Článek
Mercedes-Benz je s modelovou řadou Marco Polo jedním z hlavních průkopníků obytných dodávek a s přibližující se letošní dovolenkovou sezónou rozšiřuje své portfolio obytných vozů o čistě elektrickou variantu, vycházející z elektrického modelu EQV. Stuttgartská automobilka zadala přestavbu švýcarské společnosti Sortimo Walter Rüegg PLC a bude ji prodávat na evropském trhu.
Kompletní přestavba elektrického Mercedesu-Benz EQV z rodinného MPV na obytnou dodávku zahrnuje výsuvnou střechu se střešním lůžkem a volitelnými solárními panely, modulární lůžkovou část a kuchyňský kout v zavazadlovém prostoru. Kuchyně má všechno potřebné vybavení pro přípravu jídla v přírodě, včetně dřezu, odnímatelného plynového sporáku se dvěma plotnami, lednici i zásuvky pro uložení kuchyňského nádobí nebo zásob.
Kuchyně je zastavěna do kompaktního boxu, dokonale padnoucího do zavazadlového prostoru EQV. Celá přestavba umožňuje využívat obytné EQV i nadále jako normální osobní dodávku, aniž by bylo nutno demontovat kuchyňskou zástavbu z kufru, avšak s omezeným prostorem pro zavazadla. Obytná zástavba je navržena tak, aby byla lehká, protože hmotnost významně ovlivňuje dojezd elektromobilů. Interiér těží z diskrétních tmavých oken, poskytujících soukromí.
V interiéru pochopitelně nechybí ani osvětlení, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení nebo otočná sedadla. Veškerou elektroniku napájí hlavní vozová i pomocná baterie pro kempování, které vyjma externího nabíjení získávají elektrickou energii i z již zmíněných 400wattových solárních panelů. A když už jsme u elektřiny, pojďme si připomenout elektropohony.
Mercedes-Benz EQV se prodává ve dvou provedeních, „dlouhém“ s délkou 5 140 milimetrů a „extra dlouhém“ s délkou 5 370 milimetrů. Obě verze pohání stejný elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) a maximálním točivým momentem 365 Nm. Slabší verze EQV 250 s 60 kWh baterií slibuje dojezd 213–236 km, silnější verze EQV 300 s 90 kWh baterií pak umožňuje delší dojezd 325–363 km (obojí WLTP).
„Rychlonabíjením“ o nejvyšším výkonu 110 kW se akumulátor elektrického Mercedesu-Benz EQV umí nabít z 10 na 80 procent za přibližně 45 minut, ale nebude překvapením, když většina lidí se zájmem o obytnou dodávku od Mercedesu raději sáhne po sourozenci se vznětovým motorem. Zejména dobrodružnější zákazníci, plánující kempovat v oblastech s méně rozšířenou dobíjecí infrastrukturou.
Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans, při oficiálním představení obytného Mercedesu-Benz EQV sice neuvedl cenu přestavby, ale zmínil, že automobilka věří, že budoucnost obytných vozů je čistě elektrická. Jaký názor na to máte vy, souhlasíte?