Článek
Mladé lidi už nebaví řídit. Pokud byste tohle prohlásili v roce 2012, patrně by se vám kdekdo vysmál. S rozvojem motorismu se sice různá jednostopá i dvoustopá vozidla stala atraktivnějšími, nicméně začala růst i jejich cena, což se logicky podepsalo též na zůstatkových hodnotách ojetých kousků.
S tím vším šly ruku v ruce nahoru výplaty a životní úroveň, ale i možnosti alternativní dopravy – individuální i hromadné. Autobusy MHD už nyní nejsou staré rozvrzané karosy, nýbrž moderní sory či škodovky, přičemž linkové a dálkové spoje rovněž zajišťují novější modely. Elektrokola spolu s elektrokoloběžkami zaplavila města, cyklostezky přibývají, z tramvají se vám už povětšinou nechce zvracet a i v tom metru už je dneska mobilní signál.
V neposlední řadě tu byl boom alternativních taxislužeb, proto zejména mladí obyvatelé větších měst byli postaveni před otázku, zdali se budou vrhat za volant houstnoucí automobilové dopravy, nebo prostě zvolí alternativu či místo pasažéra.
Až do roku 2016 to vypadalo, že B) je správně. Poté však nastala určitá stagnace a pak přišla pandemie, která zamíchala kartami poměrně divokým způsobem.
Rok vydání ŘP | Celkem ŘP | Věk do 25 let | % podíl do 25 let |
---|---|---|---|
2012 | 110 287 | 92 354 | 83,7 % |
2013 | 103 137 | 85 245 | 82,6 % |
2014 | 99 002 | 81 187 | 82,0 % |
2015 | 94 338 | 77 326 | 81,9 % |
2016 | 91 312 | 74 168 | 81,2 % |
2017 | 91 155 | 74 194 | 81,3 % |
2018 | 92 114 | 74 169 | 80,5 % |
2019 | 92 939 | 74 895 | 80,5 % |
2020 | 72 483 | 60 145 | 82,9 % |
2021 | 97 427 | 81 124 | 83,2 % |
Vše potvrzují výše vypsaná data, získaná z oficiálních zdrojů Ministerstva dopravy. Ta nám ukazují rok, celkový počet vydaných řidičáků novým řidičům a z toho vyseparovaný údaj, kolika z nich bylo do 25 let věku + procentuální podíl z celku. Ve statistice jsou zahrnuty všechny skupiny, které lze získat jako první, tedy mimo B také AM, A1, T apod.
Zajímavé jsou především poslední dva roky, kde se ukazuje, jaký dopad měla pandemie koronaviru ve svém největším rozpuku – v roce 2020 počet vydaných řidičáků prudce poklesl. Vloni (2021) tak dobíhaly výcviky započaté v roce 2020, proto se počet vydaných řidičáků novým šoférům včetně mladých lidí zvýšil.
Na vině jsou tedy do značné míry dozvuky Covidu-19 a čísla neodpovídají tomu, že by se nováčci za volanty a řídítka nějak zvlášť hrnuli. K nadšení pro řidičák v současné době nepomohou ani rostoucí ceny energií, pohonných hmot, kurzů autoškol, nových automobilů, ojetých automobilů a v neposlední řadě i zvyšující se náročnost závěrečných testů.
Je to tak – na jednu stranu bojujeme za veledůležitou (!) silniční bezpečnost, na stranu druhou odrazujeme lidi od řízení. A tím skutečně nemyslíme jen jedince, kteří by normálně nezískali ani papíry na kočárek.
Levná auta došla, jásejte!
Ceny nových automobilů oproti minulým letům značně vzrostly a stejně tak došlo k ukončení produkce řady levných, primárně městských vozítek. Jenže vše není tak černé, jak se zde zdá, neb při koupi nové generace nějakého vozu (např. Fabia) sice zaplatíte za základ víc než u minulého provedení, nicméně většinou dostanete i lepší výbavu (vč. té legislativou nařízené). Ve finále tak nový model vyjde kolikrát laciněji než ten původní, obdobně (příplatkově) vybavený. Musíte prostě jen přijmout fakt, že zaplatíte i za prvky, které třeba úplně nechcete/nevyužijete.
Řekli bychom, že budoucí směr nám ukážou letošní čísla, ale bohužel. Vzhledem k událostem na Ukrajině se opět zdražuje, a to prakticky ve všech odvětvích souvisejících s motorismem. Ubude tedy nových žadatelů o řidičák? Pravděpodobně ano, ovšem ne vždy z důvodu, že by dotyční zkrátka a dobře nechtěli.
Nelenili jsme a malý průzkum napříč věkovými skupinami jsme si v rámci veřejných kuloárů udělali sami. Zajímalo nás totiž, proč si lidé nechtějí udělat řidičský průkaz skupiny B. Níže tedy uvádíme několik zjištěných reprezentativních zdůvodnění:
- Strach z řízení (velmi častý důvod i u mladých)
- Psychický blok po autonehodě jako spolujezdec
- Touha po bezstarostné dopravě (např. vlak)
- Ve větším městě není potřeba (protože MHD)
- Finanční důvody (hlavně u mladých)
- Nezájem o řízení
- Zákaz řízení (uložen za řízení bez ŘP)
- Zdravotní důvody
Na otázku, zdali mladí lidé budou chtít řídit i nadále, si budeme moci relevantně odpovědět až po stabilizaci situace, což může trvat i několik let. Nemusíme však být prognostiky, aby nám došlo, že láce pravděpodobně nepřijde a mnohé našponované ceny zůstanou, neb když je platíme nyní, tak proč ne i za rok?
Je taky možné, že se samotný automobil jednou znovu stane dopravním prostředkem dostupným jen pro movitější, takže řidičák bude v rámci mladých lidí zajímat jen velmi omezenou skupinu.