Hlavní obsah

Americký obytňák z roku 1977: Vzniklo jich jen 225, vnitřek po renovaci připomíná babiččinu chalupu

Foto: Mecum Auctions

Obytný vůz, který je příjemnou investicí a zároveň tak trochu i strojem času? Tento GMC Jimmy Casa Grande z roku 1977

Klasická auta se poslední dobou těší velké oblibě, a tak často vídáme krásně zrenovované vozy, které vypadají jako nové. Ale co takhle obytné vozy? V některých případech se to evidentně může týkat i jich – stačí se podívat na tento parádní bydlík založený na starém dobrém trucku GMC Jimmy Casa Grande. Dnes už jde navíc o vzácnost.

Článek

Klasická auta jsou v poslední době velmi oblíbená. A ať už jde o kousky z americké, německé, italské či japonské produkce, všechny nabízejí kromě retro atmosféry a stylu také možnost, jak spolehlivě uchránit své peníze před inflací. Může však něco podobného existovat i v podobě obytného vozu? Ale ovšem!

Foto: Mecum Auctions

Renovace je opravdu obdivuhodná – v dnešní době už se najde jen velmi málo podobně zachovalých Chevroletů K5 Blazer či jeho varianty od GMC. Vzhledem k omezenému počtu vyrobených kusů by také dost možná mohlo jít o příjemnou investici

„Obytňák“, na který se právě díváte, je jedním z takových případů. Jde totiž dnes už o klasiku z roku 1977 a dříve, než se zeptáte, zda je něčím výjimečný, pak věřte, že vznikl pouze v omezené sérii – existuje méně než 300 exemplářů, takže jde opravdu o vzácnost.

V zámoří byl svého času jeden nesmírně oblíbený teréňák, respektive truck, jak říkají Američané, jménem Chevrolet K5 Blazer. Vyráběl se poměrně dlouho – od konce šedesátých let až do samého úsvitu těch devadesátých (!). Tento dvoudveřový truck disponoval skvělým zavazadlovým prostorem a silným osmiválcovým motorem – byl tedy téměř ideální pro přestavby na obytný vůz.

Výsledkem byla obytná verze Chalet Camper. A takovým řekněme exkluzivnějším sourozencem Chevroletu K5 Blazer Chalet Camper byl… správně, GMC Jimmy Casa Grande, který vidíte na fotografiích. A exkluzivnější opravdu byl – kromě o něco lepší výbavy se vyrobil v počtu pouhých 225 kusů.

Foto: Mecum Auctions

Díky terénním pneumatikám Goodyear není problém se vydat ani do neprobádaného terénu. Kromě kosmetické renovace se přirozeně dočkalo revize také 45 let staré šasi – tenhle retro obytňák je tedy ve skvělé kondici!

Zvenčí tu je poměrně klasický zlatavý lak, nechybí pochopitelně ani dobové retro polepy, typické pro typ Casa Grande. Zvenčí může na první pohled budit dojem, že obytná nástavba byla prostě namontována na původní karoserii, to bychom se však mýlili – verze Casa Grande byla kupodivu od základu postavena jako obytný vůz, obytná část je tedy propojena s kabinou vozu, a řidič tak není nijak oddělen od zbytku interiéru.

Dobrá zpráva je, že tento konkrétní a čerstvě zrenovovaný kousek je právě na prodej. Aukční síň, pod jejíž taktovkou ke dražbě vozu dojde, bohužel neuvádí, která firma renovaci provedla – i z fotografií je však patrné, že jde o velmi povedenou práci.

Foto: Mecum Auctions

Obytná část trochu připomíná babiččinu chalupu, nelze se však ubránit dojmu, že to celé má svoje nepopiratelné kouzlo. Kdo říkal, že stroj času neexistuje?!

Uvnitř potom vidíme světle hnědou kůži, přičemž kompletní kabina vozu je v původním „retro“ stavu a téměř netknutá. Zadní část potom nabízí místo pro čtyři osoby – a to jak z hlediska posezení, tak i z hlediska noclehu. Strop je v případě potřeby posuvný, a může tak nabídnout dodatečný prostor nad hlavou.

Interiér pak nabízí celou řadu vybavení, které je nezbytné pro kempování – nechybí tedy dřez, dvouplotnový vařič, několik elektrických zásuvek, jídelní stůl, úložné prostory, chladicí box na oblíbený chmelový nápoj a lednička. Pro fungování této mobilní domácnosti tu nechybí ani rezervoár na pitnou vodu s čerpadlem.

V rámci renovace prošlo revizí také šasi, které je teď i po letech ve skvělém stavu. Díky terénnímu charakteru vozu není problém vyjet i mimo probádané cesty. Přirozeně se počítalo i s tím, že vůz bude řádně naložen nákladem, a tak se tu o pohon stará poctivý 5,7l atmosférický osmiválec z dílen Chevrolet. Ten nabízel na dnešní dobu nikterak závratný výkon 160 koní, kompenzoval to však velmi užitečným točivým momentem 380 Nm.

Ke dražbě tohoto „stroje času“ má dojít již v několika následujících týdnech – a vzhledem k poctivé a robustní konstrukci, nepopiratelné dávce stylu a retro atmosféry není pochyb o tom, že zájemci se budou o tento kousek přetahovat.

Velký vliv má i jedinečnost obytného vozu GMC Jimmy Casa Grande – vzhledem k pouhým 225 vyrobeným kusům – nehledě na to, že se jich dodnes zachoval pouze zlomek – jde také o velmi slušnou investici, která jako bonus může přinést skvělé zážitky.

Načítám