Článek
Dopravní nehody jsou ohrožující jednak pro auto a jeho hodnotu a samozřejmě hlavně pro zdraví posádky. To platí i v případě koupě ojetiny z druhé ruky, jejíž historie může být všelijaká a způsobit nejen vysoké výdaje za nutný servis, ale při nehodě významněji ohrozit převážené osoby.
Přece jen jednou bořené auto už nemusí dosahovat takové bezpečnosti jako to bez poskvrny. A právě na ojetiny nabízené na českém trhu a jejich škodní události se zaměřili analytici společnosti CarVertical, kteří sbírali data od října 2023 do října 2024.
A ze všech prověřovaných automobilů na platformě CarVertical vzešel za sledované období jeden vítěz, kterým není Škoda Auto, ale… Bayerische Motoren Werke! Vozidla značky BMW totiž byla účastníky dopravní nehody v 67,4 % případů.
Na druhém místě skončily vozy značek Hyundai (64,9 %), na třetím modely Lexus (62,6 %), na čtvrtém auta od Audi (59,3 %) a na pátém SUV značky Land Rover (58,5 %). Pokud tedy v Česku kupujete auto některé ze jmenovaných značek, specialisté z CarVertical o to víc doporučují vozidlo prověřit předem.
Ťuknutý nárazník a odřené dveře asi nebudou takový problém jako třeba zrušená přední část. Nabízí se i otázka opravy, jelikož bouranému automobilu koupenému za účelem dalšího prodeje asi málokdo dá takovou péči, jako kdyby si auto chtěl dotyčný dovozce opravit a nechat pro sebe.
Speciálně velký pozor byste si měli dát na ojetiny dovezené z USA, protože odtud k nám putuje řada vozů s vážnou nehodou. Na druhou stranu pokud VIN kód auta proženete několika internetovými vyhledávači, můžete najít jeho původní snímky například z aukce (častý prodej vozů na export).
Naopak nejméně událostí analytici zaznamenali u kompaktních městských vozů, kde si v rámci nehodovosti dobře vedly automobily značek Mazda (43,2 % prověřených vozů), Opel (43,6 %) a Seat (44 %).
Ceny oprav
S nehodami souvisí i výše nákladů na opravu. Zatímco na malý vůz mainstreamové značky budou ceny oprav přijatelné, u luxusního SUV nabitého drahými technologiemi vystoupají do astronomických výšin. Ono takové nové laserové světlo na bavoráka může stát klidně 150 a víc…
Avšak výzkumu CarVertical z hlediska výše průměrných nákladů na opravy havarovaných vozidel nevévodí BMW, ale jeho konkurence ze Stuttgartu. Konkrétně jde o Porsche s průměrnou cenou opravy 228 199 Kč.
Na druhém místě je japonský Lexus s průměrem 104 501 Kč a na třetím rovněž stuttgartský Mercedes-Benz s průměrnou sumou 101 899 Kč. Navíc podle průzkumu CarVertical mělo každé porsche v průměru 1,8 záznamu o poškození, lexus rovněž 1,8 záznamu a mercedes-benz 1,6 záznamu.
Z lidovějších značek se zase drahé opravy nevyhnuly modelům Hyundai (57 719 Kč), Citroën (61 230 Kč) a Peugeot (61 963 Kč).
BMW vede i v cizině
Nakupujete auta raději jinde než v Česku? Ani tam nejste s BMW v bezpečí, protože když dali specialisté z CarVertical dohromady všechna data ze všech zahrnutých zemí (přes 30), tak jako nejčastěji bouranou značkou vyšlo opět BMW (67,4 % případů). Druhou příčku obsadil jihokorejský Hyundai (64,9 %) a třetí japonské Subaru (59,5 %). Pozor však dejte i na tesly a dodge.
Dále zástupci CarVertical uvedli, že v rámci průzkumu ze všech zemí byly nejčastěji poškozené výkonnější vozy.
Překvapeni? Čekali jste Škodovku? My v rámci Česka také, ale ta ve statistikách figuruje až na středních příčkách. Takový bavorák je velmi oblíbený, má konstrukčně špičkové výkonné vozy, ale také drahý servis nebo nákladné opravy. A když se to pak všechno sečte, máme jasného vítěze…