Hlavní obsah

Viníci dopravních nehod 2022: Nejčastěji boural DAF, ve smutné statistice bodovalo i BMW s Audi

Foto: Lukáš Kukla

Tak která značka nám letos vyhrála zlato za nehody?

„To samo, já to nebyl, nemůžu za to.“ Tyto otřepané fráze slyšel asi každý, nicméně v motoristickém světě toto vesměs neplatí a viník bývá jasně prokazatelný. Kdy? Například u nehod způsobených řidiči motorových vozidel, přičemž přesně tato data vč. továrních značek jsme si od policie vyžádali a taky je dostali. Kdo je tedy za rok 2022 vítězem?

Článek

Chudák Japonec pan Tosamo a jeho družka Toono. Tito fiktivní lidé jsou neustále braní do úst stovkami různých lidí, kteří se snaží dokázat svou nevinnu. Leckdy jsou ovšem případy, např. dopravní nehody, kdy je situace většinou čistá jako lesní studánka, takže není moc co dále prokazovat, spíše postačí rozhodovat o postihu.

Foto: Policie České republiky

Existují i sporné případy, nicméně u běžných dopravních nehod je obvykle brzy jasno

Tak či onak jsme si pro vás vyžádali od naší dopravní policie počet viníků dopravních nehod způsobených motorovým vozidlem (auto, moto, truck aj.) na území Česka a k nim příslušnou tovární značku vozidla. Níže se tedy dočtete, kdo si za rok 2022 odnese nelichotivý titul krále zaviněných bouraček.

Aby byl přehled spravedlivý, započítáváme do něj také nákladní automobily, autobusy, motocykly a další motorová vozidla. Zkrátka způsobí-li nehodu řidič Mercedesu Třídy S, Mercedesu Sprinter (dodávka) či Mercedesu Actros (tahač), jdou všechny tyto zaviněné kolize k tíži dané značky. Proč?

Jednak kvůli férovosti a jednak kvůli tomu, aby vstupy korektně korespondovaly s registrem motorových vozidel, kde jsou osobáky i náklaďáky Mercedesu vedeny pod značkou Mercedes-Benz. A stejně tomu je i u ostatních značek (Volvo, Renault, Ford aj.).

Foto: Dalibor Žák

Řidiči škodovek sice zavinili nejvíce nehod, ovšem vozů této značky u nás jezdí nejvíce. Faktor nebezpečnosti tak musíme teprve vypočítat

Pro pořádek uvádíme první dvacítku, z čehož lze usoudit, že nejčastěji zavinili dopravní nehodu motorovým vozidlem řidiči škodovek. Ale aby ne, když aut této mladoboleslavské značky jezdí po našich silnicích prokazatelně nejvíc.

ZnačkaZaviněných nehodProvozovaných vozů
Škoda Auto14 8112 072 618
Volkswagen6 043725 570
Ford3 795465 682
Mercedes-Benz3 143205 227
Renault2 787325 910
Peugeot2 647336 462
BMW2 059197 344
Citroën1 788241 625
Hyundai1 785256 410
Opel1 649205 418
Audi1 452142 145
Iveco1 42647 616
Fiat1 416159 572
Toyota1 381168 984
Volvo1 21690 889
MAN99527 658
Dacia802124 025
Honda799163 021
Kia797131 096
DAF79316 971

Abychom, byli objektivní, musíme znát ještě počty provozovaných vozidel daných značek, což nám poví dopravní registr. Totiž jakmile má vůz status provozovaný, smí legálně na veřejné komunikace, a tudíž se může stát účastníkem/viníkem dopravní nehody.

V teorii je to jednoduché – pokud totiž na sto tisíc evidovaných škodovek způsobí nehodu desetina jejich řidičů, dostáváme se na celkovou nebezpečnost v řádu 10 %. Jestliže např. z třiceti tisíc registrovaných fordů způsobí nehodu každý druhý řidič Fordu, jsme na 50 % nebezpečnosti.

Foto: Policie České republiky

Odhalit procentuální nebezpečnost viníků nehod dle značek nám pomůže národní registr vozidel

Statistika ovšem nemusí být bezchybná. Jednak nelze věřit tomu, že by český registr motorových vozidel nebyl přešlapy doslova prošpikovaný a jednak tu máme různé nájezdy kilometrů a další odchylky či anomálie.

Jelikož se značky typu Iveco, MAN nebo DAF už řadu let zaměřují čistě na užitkáče či busy, jsou vozidla těchto výrobců v rámci průběhu kilometrů patrně vytíženější než např. modely značky Hyundai, cílící zejména na retail (soukromé osoby), kde se udává průměrný obecný nájezd do 30 km denně.

Foto: Iveco

Do statistik jsou započítány také nakláďáky, motorky a další motorová vozidla, nejenom osobní auta

Nicméně už to nezdržujme a pojďme se podívat na to, kdo si za rok 2022 vyjezdil zlatou medaili v kategorii viníků dopravních nehod způsobených motorovými vozidly jednotlivých značek.

PořadíZnačkaMíra nebezpečnosti
1.DAF4,67%
2.MAN3,60%
3.Iveco2,99%
4.Mercedes-Benz1,53%
5.Volvo1,34%
6.BMW1,04%
7.Audi1,02%
8.Fiat0,89%
9.Renault0,86%
10.Volkswagen0,83%
11.Toyota0,82%
12.Ford0,81%
13.Opel0,80%
14.Peugeot0,79%
15.Citroën0,74%
16.Škoda Auto0,71%
17.Hyundai0,70%
18.Dacia0,65%
19.Kia0,61%
20.Honda0,49%

Data mluví jasně, a to v největší neprospěch nizozemské značky DAF, jež má v dlouhotrvajícím portfoliu až na výjimky výhradně těžké nákladní automobily. Druhý se umístil MAN – značka opět zaměřená primárně na těžké užitkové vozy a autobusy, mimo variací modelu TGE.

Třetí příčka patří Ivecu, což je v podstatě ten samý scénář jako u mnichovského MAN. Bramborová pozice náleží Mercedesu, který aktivně prodává v obou segmentech, přičemž jenom takových tahačů této stuttgartské značky je v Česku dle českého registru provozováno bezmála sedm tisíc.

Foto: DAF

Vyhrál DAF, čistě statisticky

Páté místo Volvo, znovu mix osobních a těžkých nákladních vozidel. Kdo nevěří, nechť jako důkaz přijme v tuzemském registru evidované číslo 13 405, tedy počet provozovaných automobilů značky Volvo kategorie N3 (těžké nákladní nad 12 tun) ke dni tvorby článku.

Kdo se nám tedy zviditelní, pokud bychom si odmysleli užitkové vozy s potenciálně vysokým ročním kilometrovým nájezdem? Inu pak by do vyšších příček patrně postoupilo aktuálně šesté BMW, sdílející obdobný potenciál nebezpečnosti s Audi.

Foto: Lukáš Kukla

Takové Audi se také umístilo poměrně vysoko a těžké užitkáče či busy v českém registru nemá

Udělat jednoznačný závěr, že nejnebezpečnější jsou řidiči dafů a basta fidli, jde pouze ze statistického hlediska s ohledem na dosazené absolutní hodnoty. Proto náš žebříček berte na jednu stranu s rezervou, na tu druhou ovšem nezapomeňte, že výsledná data hovoří celkem jasně. Nicméně až na našich cestách potkáte DAF, rozhodně nepanikařte, jen si na tuhle hitparádu vzpomeňte a soustředěně pokračujte v jízdě.

Načítám