Článek
Republikou se toulá jeden černý Peugeot 508 SW, takže pokud jej potkáte, věřte, že to jsme my a patrně jedeme někam objevovat nové přípojné karavany, které se u nás dají koupit či půjčit.
Další cesta nás zavedla až do Českých Budějovic, kde se vystavují a nabízí turecké obytňáky vyšší třídy jménem Decamp, přičemž my jsme cílili na základní model nesoucí název X1.
Nejde tedy o BMW, ale hliníkový off-roadový přívěs se základnou AL-KO, který se vejde do celkové hmotnosti 750 kg, takže k němu postačí adekvátní auto a řidičák skupiny B. Pro Peugeot 508 jsou tyhle minibydlíky malina, jelikož díky silnému motoru o 300 Nm smí dle techničáku táhnout přívěsy s maximální hmotností 1 500 kg.
Pakliže si chcete X1 vymazlit nezávislým zavěšením kol a vinutými pružinami, stoupne celková hmotnost až na 1 350 kg.
Karoserie modelu je hliníková, opatřena vícevrstvou izolací, proto se vozidlo v kombinaci s nezávislým topením hodí i pro zimní provoz. Hleďte na jeho blatníky, jsou vyztužené, tudíž na ně lze stoupat. To také odpovídá na otázku, jak se dostanete na střechu, kde jsou třeba soláry, záchytná síť anebo výklopná část s volitelným lůžkem.
Exteriér zdobí ještě okna s ochrannými mřížemi, která jsou nahraditelná klasickými výklopnými. Neminete ani úchopná madla, úložné prostory nebo přední box s nádrží na palivo a přípojkou pro plynovou lahev.
Pokud potřebujete karavan osvítit, není problém zapojit třináctipinovou přípojku zase zpátky do přívěsu, čímž se okruh uzavře a bydlík bez asistence tažného vozidlo rozsvítí. A když už svítíte, možná přijde vhod ještě venkovní sprcha či markýza.
Kuchyňka je zde přístupná zvenčí, vrchní skříňky jsou pro úsporu hmotnosti vybaveny textilním víkem na zip, nicméně nechybí tu lednice, dřez, vařič, výsuvný stolek, osvětlení, řídicí panel a další úložáky.
Velmi praktická je 105litrová nádrž na čistou vodu, volitelně doplnitelná o nádržku odpadní. Když otevřete boční dveře, na obou najdete další odkládací prostory.
Uvnitř pak je v podstatě jen třídílná matrace o rozměrech 150 × 200 cm, řídicí panel, vnitřní polstrování, vývod pro topení, okno, USB i 230V zásuvky. Správně tedy tipujete, že dovnitř se chodí člověk víceméně jen vyspat nebo převléknout.
Co nás však překvapilo, je kvalita zpracování. Turecký výrobce ukázal, že když to někdo zaplatí, tak umí udělat precizní výrobek bez chyb. Hrany začištěné, nýtování ukázkové, celková kvalita = vyšší liga bydlíků.
Celkovému dobrému dojmu ovšem odpovídá i cenovka, kdy bez příplatků začíná karavan na částce 587 000 Kč s DPH. Koupit si jej můžete na platformě Karavanjede.cz, případně se na něj lze přijet podívat naživo do Českých Budějovic.
Vzhledem k celkovým rozměrům (d x š x v v milimetrech) 4 000 × 2 120 × 1 950-1 960 jde o relativně kompaktní karavan, který se ovšem nezalekne ani náročnějšího prostředí. Hardwarově je vybaven solidně, takže jeho prostupnost do velké míry určuje řidič i tažný automobil. Cenově sice přípojné vozidlo patří k dražším, ovšem je to na něm nejen vidět, ale i reálně znát.
Březen, obytňáky prolezem
Pokud se chystáte na letošní pražský For Caravan (17.–19. března 2023), máte se v rámci obytných přívěsů na co těšit. Mimo ústeckých „bydlíků“ Carox se na místě ukážou i ukrajinské „obytky“ Life Style Camper, jimž bude konkurovat řada jiných evropských či tureckých modelů včetně typů Decamp. Nebude chybět ani TownOut, který slibuje velkou podívanou a premiéru nových produktů.