Článek
Vloni česká policie šetřila necelých sto tisíc bouraček, což bylo o více než 4 500 více než předloni. Výše materiálních škod přesáhla 6,7 miliardy korun, následkům kolizí podlehlo 470 osob, s těžkým zraněním skončilo v nemocnici dalších 1 624 účastníků a celkem 20 581 lidí vyvázlo jen s lehkým zraněním.
Dnes se na loňský rok podíváme očima takových policejních statistik, které nám prozradí počet dopravních nehod s viníky rozdělenými dle továrních značek. Ze seznamu jsme tedy vybrali 15 nejpočetnějších událostí způsobených řidiči konkrétních značek a data zároveň srovnali s celkovým počtem vozů daných značek zaevidovaných v centrálním registru vozidel.
Z toho nám vyjde procentuální výsledek teoretické nebezpečnosti, jenž nám napoví, na jaké značky si na silnici dávat největší pozor. Černého Petra si za rok 2021 odneslo Iveco, nicméně nepříjemně překvapilo i Volvo. A co BMW nebo Škoda? Však mrkněte do tabulek níže.
Značka | Zaviněných nehod | Vozů v registru |
---|---|---|
Škoda Auto | 14 970 | 2 142 729 |
Volkswagen | 6 299 | 514 193 |
Ford | 3 878 | 508 272 |
Mercedes-Benz | 3 326 | 163 567 |
Renault | 3 037 | 358 364 |
Peugeot | 2 878 | 365 148 |
BMW | 2 078 | 187 956 |
Citroën | 1 757 | 254 225 |
Hyundai | 1 704 | 241 914 |
Opel | 1 582 | 232 763 |
Audi | 1 547 | 139 478 |
Fiat | 1 513 | 203 542 |
Iveco | 1 438 | 45 559 |
Volvo | 1 361 | 84 149 |
Toyota | 1 312 | 155 102 |
Tabulka výše říká, že nejvíce bouraček způsobili řidiči škodovek, jenže pozor, vozidel tuzemské značky je v registrech úplně nejvíce. Musíme tedy více zpracovat data od Ministerstva dopravy, čímž dostaneme ona teoretická procenta nebezpečnosti.
Značka | % nebezpečnosti |
---|---|
Iveco | 3,15 % |
Mercedes-Benz | 2,03 % |
Volvo | 1,61 % |
Volkswagen | 1,22 % |
Audi | 1,10 % |
BMW | 1,10 % |
Renault | 0,84 % |
Toyota | 0,84 % |
Peugeot | 0,78 % |
Ford | 0,76 % |
Fiat | 0,74 % |
Hyundai | 0,70 % |
Škoda Auto | 0,69 % |
Citroën | 0,69 % |
Opel | 0,67 % |
Znovu připomínáme, že jde pouze o statistická data, podložená podklady od Policie České republiky a z centrálního registru vozidel. Nemusíte však na silnicích zažívat paniku pokaždé, kdy proti vám pojede iveco, a naopak být ve zcela laxní pohodě, bude-li se míjet s nějakým opelem.
Celkový počet vozidel v registru totiž zahrnuje vozy všech roků výroby, takže je logické, že čím je automobil mladší/modernější, tím je obvykle bezpečnější a kolikrát i zvládne kolizím předejít. Svoji roli hrají taktéž denní/roční nájezdy kilometrů, lokalita, a především samotný řidič.
Tedy nelze paušalizovat, ale pouze podloženě upozornit. Také vám můžeme vřele doporučit jízdu s rozumem, rozhodně nepodpořenou alkoholem nebo jinými „veselými“ látkami. Tak šťastnou cestu a kolama dolů!