Hlavní obsah

Známe nejčastěji bourané ojetiny na českém trhu. Vede jedna populární značka a Škodovka to není

Foto: Policie České republiky

Bourané auto ztrácí na hodnotě a pro potenciálně nového vlastníka už není tak atraktivní, to je známý fakt. Analytici ze společnosti CarVertical se vloni zaměřili na to, které značky aut nabízených na českém trhu jsou na tom s kolizemi nejhůře. Vyhrála jedna velmi populární značka.

Článek

Dopravní nehody jsou ohrožující jednak pro auto a jeho hodnotu a samozřejmě hlavně pro zdraví posádky. To platí i v případě koupě ojetiny z druhé ruky, jejíž historie může být všelijaká a způsobit nejen vysoké výdaje za nutný servis, ale při nehodě významněji ohrozit převážené osoby.

Přece jen jednou bořené auto už nemusí dosahovat takové bezpečnosti jako to bez poskvrny. A právě na ojetiny nabízené na českém trhu a jejich škodní události se zaměřili analytici společnosti CarVertical, kteří sbírali data od října 2023 do října 2024.

Foto: Policie České republiky

Bourané auto jednak ztrácí na hodnotě a také může být ohrožena jeho bezpečnost.

A ze všech prověřovaných automobilů na platformě CarVertical vzešel za sledované období jeden vítěz, kterým není Škoda Auto, ale… Bayerische Motoren Werke! Vozidla značky BMW totiž byla účastníky dopravní nehody v 67,4 % případů.

Na druhém místě skončily vozy značek Hyundai (64,9 %), na třetím modely Lexus (62,6 %), na čtvrtém auta od Audi (59,3 %) a na pátém SUV značky Land Rover (58,5 %). Pokud tedy v Česku kupujete auto některé ze jmenovaných značek, specialisté z CarVertical o to víc doporučují vozidlo prověřit předem.

Foto: CarVertical

A vítězem je…! Škodovka? Kdepak. BMW.

Ťuknutý nárazník a odřené dveře asi nebudou takový problém jako třeba zrušená přední část. Nabízí se i otázka opravy, jelikož bouranému automobilu koupenému za účelem dalšího prodeje asi málokdo dá takovou péči, jako kdyby si auto chtěl dotyčný dovozce opravit a nechat pro sebe.

Speciálně velký pozor byste si měli dát na ojetiny dovezené z USA, protože odtud k nám putuje řada vozů s vážnou nehodou. Na druhou stranu pokud VIN kód auta proženete několika internetovými vyhledávači, můžete najít jeho původní snímky například z aukce (častý prodej vozů na export).

Foto: Dalibor Žák

Auta s nejmenším rizikem nehody? Malé hatchbacky značek Mazda, Opel a Seat.

Naopak nejméně událostí analytici zaznamenali u kompaktních městských vozů, kde si v rámci nehodovosti dobře vedly automobily značek Mazda (43,2 % prověřených vozů), Opel (43,6 %) a Seat (44 %).

Ceny oprav

S nehodami souvisí i výše nákladů na opravu. Zatímco na malý vůz mainstreamové značky budou ceny oprav přijatelné, u luxusního SUV nabitého drahými technologiemi vystoupají do astronomických výšin. Ono takové nové laserové světlo na bavoráka může stát klidně 150 a víc…

Avšak výzkumu CarVertical z hlediska výše průměrných nákladů na opravy havarovaných vozidel nevévodí BMW, ale jeho konkurence ze Stuttgartu. Konkrétně jde o Porsche s průměrnou cenou opravy 228 199 Kč.

Foto: CarVertical

V průměrné výši škod jasně vede Porsche.

Na druhém místě je japonský Lexus s průměrem 104 501 Kč a na třetím rovněž stuttgartský Mercedes-Benz s průměrnou sumou 101 899 Kč. Navíc podle průzkumu CarVertical mělo každé porsche v průměru 1,8 záznamu o poškození, lexus rovněž 1,8 záznamu a mercedes-benz 1,6 záznamu.

Z lidovějších značek se zase drahé opravy nevyhnuly modelům Hyundai (57 719 Kč), Citroën (61 230 Kč) a Peugeot (61 963 Kč).

BMW vede i v cizině

Nakupujete auta raději jinde než v Česku? Ani tam nejste s BMW v bezpečí, protože když dali specialisté z CarVertical dohromady všechna data ze všech zahrnutých zemí (přes 30), tak jako nejčastěji bouranou značkou vyšlo opět BMW (67,4 % případů). Druhou příčku obsadil jihokorejský Hyundai (64,9 %) a třetí japonské Subaru (59,5 %). Pozor však dejte i na tesly a dodge.

Foto: Policie České republiky

Statistikám nejen v Česku, ale i v zahraničí vévodí značka BMW.

Dále zástupci CarVertical uvedli, že v rámci průzkumu ze všech zemí byly nejčastěji poškozené výkonnější vozy.

Překvapeni? Čekali jste Škodovku? My v rámci Česka také, ale ta ve statistikách figuruje až na středních příčkách. Takový bavorák je velmi oblíbený, má konstrukčně špičkové výkonné vozy, ale také drahý servis nebo nákladné opravy. A když se to pak všechno sečte, máme jasného vítěze…

Načítám