Hlavní obsah

Viníci dopravních nehod 2023: Nejvíce bouraček zavinili řidiči škodovek, nejnebezpečnější jsou však šoféři jiné značky. A BMW to není…

Foto: DAF, Audi

Česká policie vloni v průměru řešila asi 260 různých dopravních bouraček denně, přičemž asi nikoho nepřekvapí, že většina z nich byla zaviněná řidičem motorového vozidla. Podívali jsme se tomuto tématu blíže na zoubek, abychom zjistili, v jakých autech seděli viníci nejčastěji, kteří šoféři byli nejnebezpečnější a kde se bouralo nejvíce.

Článek

Škodovek je v Česku nejvíc, proto není divu, že se ve statistikách tyto tuzemské vozy objevují na prvních příčkách, a to nejen v prodejnosti, ale i třeba v nehodovosti. Neznamená to ovšem, že by vozy od Škoda Auto, tedy jejich řidiči, byly ty nejnebezpečnější.

Je totiž potřeba viníky dopravních nehod podle značek porovnat s počtem provozovaných vozidel v registru motorových vozidel, jenž pak ukáže, kteří řidiči jsou statisticky nejnebezpečnější. A ano, obvykle to jsou ti, co mají vysoký kilometrový nájezd.

Foto: Dalibor Žák

Nejvíce nehod zavinili vloni řidiči škodovek, nicméně těch jezdí nejvíce.

Ale pěkně popořadě, proto se nejdříve podívejme na to, jak vypadá tabulka top 25 viníků tuzemských dopravních nehod ve smyslu počtu zaviněných kolizí podle továrních značek.

Tovární značkaZaviněných nehod
ŠKODA AUTO14 915
VOLKSWAGEN 6 157
FORD 3 737
MERCEDES 3 303
RENAULT 2 759
PEUGEOT 2 521
BMW 2 171
HYUNDAI 1 827
CITROËN 1 614
OPEL1 614
AUDI 1 578
TOYOTA1 448
IVECO 1 420
FIAT 1 357
VOLVO 1 252
KIA903
HONDA 889
MAN 880
DACIA 860
JINÉ VYROBENÉ MIMO ČR852
DAF 769
SEAT 738
SUZUKI 697
STEYR-DAIMLER-PUCH642

Druhá tabulka top 25 nám prozradí onu potenciální nebezpečnost, jelikož čísla porovnáme s daty provozovaných vozidel z registru motorových vozidel, čímž nám vyjde procentuální nebezpečnost dané značky.

Tovární značkaNebezpečnost
DAF 4,60 %
MAN 3,10 %
IVECO 2,90 %
MERCEDES 1,50 %
VOLVO 1,30 %
AUDI 1,10 %
BMW 1,00 %
RENAULT 0,90 %
FIAT 0,90 %
VOLKSWAGEN 0,80 %
FORD 0,80 %
PEUGEOT 0,80 %
OPEL0,80 %
TOYOTA0,80 %
ŠKODA AUTO0,70 %
HYUNDAI 0,70 %
CITROËN 0,70 %
DACIA 0,70 %
SEAT 0,70 %
KIA0,60 %
HONDA 0,50 %
SUZUKI 0,50 %
JINÉ VYR. MIMO ČRnedostupná data
STEYR-DAIMLER-PUCHnedostupná data

Z dostupných dat celkem jasně vyplývá, že nejvíce nebezpeční jsou řidiči značek, které nabízejí rovněž celou škálu užitkových vozidel včetně středně těžkých a těžkých nákladních, popřípadě autobusů. A tato auta mají obvykle vysoké kilometrové nájezdy.

Foto: Dalibor Žák

Z ryze osobních aut vyšli jako nejnebezpečnější řidiči vozů značky Audi.

Z hlediska ryze osobních aut na tom jsou nejhůře řidiči Audi a BMW, jelikož ti předehnali i Renault či Fiat, což jsou z hlediska užitkových vozů rovněž významné značky.

Kraje a roky výroby

Neméně zajímavá jsou i data, jak se bouralo v jednotlivých krajích, konkrétněji v jakých krajích bylo nejvíce viníků dopravních nehod zaviněných motorovým vozidlem.

KrajPočet zav. nehod
Praha13 444
Středočeský12 076
Moravskoslezský7 990
Ústecký7 230
Jihomoravský5 205
Olomoucký4 244
Jihočeský4 229
Plzeňský4 089
Liberecký3 844
Královéhradecký3 723
Pardubický3 337
Zlínský3 274
Vysočina3 008
Karlovarský2 423

Zde opět nepřekvapí, že se nejvíce zaviněných nehod motorovým vozidlem stalo v Praze a ve Středočeském i Moravskoslezském kraji, jelikož jde o kraje skutečně rozsáhlé/lidnaté. Zvýšené riziko tedy očekávejte v kraji Ústeckém.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Praha na vrcholu, za ní Středočeský kraj. Vzhledem k dopravě a počtu řidičů se není čemu divit.

Poslední datový přehled top 25 nám ukáže, v jak starých vozidlech viníci nehod seděli, nicméně zde je statistika trochu zkreslená tím, že největší počet má položka „neurčeno“, kdy nebyl zjišťován/zaznamenán rok výroby vozidla viníka.

Rok výr. vozidla viníkaPočet zav. nehod
neurčeno14 853
20072 913
20192 838
20082 822
20062 795
20182 719
20172 645
20212 634
20052 586
20162 505
20222 435
20152 387
20042 367
20202 342
20092 313
20102 261
20032 256
20112 185
20122 081
20232 026
20141 983
20131 886
20021 882
20011 856
20001 544

Data nám dále říkají, že nehody zaviněné řidičem motorového vozidla zaviní spíše šoféři starších vozidel a mladých vozidel okolo pěti let stáří. Do první pětadvacítky se sice nevešli, ale naprosté minimum bouraček zaviní řidiči vozů, jejichž rok výroby je 1993 a nižší.

Publikovaná data berte, prosím, s chladnou hlavou a rozhodně nepanikařte ihned, jak uvidíte kolem sebe projíždět DAF, MAN nebo Iveco. Přece jen jde o malá procentuální rizika. Oči mějte v provozu však nastražené pořád, protože přeprava nějakým dopravním prostředkem po pozemních komunikací patří globálně k těm spíše nebezpečnějším…

Načítám