Článek
Představte si, že ve svém životě pomáháte lyžařům a dobrodruhům ve švýcarských Alpách a v důchodu se vydáte procestovat svět. Je to ideální životní vize všech lidí, co rádi pomáhají ostatním i hledají jedinečné zážitky. Stejná myšlenka vypráví i o pátracím záchranářském speciálu z dílen českého nadšence, co nám v minulosti představil také americký obytňák Chevrolet Kodiak od Four Winds, který už stihl vrazit na cestu kolem světa. A přitahuje zájem okolí i projede všude, kam přijede.
V úvodu se však vraťme o dvanáct měsíců zpět. Je únor loňského roku a já si prohlížím originální záchranářský speciál horské služby tak, jak teprve nedávno přijel ze Švýcarska. Vypadá jako sanitka do terénu, ale není obyčejnou sanitkou. Je to pátrací speciál zakládající na Mercedesu-Benz Sprinter s nekompromisním cílem – musí být schopný pro vás dojet, ať už jste kdekoliv v horách. Jenže Švýcaři jej po pěti letech a 92 tisících kilometrů služby už vyřadili a poslali do důchodu, aby znovu omladili vozový park a nahradili jej modernějším nástupcem.
A teď jej čeká nový život. Už brzy doslova půjde pod kudlu, aby se z něj v následujících měsících stal expediční obytňák, jaký v Česku nemá konkurenci. Velká skříňová nástavba přitom přináší hned řadu plusů, díky nimž bude přestavba i pozdější provoz jednodušší. Sprinter horské služby má bytelnou konstrukci a již rozvedenou spolehlivou a kvalitní elektroinstalaci. Jediným větším zásahem bude úprava zádě tak, aby vznikl větší nájezdový úhel pro jízdu v terénu. Už teď víme, že v kempech se životní zážitky neobjevují.
Vraťme se do dnešních dnů, protože je konečně hotovo. Charakteristická svítivě žlutá barva švýcarské horské služby je minulostí a před námi stojí až nudně šedý obytný Mercedes-Benz Sprinter s přezdívkou „TH-625“. Svou barvu nemá náhodou, protože díky ní splyne se ponurou severskou zimní krajinou. Už před svým dokončením našel nového majitele, jehož iniciály má ve svém pojmenování a číslovkou 625 odkazuje na celkovou délku v centimetrech. Pojďme si jej představit.
Základem bývalé horské služby i nového expedičního obytňáku je Mercedes-Benz Sprinter z roku 2016 s třílitrovým naftovým šestiválcem o 190 koních (140 kW), automatickou převodovkou, pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem. Je obutý na šesti celoročních pneumatikách BF Goodrich se systémem úpravy tlaku a v podvozku je vybaven podmetávacími řetězy. Ty zabraňují zapadnutí ve sněhu, protože si jimi vůz pomáhá, aby za všech okolností měl dostatečnou adhezi pneumatik.
Čtyři způsoby ohřevu vody a pořádný solární systém
Specialitou expedičního obytného Sprinteru je i vybavení, díky němuž budete samostatní kdekoliv na světě. Teplou vodu v něm získáte hned čtyřmi způsoby – ohřevem teplovzdušným topením, ohřevem nezávislým vodním topením Webasto, ohřevem tepelnou energií chladicí kapaliny motoru pomocí výměníku nebo elektrickým ohřevem 230voltovou sítí. Pro absolutní nezávislost na okolním světě a externích zdrojích je obytný mercedes vybaven i akumulátory s celkovou kapacitou 200 Ah a solárním systémem Victron s nominálním výkonem 350 Watt-peaků.
Díky solidnímu technickému vybavení, dvěma nezávislým topením Webasto (vodním pro ohřev motoru a teplovzdušným pro ohřev obytného prostoru) i zateplení PUR panely je speciální obytný mercedes připraven i na zimní expedice do severských zemí. Výrobci jej při vývoji vybavili vyhřívanou 150litrovou nádrží na čistou vodu, s možností doplnění z přídavných nádrží, i dvěma vyhřívanými 25litrovými zásobníky na odpadní vodu. A když už jsme začali v koupelně, vestavěná toaleta pojme dalších 20 litrů.
Sám hlavní tvůrce dodává, že jím vyvinutý expediční Sprinter není obytňákem na dovolenou v kempu. Připomíná, že pro usnadnění kempování na divoko je zadní náprava vybavena samonivelačním systémem s nezávislými vzduchovými měchy, jejichž pomocí vůz umí stát dokonale rovně i na nerovném terénu. Přiznává však, že stárnoucí technika nemusí být vždy spolehlivá a může v budoucnu zkomplikovat provoz.
Obytná vestavba vychází z původních základů a je inspirována tradiční koncepcí moderních obytňáků. V obytném prostoru je jídelní kout, kuchyňka, oddělená koupelna s toaletou a obrovské lůžko. Jediným prvkem připomínajícím původní poslání vozu je pouze stropní madlo pro usnadnění přístupu do postele. Vše je navrženo způsobem, aby expediční obytňák sloužil především na přespání v divočině. Pro život v lokalitách nepokrytých mobilním signálem je navíc vybaven i vysílačkou pro nouzové volání.
A mezitím co my v Česku si o novém expedičním obytňáku na základech bývalé švýcarské horské služby jen čteme, už nyní je s novopečeným dobrodružným majitelem na cestě kolem světa. Ten se ani nemusí bát, že by někde uvízl kvůli závadě složitějšího emisního systému pracujícího s AdBlue. Díky minulosti v integrovaném záchranném systému disponuje možností ignorovat technickou závadu a za všech okolností poskytne maximální dostupný výkon.
A proč je šikovným řešením stavět expediční obytné vozy zrovna ze starších Sprinterů? Mercedes-Benz totiž poskytuje servisní pokrytí po celém světě. Dokonce i v Africe jednoduše objednáte a seženete náhradní díly, jakým je třeba vodní pumpa. To jsou potřeby, které při výletech mimo civilizaci a do zemí třetího světa ocení všichni, co už mají pozitivní i negativní zkušenosti.