Článek
Firma EarthRoamer už od roku 1998 postavila více než 350 obytných vozů. Díky těmto bohatým zkušenostem, jak ostatně tvrdí lidé z firmy se sídlem v americkém Coloradu, jejich vozy „najezdily stovky tisíc mil po nejodlehlejších koutech světa, kde pomohly svým posádkám pohodlně a bezpečně strávit desítky tisíc nocí“.
Vozidlo pro takový účel přirozeně potřebuje robustní základ. Lidé z firmy EarthRoamer se v tomto případě rozhodli pro velký pickup Chevrolet Silverado, konkrétně ve verzi 6500 HD. Vůz pohání 6,6l naftový osmiválec Duramax a tento tahoun posílá svých 350 koní a 950 Nm točivého momentu na všechna kola skrz šestistupňový automat.
EarthRoamer si zakládá na maximálním možném snižování hmotnosti – málokoho tedy překvapí, že v tomto případě volba padla na karbon. Zajímavé však je, že nejde o klasický karbon „z pece“, přesněji autoklávu, jak jsme zvyklí u supersportů. Tento karbon se totiž zpracovává pomocí takzvané vakuové infuze.
Že jste o podobném postupu nikdy neslyšeli? Buďte bez obav, ani my ne. Princip by měl dle výrobce spočívat v tom, že se vždy dva karbonové pláty jednotlivých dílů připevní ke „strukturálnímu pěnovému jádru“ právě pomocí vakua, čímž de facto vznikne monokok, podobně jako u oněch supersportů. Taková konstrukce je pak přirozeně pevnější a lehčí než konvenční materiály, zároveň je o něco méně nákladná v porovnání s „klasickým“ karbonem.
My tu však nejsme kvůli karbonu, nás zajímá hlavně vybavení tohoto drobka. Navzdory vzhledu připomínajícímu slavného záporáka z Hvězdných válek působí interiér překvapivě příjemným dojmem. A nejen to – on příjemný i je.
Důkazem budiž plnohodnotná kuchyňská linka s dřezem a varnou deskou, opodál se nachází kompaktní obývací místnost s televizí, na druhé straně zase najdeme chytře řešenou koupelnu a ložnici s vyvýšenou dvojitou postelí, která se nachází nad kabinou řidiče.
Hlavní kabina nabízí posezení až pro 6 osob, spaní lze v závislosti na rozvržení interiéru poskytnout 4-6 osobám. Problém není ani venkovní grilování díky vzadu umístěnému kontaktnímu grilu a velké baterii s kapacitou 18 kWh, která si hravě poradí s napájením všech palubních systémů. Pro všechny případy jsou tu však ještě 1 600W solární panely.
Malá, ale nesmírně chytře řešená koupelna nabízí plnohodnotnou sprchu s toaletou, malým umyvadlem, zrcadlem a několika úložnými prostory pro kosmetické a sanitární potřeby. Koupelna je i překvapivě prostorná – na výšku má 203 cm, takže ve sprše nebude krčit ani drtivá většina čahounů. Ve zbytku interiéru pak výška dosahuje dokonce 220 cm.
Koho by více zajímaly technické parametry, tady jsou – díky houževnatému naftovému osmiválci je maximální technicky přípustná hmotnost až 23 500 liber, tedy něco přes 10 tun. Vůz jezdí na ohromných 43palcových kolech z vojenského hliníku obutých do terénních pneumatik. Přední nájezdový úhel je 34 stupňů, zadní je 22 stupňů, takže se vážně nemusíte bát sjet mimo asfalt.
Tento drobek má na délku 10,3 metru, na šířku 2,4 metru a na výšku 3,6 metru, nikoho tedy asi nepřekvapí, že je schopen pojmout až 380 litrů nafty, 450 litrů pitné vody a 200 litrů šedé vody. Vůz se poprvé představil na výstavě SEMA v Las Vegas a do této oblasti zapadá i cena, ta totiž začíná na částce – sedíte? – 995 tisíc dolarů, tedy bezmála 25 milionů korun.