Hlavní obsah

Čech si v Irsku postavil vlastní karavan v barvách Škodovky. Slouží pro kempování na divoko

Foto: Václav Stolař

Uvažujete o stavbě vlastního obytňáku, ale zajímá vás něco originálnějšího než obyčejná obytná dodávka? Oslovil nás Čech žijící v Irsku, co si tam vlastnoručně postavil plnohodnotný obytný přívěs, a přibližuje nám proces výroby od prvních myšlenek až po dokončený karavan. Nadto nám odhaluje irskou legislativu, jakou bychom mohli jen závidět.

Článek

Dobrodružství v obytných vozech přitahuje stále více nadšenců. Jenže jak kempovat ve vlastním a moderním, aniž byste museli kupovat nový nebo zánovní obytňák za minimálně milion korun? Oslovil nás náš čtenář Václav Stolař, už přibližně 20 let žijící v Irsku, aby nám ukázal, že to jde i levněji. Svépomocí si totiž postavil vlastní obytný přívěs Viking 360.

V exkluzivním rozhovoru nám přibližuje benevolentní irskou legislativu, hlavní myšlenku za stavbou vlastního karavanu, detailní průběh prací, technickou konstrukci, moderní vybavení i soužití nového přívěsu s tažným autem mladoboleslavské značky.

Foto: Václav Stolař

Nadšenecká komunita Čechů a Slováků v Irsku spolu jezdí pravidelně kempovat

Kempování v obytných autech se v Česku i zahraničí začalo těšit novému zájmu jako znovuobjevená populární aktivita dobrodružných nadšenců. Povězte nám, co vás inspirovalo ke stavbě vlastního obytného přívěsu? Bylo to hlavně kvůli poznávání tamní krajiny a kultury, nebo vás spíše láká trávení dovolených v kempech?

V posledních letech se kempování stalo velkým hitem, ať už ve stanu, karavanu nebo obytňáku. Už jako malý prcek jsem jezdil kempovat s rodiči, vždy jsme jezdili na Slovensko do Nemšové k řece Váh a kempovali na divoko, jak se dnes říká. A v Irsku jezdíme s komunitou Čechů a Slováků kempovat už roky. A jak léta přibývají, člověk si zvykne na pohodlí a už v tom stanu cítí záda. Irské noci jsou navíc chladné i v létě, přičemž léto je velmi krátké.

A z toho nějak vzešel nápad na stavbu svého vlastního karavanu na kempování na divoko bez kempu a bez elektrické přípojky. Prioritou byla výška karavanu, protože všechny irské pláže i parkoviště okolo pláží mají výškovou bariéru – 200 až 230 centimetrů. To byl první rozměr, kterého jsem se držel. S tímhle karavanem do kempu nejezdíme, stavěl jsem jej na kempování na divoko. Do kempu mám velký karavan.

Foto: Václav Stolař

Projekt karavanu Viking 360 odstartoval koupí a zbouráním dárcovského starého obytného přívěsu kvůli získání podvozku

Když jste se rozhodl pro stavbu vlastního karavanu do posledního šroubku, musel jste nejprve vyřešit základní legislativní problémy?

Legislativa v Irsku je jiná než doma v Česku. Přívěsy nebo návěsy nepřesahující 3 500 kilogramů nespadají pod jakoukoliv registraci ani státní technickou kontrolu. Zákonné pojištění se navíc vztahuje z tažného vozidla, takže ročně máte nulové náklady. Nejdůležitější je dodržet rozměry a nepřesáhnout šířku 2,5 metru, výšku 4,65 metru a celkovou délku jízdní soupravy 22 metrů. Garda (tamní policie, pozn. autora) při silniční kontrole kontroluje jen osvětlení a vizuální stránku, jestli nic neodpadává, a tím to končí.

