Článek
Cesta k maďarskému Balatonu je poměrně přívětivá, a to díky vybudované dálniční síti. Nečekává vás proto úmorná osmihodinovka (plus minus) jako při cestě do Chorvatska, za volantem strávíte o něco méně času.
Jak dlouho trvá cesta k Balatonu
Konkrétně z Prahy se dostanete do města Keszthely (hned u jezera) za necelých 6 hodin a urazíte přitom necelých 530 km, jak když pojedete přes Rakousko (Vídeň), tak pokud to vezmete přes Brno a Bratislavu. Nejrizikovějším úsekem na této trase je tradičně D1, poté buď průjezd Vídní, nebo Bratislavou.
Pakliže frčíte jako my z Královéhradecka, je optimální zvolit trasu přes Žďár nad Sázavou, Velkou Bíteš, Brno, Bratislavu. V takovém případě pojedete k Balatonu asi 5,5 hodiny a ujedete necelých 500 km.
Cestující z Ostravska mají nejlepší cestu, která zabere lehce přes 5 hodin, vedoucí přes Olomouc, Brno, Bratislavu. Opět je třeba se připravit na necelých 500 km jízdy.
A co když bydlíte v Českých Budějovicích, kde by dle Járy Cimrmana chtěl žít každý? Pokud vás neuchvátí rakouská jezera, pak se k Balatonu vydejte přes rakouský Horn, Vídeň a stočte to na maďarský Sárvár. Cesta zabere 5 hodin, ovšem najedete necelých 400 km.
Kolik stojí cesta
Jmenované trasy vedou skrze placené dálnice, proto je nutné zakoupit si elektronickou vinětu. Slovenskou za necelých 300 Kč na 10 dní a maďarskou na 10 dní za cirka 360 Kč pořídíte pohodlně online. Pozor, pokud jedete vozidlem kategorie N1/N1G (nákladní do 3,5 t) jako my, vyjde vás maďarská dálniční známka na 520 Kč.
Abyste nenaletěli překupníkům, je nejsnazší použít oficiální středoevropský rozcestník českého portálu edalnice.cz. Pokud nejste fanoušci online obchodování, pak lze známku zakoupit na hranicích, ovšem někteří obchodníci si za to účtují přirážku.
Rakouskou dálniční známku za zhruba 240 Kč na 10 dní je možné rovněž vyřešit online, ovšem u ní platí odložená platnost o 18 dní pro soukromé osoby, protože ty mají nárok na odstoupení od smlouvy. Pakliže jste podnikatelé nebo prostě do formuláře vložíte IČO vašeho známého, můžete známku nakoupit online s okamžitou platností. Offline to lze vyřešit postaru nalepovací vinětou na benzinkách u hranic nebo v prodejnách na hranicích.
Pokud s sebou vlečete za motorovým vozidlem do 3,5 tuny například obytný přívěs nebo jiný vozík, pak u nás a v Rakousku neřešíte žádné poplatky, nicméně Slováci po vás budou chtít ještě dalších v přepočtu 300 Kč na 10 dní za přívěs kategorie O1 nebo O2, pokud celková hmotnost jízdní soupravy překročí 3,5 tuny.
Na maďarské dálnice vám v případě vlečení přívěsu za osobním autem postačí elektronická viněta jen pro tažné vozidlo, ovšem pokud cestujete autem kategorie N1/N1G s přívěsem do 3,5 tuny, pak vás to bude stát dalších 360 Kč na 10 dní.
Kudy autem k Balatonu a cena paliv
Naše výprava vyrazila v SsangYongu Musso Grand z Královéhradecka jedno červnové sobotní dopoledne. Jelikož ještě nebyla sezona v plném proudu, setkali jsme se sice se zvýšeným provozem, nicméně bez kolon. Trochu štěstí bylo, že se na úseku D1 od Velké Bíteše po Brno nic nestalo, což lze považovat za malý zázrak. Na D1 je zkrátka pořád něco, zejména v oblasti Velkého Meziříčí.
Od Brna jsme frčeli po dálnici směr Bratislava, kterou naše Musso Grand ve vyšší specifikaci Premium 4WD projelo hladce jako profesionální závodník táhlou zatáčkou. Koukli jsme také na ceny paliv, přičemž na slovenských cestách vyjde litr nafty na cirka 35 Kč, zatímco za litr benzinu dáte o 3 Kč navíc.
Možná se ptáte, proč jsme vyrazili pick-upem? Vzhledem k tomu, že Musso Grand lze mít také s pětiprvkovou zadní tuhou nápravou, odpruženou vinutými pružinami, nabízí se auto vyzkoušet ve stylu cestovního SUV. Vždyť i sám importér SsangYongu hlásá, že je vůz vhodný pro velkou rodinnou dovolenou.
Po krátkém zdolání Slovenska jsme se napojili na maďarskou dálnici, z níž jsme po pár kilometrech sjeli na okresky, které nám po nějakých 50 kilometrů ukazovaly roviny a všudypřítomnou zeleň. Poté opět návrat na dálnici a kupředu směr Balaton.
