Hlavní obsah

Karavan pro náročné: Je lehký, takže ho utáhne ledasco, vypadá jak kapka a je variabilní

Foto: Carbon Lite Trailers

Karbonový karavan – je to dobrý nápad? No, rozhodně nebude špatný, díky nízké hmotnosti se totiž dá zapřáhnout téměř za cokoliv

Karavany (a s nimi přirozeně i obytné vozy) mají v dnešní době mnoho podob, což je dáno hlavně velkou poptávkou, neboť s rostoucím zájmem rostou nároky potenciálních zákazníků. Tento karavan se do určité míry inspiroval sportovními vozy – je z karbonu, má aerodynamický tvar a jezdí na litých kolech.

Článek

Je dnes mezi karavany obtížné najít onu příslovečnou díru na trhu? Na to vemte jed – tento trh se jen za posledních pár let nesmírně rozrostl, a tak je pro výrobce čím dál těžší se odlišit. Dost možná se to ale povedlo firmě Carbon Lite Trailers, která představila svůj lehký, kompaktní a aerodynamický karavan.

Foto: Carbon Lite Trailers

Že k tažení karavanu potřebujete těžkotonážního naftového dříče s masivním točivým momentem? Ale kdeže, karbonový karavan Rift můžete zapřáhnout téměř za cokoliv – třeba za Oldsmobile Cutlass z přelomu 60. a 70. let, tak jako na obrázku

Jmenuje se Rift Utility Camper a byl navržen se záměrem, aby bylo možné jej táhnout za… vlastně téměř čímkoliv. Není zapotřebí těžkotonážního terénního dříče ani dodávky – s karavanem Rift Utility Camper si totiž poradí i mnohem „civilnější“ osobní auta než třeba takový Ford Ranger a jemu podobní siláci.

Rift lze zapřáhnout, jak ostatně firma Carbon Lite Trailers prezentuje na svých stránkách, za poměrně normální BMW řady 3 minulé generace, crossover Subaru XV, nebo dokonce za veterán.

To je přirozeně dáno velmi nízkou hmotností kolem 230 kilogramů, za což Rift vděčí hlavně „karoserii“ z karbonu. Dalším důležitým faktorem, jak jsme si jistě všichni všimli už na začátku, je skvěle aerodynamický kapkovitý tvar.

Foto: Carbon Lite Trailers

Karbonový karavan Rift je lehký také díky hliníkovému rámu s povrchovou úpravou. Verze Adventure Sport dokonce nabízí terénní pneumatiky

Vzhledem ke kompaktním rozměrům Rift neoplývá prostorem a zapomenout musíme také na toaletu – ale s tím se u těchto menších karavanů tak nějak počítá. Přesto nabízí dostatek prostoru pro nafukovací matraci, na které se bez problému vyspí dvě dospělé osoby. V zadní části potom zbylo dost místa na úložné prostory.

Karavan Rift od firmy Carbon Lite Trailer z Lakewoodu v americkém státě Washington těží hlavně z velké možnosti úprav a přizpůsobení. Výše zmíněné úložné prostory v zádi mohou být použity pro vestavbu malé kuchyňky. A tady už je pak na zákaznících, jaké vybavení by si v ní představovali – dřez, plotnový vařič, chladničku a podobně. V příplatkové výbavě je taky externí baterie – například pro napájení elektrického grilu – nebo vestavěný mrazák.

Překvapivě hodně se dá vymyslet i s interiérem tohoto malého, ale sympatického karavanu – uvnitř je místo pro větrák, odnímatelné police k odložení drobných předmětů a za příplatek je tu i střešní okno. Nechybí ani takové nezbytnosti jako elektrické zásuvky, držák nápojů, věšáky a mnoho dalšího.

Individualizací interiéru a samotného vybavení však Rift Utility Camper zdaleka nekončí – naspecifikovat si můžeme i vnější vzhled karavanu. Tady už se pak fantazii meze nekladou – firma prezentuje různé návrhy, jako například kombinaci černé se stříbrnými a zlatými polepy, jednoduchou čistě šedou variantu, kontrastní černo-bílou variantu, ale k mání je i specifikace „holého karbonu“, kde je karavan nalakován pouze čirým ochranným lakem a struktura karbonového vlákna tak krásně vynikne.

Že karbonový karavan Rift nepůsobí robustně pouze na povrchu, potvrzuje také jeho konstrukce – šasi je tvořeno hliníkovým rámem s práškovou povrchovou úpravou. Výše zmíněná litá kola o průměru 15 palců jsou uchycena na speciálním nezávislém beznápravovém zavěšení Timbren s nosností až 550 kg,

Cena karavanu jako takového začíná na částce 29 tisíc dolarů (cca 741 tisíc korun) plus nějaké ty příplatky – ovšem existuje ještě verze Adventure Sport za 39 tisíc dolarů (necelý 1 milion korun), která nabízí terénní pneumatiky, vestavěnou chladničku nebo střešní nosič. Pro ty, kteří by si chtěli doladit karbonový karavan podle svého, existuje rovněž možnost – tato varianta začíná na částce 19 tisíc dolarů (cca 486 tisíc korun).

Načítám