Co vás inspirovalo k finálnímu technickému návrhu a konstrukci vašeho karavanu? Začal jste s projektem s cílem, že si jej postavíte sám, nebo jste nejprve přemýšlel, zda jej zadáte specializované firmě? Objevily se při stavbě obytného přívěsu nějaké zádrhely, které bylo složité vyřešit?

Ani chvíli jsem nepřemýšlel, že bych si karavan nechal vyrobit nebo si koupil podobnou verzi. A nebyla to ani volba po finanční stránce, protože samostavba vyjde levněji – náklady na stavbu se vyšplhaly ke 14 tisícům eur (dnes cca 345 tisíc Kč). Začalo to doma v obýváku s velkým kusem papíru, pravítkem a tužkou, u toho jsem sledoval videa na YouTube.

Foto: Václav Stolař

Korpus karavanu je vyroben z překližky. Všechny spoje jsou lepené nebo šroubované

Nakonec jsem po několika desítkách hodin počítání, měření a přemýšlení vymyslel hrubý návrh, kterého jsem se držel až do konce. Snad se budou hodit i nějaké technické údaje. Karavan má vnější délku 4 650 milimetrů, šířku 2 080 milimetrů a výšku 1 996 milimetrů. Na to navazuje vnitřní délka 3 620 milimetrů, šířka 1 920 milimetrů a výška 1 380 milimetrů. Váha prázdného karavanu je 940 kilogramů.

A jestli všechno šlo jako po másle? Řekl bych, že ano. Nejhorší práce byla s hliníkovou rolí, kterou jsem použil jako obal celého karavanu a k výrobě nábytku. Nikdy jsem to nedělal, takže to byla premiéra.

Pojďme se rovnou věnovat konstrukci karavanu. Jaká je technická konstrukce přívěsu, z jakých materiálů je vyrobený a naše čtenáře bude nepochybně zajímat, jak celá stavba probíhala?

A jak to začalo? Od místních jsem koupil rozpadající se karavan, který jsem zboural a zachoval jen šasi s nápravou a tažným zařízením. Délka byla 6,7 metru, což bylo nevyhovující, takže jsem celý podvozek rozebral, rozřezal, nápravu jsem posunul dopředu a střed šasi odstranil, abych se dostal na 4,5 metru délky. V zásadě je podvozek originální a jen délkově upravený.

Foto: Václav Stolař

Vnější stěny a střecha jsou potaženy hliníkovým plechem o tloušťce 0,8 milimetru

Stavba korpusu je celá z překližky a izolací, vše je lepené a šroubované. Podlaha a stěny jsou z tří překližek, přičemž ta středová je odlehčená. Stěny a střecha jsou potaženy hliníkem o tloušťce 0,8 milimetru a rohy jsou olištovány hliníkovým vinklem. Vše je nalakováno do škodovácké bílé měsíční perleti a škodovácké modré Race Blue. Jenže odstíny jsou jiné, jak už je vidět na fotkách. Raději nebudu komentovat, kde se stala chyba.

Jak je obytný přívěs vybavený, kolik lidí v něm zvládne přespat, jak má vyřešené větrání a topení, a zda má vlastní kuchyňku i koupelnu? Kolik případně pojme čisté a „šedé“ vody?

Karavan je vybaven postelí s délkou 1 992 milimetrů, šířkou 1 600 milimetrů a 7zónovou komfortní matrací. Stavěl jsem jej pro sebe, svou ženu a našeho mazlíka psa Megi. Pro dva je to letiště, pro tři tak akorát. Karavan je navíc vybaven kuchyňkou se sporákem, dřezem a 12voltovou kompresorovou lednicí Dometic s objemem 65 litrů a mrazákem, kterou je možné napájet ze solárního panelu. Topení jsem použil Truma Combi 4E, rozvod tepla je horkovzdušný a současně je uvnitř topení umístěný bojler na 10 litrů vody. Systém topí a ohřívá vodu zároveň a je možné jej použít i na plyn či elektřinu.