Kdyby k jezeru vedla přímá dálnice, patrně bychom tam byli dříve, jenže dálniční úsek brzy vystřídaly opět okresky, kde jsme alespoň doplnili palivo. Litr nafty se v Maďarsku pohybuje okolo 35,5 Kč, zatímco za litr benzinu dáte 38 Kč. Střídavě po okreskách (jejichž stav je mnohdy tragédie) a dálnicích jsme nakonec dorazili do cíle, ubytovali se a pak vyrazili zkoumat možnosti koupání a další aktivity.
Ubytování a aktivity v Maďarsku
Když mluvíme o ubytování, tak pokud hledáte penzion pro dva se snídaní a parkováním, pak počítejte s cenami za noc od 1 500 Kč a výše. Za tuto částku se nabízí rovněž hotely, ale jejich kvalita není obvykle valná. Za lepší služby si připravte zhruba 2 000 Kč za noc pro dva.
Jestliže raději kempujete, pak vás denní pronájem pozemku v kempu pro auto vyjde od 600 Kč výše, stan od 350 Kč, sdílený pokoj od 600 Kč, zatímco chatky a mobilní domy začínají obvykle na 2 000 Kč na noc za jedno celé zařízení.
Koupání v Balatonu lze buď bezplatně na divoko, nebo v oplocených areálech či veřejných resortech hotelů za poplatek. My například platili v naší západní lokalitě stovku za osobu (Lido Strand III). Teplota vody jezera už je koupatelná a stejně tak je přijatelná teplota vzduchu (25 stupňů a více). Musíte však pamatovat, že jsme na místě byli ještě před startem hlavní sezony, tedy před červencem. Ceny tak mohou (ale nemusí) postupně vyrůst.
Také okolo západní části Balatonu je co dělat. Našli jsme zde hrad Sümeg, který byl v minulosti několikrát dostavován, a také závodní okruh Balaton Park Circuit, zoologickou zahradu, africké muzeum, termální jezero Hévíz, zříceninu hradu Szigliget, westernový park, vápencové jeskyně nebo třeba přírodní národní rezervaci. Doplňkových atrakcí je kolem jezera skutečně nepočítaně.
Recenze Musso Grand
Na cestovní koráb má Musso Grand velkou výhodu ve volitelné pětiprvkové tuhé zadní nápravě s vinutými pružinami (která ovšem snižuje užitečné zatížení) užité namísto klasické tuhé nápravy odpružené lisťáky. Dále má auto specifický nosný rám, jenž má sloužit k tlumení nárazů, ovšem na rozbitých silnicích se stejně znatelná část klepání a houpání přenáší do kabiny.
Řízení je hladké stejně jako práce šestirychlostní samočinné převodovky Aisin po dosažení provozní teploty. Kromě rozměrů se tento nákladní automobil ve specifikaci pětiprvek vzadu a automat na cestách chová podobně jako větší osobák. Bez významnějších obav tak za volant můžete posadit i méně zkušené řidiče.
Našli jsme však i pihu na této cestovní kráse, a tou jsou sedačky. Ačkoli mají výhřev i ventilaci, základní boční vedení, stejně nejsou na delší štreky tolik pohodlné. Samotný sedák by mohl být delší, sezení měkčí. Po delší době strávené ve voze vás tato sedadla zkrátka donutí zastavit, projít se a protáhnout, což je na druhou stranu v rámci bezpečnosti jízdy žádoucí.
Na samotné pohonné srdce, tedy na čtyřválcový 2,2litrový turbodiesel (202 k, 441 Nm) si nelze nikterak stěžovat. Jednak díky dostatečné dynamice a také solidnímu odhlučnění, kdy do kabiny neproniká tolik provozního hluku. Z hlediska spotřeby model neoslnil ani nezklamal, dálkový apetit bezmála devět litrů nafty na sto je u pick-upů (pro Evropu) střední velikosti standard.
SsangYong Musso Grand ve vyšší specifikaci s pětiprvkem, automatem, čtyřkolkou a redukcí lze považovat za rozumnou volbu, pokud hledáte něco mezi pracantem a běžným autem. Vůz má z každého světa něco, ovšem nelze napsat, že by v obou segmentech exceloval. Je to podobné jako s celoročními pneu, které se dají použít v rámci zimní i letní sezony, ovšem nikdy nebudou fungovat tak dobře jako srovnatelná letní či zimní guma. A to samé platí u tohoto jihokorejského pick-upu ve zmíněné konfiguraci.
Na úplný závěr si dáme ještě kupecké počty s DPH. Cena základního modelu začíná na 729 900 Kč, respektive na 959 900 Kč za vyšší specifikaci. Pokud chcete automat, pak si připlatíte dalších 48 000 Kč. Provedení vozu je vždy pětimístné, typ dvoukabina, kryté pětiletou zárukou omezenou na 100 000 km.
Bojíte se cesty? V koloně se můžete snadno zaseknout už v Česku. Podívejte se na plánované dopravní uzavírky letos v létě. Připravili jsme pro vás i seznam uzavírek v Brně a také přehled míst v Praze, kterým bude lepší se vyhnout.