnosti na poli luxusní mobility,“ uvádí na svých stránkách společnost se sídlem ve Vídni, konstrukční kancelář se potom nachází v německém Dortmundu. „Vozy série Elemment vytvářejí zcela novou třídu v segmentu luxusních vozidel, přičemž míříme na ty, kteří vyznávají nevšední a vizionářský design.“
Na výběr je ze tří variant obytného vozu Elemment – Palazzo, Monaco a Royal. Vybavení je do značné míry dost podobné, liší se zejména v estetice a použití exotických (čtěte kýčovitých) materiálů – například v typu Royal si lze objednat pozlacené doplňky, a to nejen uvnitř, ale i zvenku (!).
Kompletní galerii interiéru luxusních obytných vozů Elemment si můžete prohlédnout zde:
I přesto, že „karoserie“ všech tří vozů je vyrobena z karbonu, tak provozní hmotnost se pohybuje v rozmezí 22 až 28 tun v závislosti na verzi a daném vybavení. Délka těchto pojízdných hotelů je v rozmezí od 12 do 14 metrů, výška je potom shodné 4 metry (s výjimkou příplatkové „terasy“ u typu Palazzo, to jste pak na 6 metrech) a šířka je za jízdy 2,55 metru – ta se však při zaparkování zvětší až na 5,7 metru v případě typu Royal.
V následující galerii si lze pořádně prohlédnout pro změnu vzhled exteriéru:
Z těch praktičtějších prvků jsou tu rezervoáry na pitnou, ale i odpadní vodu – vůz Monaco začíná na 250 litrech, typ Palazzo však může mít 800litrové nádrže. O pohon se pak stará poctivý řadový šestiválec z dílen Volvo o výkonu 600 koní.
Kolik nafty si však motor „vezme“ na rozpohybování pojízdného paláce, to už se na stránkách firmy nedozvíme. Ovšem kdo by to v tomto případě řešil – ceny začínají u verze Palazzo na částce 1,9 milionu dolarů, tedy cca 42 milionů korun, ve verzi Royal se však lze bez problému dostat až na 3 miliony dolarů, tedy 67 milionů korun.