Hlavní obsah

Absolutní svoboda v kempování: Přívěs Iron Yak za milion je Hilton mezi karavany

Foto: Jiří Čermák

Yak (česky Jak) je mimochodem jistý druh tura adaptovaného pro život ve vysokohorském prostředí.

Kdykoli, kamkoli, jakkoli. Přesně tohle je mottem polského obytného přívěsu Iron Yak, za jehož zrodem stojí hvězdář, který kvůli pozorování oblohy musel často vyjíždět zcela mimo civilizaci. A protože mu žádný karavan nevyhovoval, postavil si vlastní, soběstačný a na vzduchovém odpružení. Představujeme vám terénní hotel Hilton.

Článek

Ačkoli náš tahací Peugeot 508 SW není terénním vozem, ale zejména úsporným silničním korábem, představení nového polského off-roadového obytného přívěsu jsme si nemohli nechat ujít, obzvláště když se už nyní oficiálně prodává v Česku prostřednictvím olomouckého importéra Lifestylecamper.cz.

Foto: Jiří Čermák

Iron Yak má vzduchové měchy, což je u kompaktních obytek nevídané.

Základem modelu je železný rám vlastní konstrukce doplněný brzdou od AL-KO. Rovněž nezávislé nápravy si výrobce zhotovil sám, přičemž v rámci odpružení vsadil na vzduchové měchy (!) a klasické tlumiče.

Díky vzduchu lze celý přívěs zvednout o 30 centimetrů, případně jej vyrovnat podle profilu terénu. Brzdy jsou pak bubnové, kola litá, obutá na pneumatikách typu A/T. Zkrátka dobrý základ na terénní dobrodružství bychom tu měli.

Foto: Jiří Čermák

Karavan je dlouhý 4,7 metru, široký 2,08 metru a vysoký (bez stanu) 1,91 metru.

Karoserie modelu o délce 4,7 metru je sendvičová, složená z vrstev hliníku a pěny, navíc vyztužená prostorovým rámem. Nechybí ani manipulační madla, pochozí blatníky i střecha. Vpředu najdete také technickou místnost s nádrží pro nezávislé topení a servisní okno, díky němuž je možné dodatečně namontovat například klimatizaci.

Venku má své místo i elektrická přípojka, okna, solární panel, venkovní sprcha s paravánem nebo skříňka s plynovým bojlerem, který umí regulovat průtok vody a rychlost ohřevu podle nastavení zima/léto.

Foto: Jiří Čermák

Střechu je možné osadit třemi druhy stanů.

Dále tu máme technickou skříňku s ovládáním vzduchového kompresoru a pistoli na huštění pneu, paddleboardu či třeba jízdních kol. Volitelně jde střecha osadit třemi druhy stanů, přičemž jeden z nich se staví právě za pomoci vzduchových pístů. Za zmínku stojí ještě vodní zásobník s rozmrazovačem o objemu 120 litrů a plně diodové vnější osvětlení.

Zezadu přístupná kuchyňka má víko na plynových vzpěrách, dva plotýnkové plynové vařiče, dřez, pracovní desku, příborník, výsuvné stolky, poličky a ovládací panel. V případě lednice má uživatel na výběr mezi plynem a elektrikou vs. kompresorovým typem.

Foto: Jiří Čermák

Kuchyňku s lednicí najdete v zadní části Iron Yaku.

Velmi povedená je zde příprava na plynový či elektrický gril včetně přípojek. Daný spotřebič tak stačí jen přimontovat a barbeque v divočině může začít.

Vnitřní prostor s volitelnými obklady stěn zdobí ovládací panel i úložné skříňky na oblečení či boty, přičemž kvůli plynovým rozvodům je tu rovněž hlídač úniku a pro vyvětrání zase přijdou vhod vestavěné ventilátory. Máte pocit, že jsou stěny nevyužité? Na přání si je můžete vylepšit například audiosoustavou, případně televizorem.

Foto: Jiří Čermák

Vnitřní lůžko má rozměry 210 × 160 cm.

Rozměry vnitřního lůžka činí 210 × 160 cm, okna jsou vybavena moskytiérou i roletou, najdete tu též okénko pro přístup do kuchyně, USB porty a klasickou zásuvku 220 V. Jako zajímavost ještě uvedeme, že oboje vstupní dveře mají dvojitá skla.

Iron Yak dává znát, že jej vyvíjel někdo, kdo aktivně kempuje a potřebuje dosáhnout maximální soběstačnosti. Z toho vyplývá, že nejde o přívěs pro každého. Jednak kvůli hmotnosti 1050 kg (celková 1250 kg), kdy už potřebujete nějaké auto alespoň nižší střední třídy, a jednak cenou.

Foto: Jiří Čermák

Peugeot 508 SW stojí podobně jako vybavený Iron Yak.

Z našich toulek za obytnými přívěsy jistě znáte i náš schopný Peugeot 508 SW, který se prodává za milion a kousek s DPH. No, a velmi podobné peníze stojí u Life Style Camper také Iron Yak ve výbavě, v jaké jej vidíte na snímcích. Pokud byste chtěli pouze základ, pak ušetříte cirka 100 000 Kč.

Přívěs polské konstrukce by šel označit za takový terénní Hilton, jelikož se bavíme o víceméně soběstačném karavanu do každého ročního období. Chyb moc nemá, protože je určen pro náročné, kteří musí jen skousnout vyšší pořizovací cenu a také k tomuto obytňáku přidat adekvátní tažné vozidlo.

Související témata:
Načítám