Hlavní obsah

Na lyže do Rakouska: Kde mají nejlepší řízek, kam je to nejblíž a kde zaplatíte nejmíň na poplatcích

Foto: Shutterstock / Tomasz Koryl

Kde mají nejlepší schnitzel, kam je to nejblíž a kde zaplatíte nejmíň na poplatcích? Vybrali jsme pro vás – částečně i na základě vlastní zkušenosti – pět míst, kterými rozhodně nic nepokazíte

Češi milují zimní sporty a neváhají pro dobrý svah ujet stovky či tisíce kilometrů. Vybrali jsme pět míst v sousedním Rakousku, která Čechy potěší svou dostupností z Prahy či Brna, cenou či kvalitou sjezdovek. Pokud ze své zkušenosti můžete doporučit jiné místo, napište nám do diskuse!

Článek

Ať už jezdíte na kochačku, nebo šusem, hory v Rakousku vám mají co nabídnout. Vybrali jsme zajímavá střediska z různých koutů země, která jsou dostupná z východu i západu Česka. Při sestavování výběru jsme vycházeli ze vzdálenosti, cen, hodnocení na internetu, ale i vlastních zkušeností.

Autem do Rakouska na hory

Než se vydáte zdolávat rakouské sjezdovky, připomeňme si základní informace o cestě. Rakousko je stejně jako Česko v Schengenském prostoru, rychlostní limity jsou podobné jako v tuzemsku. Ve městě se jezdí 50 kilometrů v hodině, mimo město dokonce 100 a na dálnicích 130. Tyto údaje doporučujeme hlídat, jelikož pokuty mohou dosahovat klidně i 150 eur (3 600 Kč).

Od listopadu platí – jako v Česku– povinnost zimních pneumatik při náledí a stejná je i tamní povinná výbava.

Dachstein – Schladming

Foto: Shutterstock / Tomasz Koryl

Nadmořská výška je až 2 700 metrů., poměr sjezdovek je 37 % modrých, 54 % červených a 9 % černých. Dachstein nabízí úžasné scenérie, a díky ledovcovým podmínkám o sníh není nouze

Ledovec Dachstein tyčící se nad městečkem Schladming nabízí přes 200 kilometrů širokých a přehledných sjezdovek a téměř 500 km tratí pro běžkaře. Dobrou dostupnost sjezdovek doplňují příznivé ceny. Kromě samotného ledovce Dachstein jsou tu střediska Galsterbergalm, Fageralm, Stoderzinken a Ramsau, která spadají pod jeden skipas.

Foto: Mapy.cz

Vyznačená trasa vede přes Bosrucký tunel, který je zpoplatněn a řidič se mu může vyhnout

Cestou z Prahy na Dachstein vyjdou poplatky okolo 22 eur (550 Kč) – 9,50 eura za 10denní dálniční známku plus dvakrát 6 eur za průjezd Bosruckým tunelem. Je však možnost se tunelu vyhnout trasou přes Pyhrnpass (silnice č. 138).

Kitzsteinhorn – Kaprun

Foto: Shutterstock / nikolpetr

Ledovec Kitzsteinhorn se pyšní nadmořskou výškou až 3 029 metrů a v posledních letech se stal symbolem regionu Zell am See-Kaprun. Převažují tu modré sjezdovky (47 %), červené mají 38% zastoupení a 15 % připadá na černé sjezdovky

Kaprun patří k těm menším střediskům – nabízí jen něco málo přes 60 km sjezdovek – oblast je však aktivní od října až do června. Lákadlem mohou být četné, dlouhé a táhlé ledovcové „dálnice“, skvělé scenérie, skvělé propojení přímo z Kaprunu nebo nedaleký termální akvapark Tauern Spa, který se nachází v údolí.

Foto: Mapy.cz

Na trase z Prahy přes Salzburg se platí pouze rakouská dálniční známka

Na doporučené trase z Prahy přes Salzburg se platí pouze dálniční známka v hodnotě 9,50 eura (230 Kč). Lyžařská oblast Kitzsteinhorn jinak obecně patří k rušnějším a dražším.

