Hlavní obsah

Čeští borci postavili ultimativní obytňák na základech Unimogu. Svítí jako 14 škodovek a má speciální záchod

Foto: VejnyWood

O Mercedesu Unimog jste už určitě slyšeli, nicméně tušíte, co onen název znamená? Jde vlastně o zkratku slov Universal-Motor-Gerät neboli univerzální motorový stroj. A právě naprostou všestrannost tohoto vozu potvrdili šikulové z VejnyWood, kteří jej přestavěli na ultimativní expediční speciál.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V portfoliu VejnyWood obvykle nenajdete dvě stejná vozidla, pískově žlutý Unimog tohle pravidlo potvrzuje, protože byl jako obvykle postaven na zakázku. Šťastný majitel expedičního speciálu často jezdí off-roadem, takže před šikuly z Jičína ležel navíc požadavek na nadstandardní průjezdnost terénem.

Podvozek Mercedes-Benz Unimog U4023 je vybaven čtyřválcovým vznětovým motorem OM934 o objemu 5,1 litru, který je naladěn na výkon 170 kW (231 koní) a točivý moment úctyhodných 900 Nm.

O jeho přenos na všechna čtyři kola se stará synchronizovaná převodovka s elektropneumatickým řazením, která nabídne osm rychlostí vpřed a šest vzad. Navíc nechybí další sada osmi rychlostí dopředu a dozadu určených pro pomalou jízdu v terénu.

Foto: VejnyWood

Expediční Unimog U4023 od VejnyWood je doslova terénoborec.

S brodivostí 1 200 mm, předním nájezdovým úhlem 44 stupňů a zadním 51 stupňů auto zdolá kdejakou vodu či převýšení. Slušný je však i úhel mezního příčného naklonění 38 stupňů, stoupavost dosahující 45 stupňů nebo přechodový úhel 34 stupňů.

Vozidlo o celkových rozměrech 6,95 m × 2,3 m × 3,6 m ještě doplňují portálové nápravy s centrálním dofukem terénních pneumatik.

Svítí jako 14 škodovek

VejnyWood uvádí, že zadní nástavba je relativně kompaktní, protože dosahuje ložné plochy pouze 4,5 metru, přesto se do ní vešlo vše potřebné a obytná část je prý dostatečně prostorná a vzdušná.

Tělo nástavby s kyvným rámem a integrovanými schody Jičínští zhotovili z kompozitních materiálů a navrch přidali pevnostní polyuretanový nástřik Raptor (při správné aplikaci jej neproříznete nožem).

Foto: VejnyWood

Noc proměnit v den. Stačí k tomu šestice výkonných přídavných světel.

Okna jsou nizozemské značky Outbound (používá je i Praga), dveřní kování zase vyrobilo německé KCT. Na kabině dále najdete střešní nosič s integrovaným jeřábem pro naložení rezervního kola a šesti LED světly švédské značky Strands o výkonu celkem 420W.

A to je asi 57 600 lumenů. Pro srovnání uvedeme, že jednoduché 25wattové xenony Škody Rapid dosahují svítivosti (každý) bezmála 2 000 lumenů.

Úklid žehem

Uvnitř celkem čtyřmístného vozu (dvě místa v kabině, dvě v nástavbě) najdete celkem čtyři lůžka, konkrétně hlavní dvojlůžko a rozkládací dvojlůžko v salonu. O výrobu tepla (topení, voda) se stará naftové nezávislé topení Truma Combi, zatímco chládek / teplotní pohodu přináší klimatizace Truma Saphir.

Foto: VejnyWood

Vnitřek působí útulným a luxusním dojmem.

Vaření je možné na naftové varné desce Webasto Diesel a pitnou vodu přefiltrují uhlíkový filtr a UV-C LED dezinfekční jednotka od WM Aquatec. Pokud jde o vodní nádrže, tak jak 500litrová určená pro čistou vodu, tak 250litrová určená pro šedou vodu byly zhotoveny na míru.

A protože jde o práci VejnyWood, tak nechybí jimi hojně montovaná specialita, a to spalovací (ano, spalovací, nemáme tam chybu) toaleta Cinderella Diesel opět na naftu. Princip toalety je jednoduchý, kdy vykonáte potřebu na toaletě do sáčku a ten pak ve spalovací komoře projde žehem. Výsledkem procesu je jen pár gramů popela.

Foto: VejnyWood

Lidé běžně uklízí za svým psem. Tahle toaleta uklízí po svém majiteli. Žehem.

Ke spalovací toaletě, která v autě původně neměla být, nám řekla víc provozní ředitelka společnosti Lenka Vejnarová.

„Specialitkou Unimogu je opět spalovací toaleta Cinderella Diesel, jejíž ostrý prototyp jsme již loni instalovali do Arocsu 8 × 8. U tohoto Unimogu měla být dle původního projektu toaleta separační (moč je oddělena od tuhého odpadu, takže obsah nekvasí a nezapáchá, pozn. redakce), ale tím, že přišla konečně do prodeje spalovací toaleta na diesel (bez nutnosti rozvodů plynu), tak jsme projekt ještě za pochodu změnili a nakonec byla osazena toaleta spalovací.“

Foto: VejnyWood

Nechybí ani šedé nebo bambusové dekory.

Spotřebiče a další elektrické vybavení rozeseté po nástavbě vyvedené v grafitově šedém dekoru v kombinaci s bambusovou překližkou živí akumulátor 400 Ah / 24V (kapacita 9,6 kWh), jejž pomáhá nabíjet solární panel o výkonu zhruba 1,5 kWp.

Našla se nicméně ještě jedna zajímavost. Průlez mezi nástavbou a kabinou je umístěn ve sprchovém koutu kvůli úspoře místa a maximalizaci užitkové plochy obytné nástavby. Kromě toho uvnitř nechybí stolek s prvky ze severské mytologie, kterou má majitel vozu v oblibě, nebo pracovní deska z umělého kamene.

„Tlumené šedé tóny interiéru pak rozjasňují tyrkysové prvky v podobě potahů gauče a čalounění bočních stěn ložnice,“ doplnila Vejnarová.

První cesty expedičního Unimogu budou směřovat na sever, kde to má majitel vozu rád. Jednak kvůli už zmíněné mytologii a také pro skvělé podmínky pro rybaření. Další cesty jsou ve hvězdách, možná Afrika či Asie. Nebo za oceán?

Kam byste s takovýmhle speciálem vyrazili vy? Na nejbližší McDrive nebo někam dál? Dejte nám vědět do komentářů pod článkem.

Načítám