Foto: Václav Stolař

V interiéru kompaktního karavanu mohou pohodlně bydlet dva lidi i s domácím mazlíčkem

Pod postelí se ukrývá 70litrová nádrž na čistu vodu, kam ji dostanete dvěma způsoby – na boku je přípojka pro externí čerpadlo i otvor pro nalévání. Na střeše je solární panel Victron o výkonu 375 W, napájející dvě trakční baterie o celkové kapacitě 240 Ah. Karavan je naprosto soběstačný, ale současně se akumulátory dají nabíjet z kempové přípojky nabíječkou Victron. V karavanu jsou také dva měniče napětí z 12 na 220 voltů. Jeden je Victron, druhý čínský z úsporných důvodů.

Záchod ani sprcha v karavanu není, ale přesto je karavan má. Venkovní sprcha má studenou i teplou vodu, přičemž jsem koupil stan, který umístím z boku karavanu a bez problému se v něm osprchujeme i splníme potřebu na chemické toaletě. Odpadní voda pak teče pod karavan do externí nádrže na 40 litrů.

Foto: Václav Stolař

Na kempování v kempu má Václav Stolař i větší karavan Elddis (na fotce). Oba přívěsy přitom tahá za svým Kodiaqem vRS

A jen pro zajímavost. Nad kuchyňkou je okno s ventilátorem, který přisává nebo odsává a další okno s roletkou i sítí na mouchy je nad postelí. U kuchyňky je otevírací boční okno a další okno je na dveřích, vše jsem vybavil roletkami. V podlahách pod nábytkem a postelí je větrání i přisávání vzduchu pro topení.

Obytný přívěs taháte za u nás v Česku velmi populární Škodou Kodiaq RS, hádám variantu s motorem 2.0 BiTDI. Jak celá jízdní souprava funguje z jízdního hlediska. Umí si nejsilnější naftový Kodiaq, dnes již nevyráběný, poradit s hmotností karavanu? Jaký má případně karavan vliv na spotřebu paliva?

Ano, je to Kodiaq vRS (modelové označení RS pro Irsko, pozn. redakce). V minulosti jsem tahal karavan o váze 1,5 tuny za naftovým Kodiaqem se silou 150 koní (110 kW) a byl to bezproblémově dostačující výkon. V nejsilnější verzi vRS je to jiné kafe a v uvozovkách se dá s karavanem i závodit. Jízdní vlastnosti ve spojení s karavanem jsou také bez problému. Spotřeba s malým karavanem je okolo 9 litrů nafty na 100 kilometrů, s velkým 1,5tunovým karavanem Elddis pak okolo 11 litrů. Pochopitelně záleží na okolnostech, jako jsou dálnice, okresky, hory, nezpevněné cesty a podobně.

Foto: Václav Stolař

Kompaktní karavan Viking 360 slouží svému majiteli hlavně na kempování na divoko při poznávání krás Irska

A naše poslední otázka se týká hlavně cestovatelských zážitků. Už jste se svým vlastním karavanem vyrazil na nějaké výlety a kolik jste přibližně urazil kilometrů? Současně mne napadá otázka, zda jste při „ostrém“ kempování narazil na nějaké nedostatky, které se chystáte postupně vylepšit?

Malý karavan jsem dokončil koncem letošního jara, přičemž stavba zabrala celkem 645 hodin práce. Zatím jsme s ním byli na výletě pětkrát, většinou jen na víkend. Zatím má najeto zhruba 1 000 kilometrů a pojmenoval jsem jej „Viking 360“.

Během kempování jsem na jeden nedostatek opravdu přišel. Zadní světla měla nevýrazné blinkry a takřka nešly vidět, prostě čínská světla. K nápravě došlo hned výměnou celých světel. Jinak jsem zatím nic dalšího neobjevil.

S absolutním minimem objevených nedostatků to tedy vypadá jako dobře odvedená práce. Děkujeme za rozhovor a přejeme příjemné cestování za kempováním i dobrodružstvími v obou vašich karavanech.

Načítám