Nassfeld – Hermagor

Foto: Shutterstock / Christopher Moswitzer

Nassfeld poblíž města Hermagor možná neoslní nadmořskou výškou (2 002 metrů), zkušení lyžaři však ocení převahu středně náročných červených sjezdovek (63 %), snazší modré tvoří 27 % a 10 % připadá na nejtěžší černé

Zlatá střední cesta – středisko Nassfeld není ani malé, ani příliš velké, je prostě tak akorát. Dlouhé a táhlé modré „dálnice“ jsou sice fajn, občas je však příjemné si vychutnat rychlost a pořádně se do oblouků položit, a právě v tomto je Nassfeld skvělý (což potvrzuje i autor článku z vlastní zkušenosti) – převažují tu totiž červené sjezdovky.

Foto: Mapy.cz

Kromě 10denní dálniční známky se platí ještě průjezd Taurským a Katschberským tunelem, což dá dohromady nějakých 35,50 eura (870 Kč). Momentálně je do areálu ztížený přístup z důvodu rekonstrukce silnic, což se do sezony jistě změní

Areál Nassfeld poblíž města Hermagor má skvělé sněhové pokrytí – zasněžováno je všech 110 km sjezdovek. Parkování u dolní stanice lanovky Millenium Express je zdarma.

Saalbach – Hinterglemm

Foto: Shutterstock / JustinGr

Saalbach je bohaté na dlouhé, táhlé a malebné modré sjezdovky, které tvoří nadpoloviční většinu (51 %), nabídne však velké množství červených sjezdovek (41 %), černé mají 7% podíl

Kdo má rád větší střediska, toho rozhodně neurazí Saalbach. Společně se sousedním Hinterglemm se chlubí hustou sítí 270 km sjezdovek. Saalbach je výborný pro klidné lyžování díky převaze modrých.

Foto: Mapy.cz

Trasa přes Linz a Salzburg překvapí poměrně nízkými poplatky

Trasa z Prahy přes Salzburg překvapí poměrně nízkými poplatky – v tomto případě se totiž platí pouze dálniční známka v hodnotě 9,50 eura. Saalbach patří k dražším střediskům a v sezoně je rušnější, právem však patří k nejúspěšnějším lyžařským oblastem v Alpách.

Stuhleck – Spital am Semmering

Foto: Shutterstock / Jiri Pavlik

I když nepatří k největším, nabízí Stuhleck překvapivě široké a přehledné (byť méně členité) sjezdovky s velkou převahou modrých (75 %), najdou se i červené (25 %). Jediným problémem může být velká oblíbenost střediska

Stuhleck je s 24 km sjezdovek z našeho výběru nejmenším střediskem, přesto nabízí překvapivě dlouhé, široké a přehledné místo pro lyžování pokročilých i začátečníků. Nadmořská výška činí „jen“ 1 774 metrů, je však poměrně nedaleko od našich hranic a rozumné jsou i ceny. V restauraci Alois Günther Haus na samém vrcholu střediska navíc dělají jedny z největších (a dost možná nejlepších) schnitzelů v Rakousku.

Foto: Mapy.cz

Na doporučené trase z Prahy čítající stále poměrně rozumných circa 431 km se platí pouze dálniční známka na 10 dní, tedy 9,50 eura

Kromě velikosti a rozlohy má Stuhleck téměř všechno – kvalitní povrch, rozumné ceny i dobrou dostupnost. Jedinými nevýhodami tak je nižší členitost a paradoxně oblíbenost střediska – v sezoně tu tedy bývá trochu více rušno, zejména o víkendech.

Jakou zkušenost máte vy?

K vyjmenování všech kvalitních středisek by jeden článek nestačil – proto jsme vybrali pětici těch, kterými nic nezkazíte, mají slušnou dostupnost z více částí republiky a čistě záměrně jsme pro lepší relevantnost velkou část z nich vybrali také na základě vlastních zkušeností. Znáte některé z nich, nebo už máte sjeté všechny? Nebo snad preferujete třeba Lech, Sölden, Ischgl nebo Kitzbühel? Napiště do diskuse.

Načítám