Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V portfoliu VejnyWood obvykle nenajdete dvě stejná vozidla, pískově žlutý Unimog tohle pravidlo potvrzuje, protože byl jako obvykle postaven na zakázku. Šťastný majitel expedičního speciálu často jezdí off-roadem, takže před šikuly z Jičína ležel navíc požadavek na nadstandardní průjezdnost terénem.
Podvozek Mercedes-Benz Unimog U4023 je vybaven čtyřválcovým vznětovým motorem OM934 o objemu 5,1 litru, který je naladěn na výkon 170 kW (231 koní) a točivý moment úctyhodných 900 Nm.
O jeho přenos na všechna čtyři kola se stará synchronizovaná převodovka s elektropneumatickým řazením, která nabídne osm rychlostí vpřed a šest vzad. Navíc nechybí další sada osmi rychlostí dopředu a dozadu určených pro pomalou jízdu v terénu.

Expediční Unimog U4023 od VejnyWood je doslova terénoborec.
S brodivostí 1 200 mm, předním nájezdovým úhlem 44 stupňů a zadním 51 stupňů auto zdolá kdejakou vodu či převýšení. Slušný je však i úhel mezního příčného naklonění 38 stupňů, stoupavost dosahující 45 stupňů nebo přechodový úhel 34 stupňů.
Vozidlo o celkových rozměrech 6,95 m × 2,3 m × 3,6 m ještě doplňují portálové nápravy s centrálním dofukem terénních pneumatik.
Svítí jako 14 škodovek
VejnyWood uvádí, že zadní nástavba je relativně kompaktní, protože dosahuje ložné plochy pouze 4,5 metru, přesto se do ní vešlo vše potřebné a obytná část je prý dostatečně prostorná a vzdušná.
Tělo nástavby s kyvným rámem a integrovanými schody Jičínští zhotovili z kompozitních materiálů a navrch přidali pevnostní polyuretanový nástřik Raptor (při správné aplikaci jej neproříznete nožem).

Noc proměnit v den. Stačí k tomu šestice výkonných přídavných světel.
Okna jsou nizozemské značky Outbound (používá je i Praga), dveřní kování zase vyrobilo německé KCT. Na kabině dále najdete střešní nosič s integrovaným jeřábem pro naložení rezervního kola a šesti LED světly švédské značky Strands o výkonu celkem 420W.
A to je asi 57 600 lumenů. Pro srovnání uvedeme, že jednoduché 25wattové xenony Škody Rapid dosahují svítivosti (každý) bezmála 2 000 lumenů.
Úklid žehem
Uvnitř celkem čtyřmístného vozu (dvě místa v kabině, dvě v nástavbě) najdete celkem čtyři lůžka, konkrétně hlavní dvojlůžko a rozkládací dvojlůžko v salonu. O výrobu tepla (topení, voda) se stará naftové nezávislé topení Truma Combi, zatímco chládek / teplotní pohodu přináší klimatizace Truma Saphir.

Vnitřek působí útulným a luxusním dojmem.
Vaření je možné na naftové varné desce Webasto Diesel a pitnou vodu přefiltrují uhlíkový filtr a UV-C LED dezinfekční jednotka od WM Aquatec. Pokud jde o vodní nádrže, tak jak 500litrová určená pro čistou vodu, tak 250litrová určená pro šedou vodu byly zhotoveny na míru.
A protože jde o práci VejnyWood, tak nechybí jimi hojně montovaná specialita, a to spalovací (ano, spalovací, nemáme tam chybu) toaleta Cinderella Diesel opět na naftu. Princip toalety je jednoduchý, kdy vykonáte potřebu na toaletě do sáčku a ten pak ve spalovací komoře projde žehem. Výsledkem procesu je jen pár gramů popela.

Lidé běžně uklízí za svým psem. Tahle toaleta uklízí po svém majiteli. Žehem.
Ke spalovací toaletě, která v autě původně neměla být, nám řekla víc provozní ředitelka společnosti Lenka Vejnarová.
„Specialitkou Unimogu je opět spalovací toaleta Cinderella Diesel, jejíž ostrý prototyp jsme již loni instalovali do Arocsu 8 × 8. U tohoto Unimogu měla být dle původního projektu toaleta separační (moč je oddělena od tuhého odpadu, takže obsah nekvasí a nezapáchá, pozn. redakce), ale tím, že přišla konečně do prodeje spalovací toaleta na diesel (bez nutnosti rozvodů plynu), tak jsme projekt ještě za pochodu změnili a nakonec byla osazena toaleta spalovací.“

Nechybí ani šedé nebo bambusové dekory.
Spotřebiče a další elektrické vybavení rozeseté po nástavbě vyvedené v grafitově šedém dekoru v kombinaci s bambusovou překližkou živí akumulátor 400 Ah / 24V (kapacita 9,6 kWh), jejž pomáhá nabíjet solární panel o výkonu zhruba 1,5 kWp.
Našla se nicméně ještě jedna zajímavost. Průlez mezi nástavbou a kabinou je umístěn ve sprchovém koutu kvůli úspoře místa a maximalizaci užitkové plochy obytné nástavby. Kromě toho uvnitř nechybí stolek s prvky ze severské mytologie, kterou má majitel vozu v oblibě, nebo pracovní deska z umělého kamene.
„Tlumené šedé tóny interiéru pak rozjasňují tyrkysové prvky v podobě potahů gauče a čalounění bočních stěn ložnice,“ doplnila Vejnarová.
První cesty expedičního Unimogu budou směřovat na sever, kde to má majitel vozu rád. Jednak kvůli už zmíněné mytologii a také pro skvělé podmínky pro rybaření. Další cesty jsou ve hvězdách, možná Afrika či Asie. Nebo za oceán?
Kam byste s takovýmhle speciálem vyrazili vy? Na nejbližší McDrive nebo někam dál? Dejte nám vědět do komentářů pod článkem.