Článek
Právě se koukáte na Mercedes-Benz Actros z roku 1998, konkrétně na původně nákladní auto, které kdysi jezdilo jako výjezdový letištní speciál se zařízením na hašení letadel práškem ve Vídni.
Před nedávnem se nicméně dostalo do rukou specialistům firmy VejnyWood z Jičína, kteří jej osadili nenápadnou, avšak útulnou nástavbou s luxusními prvky. Výsledkem je auto na cestu jak za polární kruh, tak do vyprahlé Afriky.
Výchozí Mercedes-Benz Actros má vznětový motor o výkonu 428 koní, jeho šestirychlostní automatická převodovka Allison posílá točivý moment až 2 000 Nm na všechna čtyři kola.
Do terénu je auto vybaveno třemi uzávěrkami, dostane přední naviják na 15 tun a zadní na 12 tun, nicméně dle slov majitele vozu, mimochodem vlastníka královéhradecké odtahové služby Autoslužby HK, se kterou sem tam tvoříme články, nebudou chybět ani mechanicky ovládané nástroje typu krumpáč nebo lopata.
Samotná nástavba o rozměrech 5,2 × 2,5 metru je kompletním dílem VejnyWood, nabídne například dvojitou vytápěnou podlahu nebo uzamykatelný průchod z kabiny do obytného prostoru. Vnějšek nástavby pak zdobí ještě expediční střešní nosič, nosiče rezervních kol, vstupní schody, nerezové úložné schránky a další doplňky.
Vůz slouží pro přepravu až šesti osob, uvnitř najdete i stejný počet lůžek, nicméně počítá se s primárním užíváním jen pro dvě osoby. Z toho důvodu má auto pevnou postel o rozměrech 160 × 200 cm, ovšem další dvojlůžko o rozměrech 150 × 200 cm lze stvořit rozložením gaučů v salonu a další dvě postele o rozměrech 80 × 200 cm jdou vyčarovat v kabině vozu.
Spalovací toaleta Popelka
Interiér je pak takřka mistrovským dílem, k čemuž nám poskytla komentář Lenka Vejnarová z VejnyWood.
„V interiéru jsme použili řadu nových prvků, jako jsou například nové obkladové desky koupelny v dekoru kamene, potažmo jsme použili černý umělý kámen nejen na pracovní kuchyňskou desku, ale prvky z tohoto materiálu nasadili do celého interiéru. Je z něj vyrobeno i umyvadlo v koupelně nebo stropní designové prvky.“
„Dále nechybí ani pračka, varná deska, venkovní kuchyňka s grilem, vodní filtrace, nezávislé elektroinstalace (12V/24V/230V). Prostě vše, co si přejete v takovém autě mít, abyste se nebáli vydat prakticky kamkoliv – od severního polárního kruhu až po africké pouště.“
My doplníme, že kromě pohovek je uvnitř ještě televizor, naftová varná deska, lednice o objemu 140 litrů, oddělaná sprchová kabinka, víceúčelová garáž, WiFi router, GPS, LTE připojení, naftové topení/ohřev či ambientní osvětlení.
Úplně největší peckou je však spalovací (ano, spalovací, nikoli splachovací) toaleta příznačně nazvaná Cinderella (v překladu Popelka). Jak funguje? To nám opět vysvětlila Lenka Vejnarová.
„Na pohled vypadá plynová spalovací toaleta jako normální keramické WC, nicméně před vykonáním potřeby - malé i velké - se vloží do mísy toalety speciální sáček. Pak se zmáčkne tlačítko, jako byste splachovali normální WC, nicméně místo spláchnutí vodou se otevře sklopné dno toaletní mísy a naplněný sáček se propadne dolů do spalovací komory.“
„Tam se spustí spalovací program a je hotovo. Dochází tak jak k úspoře vody, toaleta se totiž nemusí nijak splachovat, tak je výrazně usnadněno nakládání s odpady, jelikož z toalety pouze jednou za čas vynesete malý objem popela.“
K toaletě ještě doplníme, že jde o jediný plynový spotřebič v autě, navíc napojený na 14kg kompozitní lahev s vnějším plněním.
Energii obytný automobil čerpá z lithium-železo-fosfátových baterií o celkové kapacitě 520 Ah, které jsou nabíjené solárními panely o celkovém výkonu 1 500 Wp. Nechybí ani měnič napětí, potažmo monitoring celého energetického systému. Vodní nádrže jsou rovněž na míru. Ta na čistou vodu má objem 400 litrů, ta na šedou 320 litrů.
Kdo by to tedy řekl, že se slavná Popelka bude jednou objevovat i v autech a že nakonec nepůjde jen o pohádkovou postavu. Každopádně šikulové z VejnyWood ani po dokončení tohoto projektu nelení a chystají další obdobné obytňáky, mezi něž patří třeba takřka hotová přestavba Renaultu Midlum 4 × 4, zahájená přestavba monstra Mercedes Arocs 8 × 8 nebo rozpracovaná přestavba praktického Iveco Eurocargo. Jsme tedy zvědaví!
Cenu této konkrétní přestavby neznáme, každopádně ceník podobných projektů začíná u VejnyWood na dvou milionech bez DPH. Ano, začíná…