Článek
Najít nejlevnější pumpu v okolí není právě náročné – zvlášť, když vám s tím pomůže chytrá aplikace. Nabíjení elektromobilu, aby vás to nestálo zbytečně moc peněz, je zatím o něco složitější. Ačkoliv to nejlacinější a nejpohodlnější řešení máte přímo před nosem…
1. Nabíjejte doma
Nejlacinější elektřina je ta domácí z nízkého tarifu (označeného C27d/D27d, který přináší nižší cenu za kWh mimo špičku po dobu 8 hodin v průběhu dne – k jeho získání potřebujete wallbox nebo jiný výkonný elektrický spotřebič), kdy vás jedna kWh vyjde na 3 až 4 Kč (podle dodavatele, území a sjednané smlouvy) a jeden ujetý kilometr pak stojí méně než jednu korunu, což je naprosto bezkonkurenční. Pokud máte v práci u parkovacího místa zásuvku nebo wallbox, dá se jezdit dokonce za 0 Kč/km. Ale vašemu šéfovi ani slovo, ok?
2. Nabíjejte zadarmo při nakupování
Vybírat si obchody, kde nakupujete, nemusíte jen podle zboží v týdenních akcích, přesvědčit vás může i bezplatné nabíjení elektrifikovaných automobilů. Vybrané obchody řetězce Lidl totiž nabízejí dobíjení (AC 43 kW, DC 50 kW) zcela zdarma, vybrané obchody Kaufland ve spolupráci s ČEZ umožňují nabíjet AC (22 kW) zdarma (stačí mít nainstalovanou aplikaci FUTUR/E/GO) v rámci prodejních hodin (rychlonabíjení DC 50 kW je zpoplatněné dle standardního tarifu ČEZ). Zdarma můžete nabíjet také u některých obchodů řetězců Billa (pouze 230V zásuvka nebo Wallbox AC 3,7 kW) nebo Globus (pouze po omezenou dobu od výstavby, následně je nabíjení zpoplatněné), naopak řetězce Albert a Penny s nabíječkami E.ON jsou vždy zpoplatněné.
Nevýhodou je, že všichni elektromobilisté v okolí moc dobře ví, kde se za nabíjení nemusí platit, takže jsou tyto bezplatné nabíječky často obsazené.
3. Jde to i bez smluv, stačí mobil
U prakticky každé veřejné nabíječky vám k platbě stačí mobilní telefon, ale připravte se na to, že jako neregistrovaný uživatel to budete mít dražší než smluvní zákazník (zhruba o 2 až 4 koruny za kWh u českých distributorů, u Ionity to však může být také více než dvojnásobek a těch 19 Kč/kWh vás určitě nepotěší). Berte to tedy spíš jako řešení pro nouzovou situaci.
A co plug-in hybridy? |
---|
Většina uvedených rad platí pro nabíjení elektromobilů (EV), pro plug-in hybridy (PHEV) je to ale jiné – tam platí pouze první bod našeho výčtu. Většina dostupných PHEV totiž podporuje pouze AC nabíjení, a navíc pouze nízkým výkonem, protože jsou primárně určené pro nabíjení doma nebo v práci. Ve veřejném prostoru pak nabíjení trvá prostě moc dlouho a je to drahé. Pokud tedy nemůžete nabíjet doma nebo v práci, současné PHEV si raději nepořizujte. Další generace PHEV, která pomalu přichází na trh (BMW X5, Mercedes třídy C, Range Rover), už má větší baterie, a proto umožňuje DC rychlonabíjení – a pro ně už budou platit podobná doporučení jako u EV. |
3. Roaming je pohodlný, ale dražší
Podobné je to s roamingovými službami, které nabízejí energetické společnosti i automobilky. Princip je jednoduchý – máte pouze jednu smlouvu a jeden identifikátor (čip, čipovou kartu nebo mobilní aplikaci) a s ním můžete navštívit kteroukoliv nabíječku v rámci smluvených sítí (dnes většina pokrývá ČEZ, PRE, E.ON i Ionity) – nemusíte řešit registraci u jednotlivých distributorů a faktura vám přijde na konci měsíce pouze jedna. Velmi pohodlné! Jenže daní za komfort budou vyšší ceny nabíjení. Jestliže u DC můžete jako registrovaný zákazník nabíjet za 7–8 Kč/kWh, s PowerPassem Škoda vás to vyjde minimálně na 10,90 Kč. Roaming tak dává velký smysl, pokud nechcete nic řešit, často jezdíte k Ionity (automobilky mají většinou s Ionity dohodnutý velmi výhodný tarif 8 Kč/kWh) nebo občas vyrazíte do zahraničí (kde vám stačí právě jedna karta a nemusíte zjišťovat lokální podmínky).
4. Díky registraci dost ušetříte
Nejlacinější veřejné nabíjení je tak s registrací u dané společnosti (primárně ČEZ, PRE a E.ON) – jako zákazníkovi, kterého znají, vám nabídnou výhodnější podmínky než jako anonymnímu uživateli. Stačí tedy podepsat smlouvu (většinou to jde i online), sjednat si tarif a vesele nabíjet. Pak se dostáváte na zajímavé částky jako 4 Kč/kWh, což je skoro jako doma (ale pozor na omezení minut na připojení). Důkladně si ale projděte ceníky všech společností, protože každá ho má postavený trochu jinak, a porovnejte ho s tím, jak budete svůj elektromobil ve veřejném prostoru nabíjet.
5. Pozor, kde a jak dlouho dobíjíte
Ceníky energetických společností se různí podle dodávaného výkonu (celkem logicky) – nejlevnější je AC dobíjení (maximální výkon 22 kW), střed představuje DC nabíjení (50 nebo 75 kW) a nejdražší je vysokovýkonné DC nabíjení u hyperchargerů (150 kW a vyšší). Dejte si také pozor na to, jak dlouho jste připojení, protože i čas u stojanu může být zpoplatněný (u ČEZ a PRE to tak je), zvláště pokud nabíjíte do plna.
Tip Garáže
Zní to příšerně složitě, že? V reálu to ale není tak strašné – zvlášť když pro nabíjení v Česku existuje jednoduché řešení: Podepište smlouvu s ČEZ a PRE (uzavření smlouvy je bez poplatků a neplatíte ani fixní tarif) a máte pokryté nabíjení v Praze a po celé republice, tyto dvě společnosti totiž provozují celkem skoro 700 nabíjecích stanic (na konci roku 2022 to bude už přes 900), což jsou zhruba tři čtvrtiny trhu.
Když k tomu přidáte E.ON, nebude vás to nic stát (uzavření smlouvy je také bez poplatku a bez tarifu) a budete mít český nabíjecí trh pokrytý prakticky komplet. Pro častější výjezdy do zahraničí zvažte roamingovou smlouvu (s energetickou společností nebo s automobilkou), pro pravidelné cesty za hranice prozkoumejte tamější podmínky a najděte si společnost, u níž bude nabíjení po cestě a na místě nejdostupnější.
Snad jsme vám situaci kolem nabíjení dostatečně osvětlili, a ušetříte díky tomu nějakou tu kačku.