Článek
Ačkoli náš tahací Peugeot 508 SW není terénním vozem, ale zejména úsporným silničním korábem, představení nového polského off-roadového obytného přívěsu jsme si nemohli nechat ujít, obzvláště když se už nyní oficiálně prodává v Česku prostřednictvím olomouckého importéra Lifestylecamper.cz.
Základem modelu je železný rám vlastní konstrukce doplněný brzdou od AL-KO. Rovněž nezávislé nápravy si výrobce zhotovil sám, přičemž v rámci odpružení vsadil na vzduchové měchy (!) a klasické tlumiče.
Díky vzduchu lze celý přívěs zvednout o 30 centimetrů, případně jej vyrovnat podle profilu terénu. Brzdy jsou pak bubnové, kola litá, obutá na pneumatikách typu A/T. Zkrátka dobrý základ na terénní dobrodružství bychom tu měli.
Karoserie modelu o délce 4,7 metru je sendvičová, složená z vrstev hliníku a pěny, navíc vyztužená prostorovým rámem. Nechybí ani manipulační madla, pochozí blatníky i střecha. Vpředu najdete také technickou místnost s nádrží pro nezávislé topení a servisní okno, díky němuž je možné dodatečně namontovat například klimatizaci.
Venku má své místo i elektrická přípojka, okna, solární panel, venkovní sprcha s paravánem nebo skříňka s plynovým bojlerem, který umí regulovat průtok vody a rychlost ohřevu podle nastavení zima/léto.
Dále tu máme technickou skříňku s ovládáním vzduchového kompresoru a pistoli na huštění pneu, paddleboardu či třeba jízdních kol. Volitelně jde střecha osadit třemi druhy stanů, přičemž jeden z nich se staví právě za pomoci vzduchových pístů. Za zmínku stojí ještě vodní zásobník s rozmrazovačem o objemu 120 litrů a plně diodové vnější osvětlení.
Zezadu přístupná kuchyňka má víko na plynových vzpěrách, dva plotýnkové plynové vařiče, dřez, pracovní desku, příborník, výsuvné stolky, poličky a ovládací panel. V případě lednice má uživatel na výběr mezi plynem a elektrikou vs. kompresorovým typem.
Velmi povedená je zde příprava na plynový či elektrický gril včetně přípojek. Daný spotřebič tak stačí jen přimontovat a barbeque v divočině může začít.
Vnitřní prostor s volitelnými obklady stěn zdobí ovládací panel i úložné skříňky na oblečení či boty, přičemž kvůli plynovým rozvodům je tu rovněž hlídač úniku a pro vyvětrání zase přijdou vhod vestavěné ventilátory. Máte pocit, že jsou stěny nevyužité? Na přání si je můžete vylepšit například audiosoustavou, případně televizorem.
Rozměry vnitřního lůžka činí 210 × 160 cm, okna jsou vybavena moskytiérou i roletou, najdete tu též okénko pro přístup do kuchyně, USB porty a klasickou zásuvku 220 V. Jako zajímavost ještě uvedeme, že oboje vstupní dveře mají dvojitá skla.
Iron Yak dává znát, že jej vyvíjel někdo, kdo aktivně kempuje a potřebuje dosáhnout maximální soběstačnosti. Z toho vyplývá, že nejde o přívěs pro každého. Jednak kvůli hmotnosti 1050 kg (celková 1250 kg), kdy už potřebujete nějaké auto alespoň nižší střední třídy, a jednak cenou.
Z našich toulek za obytnými přívěsy jistě znáte i náš schopný Peugeot 508 SW, který se prodává za milion a kousek s DPH. No, a velmi podobné peníze stojí u Life Style Camper také Iron Yak ve výbavě, v jaké jej vidíte na snímcích. Pokud byste chtěli pouze základ, pak ušetříte cirka 100 000 Kč.
Přívěs polské konstrukce by šel označit za takový terénní Hilton, jelikož se bavíme o víceméně soběstačném karavanu do každého ročního období. Chyb moc nemá, protože je určen pro náročné, kteří musí jen skousnout vyšší pořizovací cenu a také k tomuto obytňáku přidat adekvátní tažné vozidlo.