Článek
Chudák Japonec pan Tosamo a jeho družka Toono. Tito fiktivní lidé jsou neustále braní do úst stovkami různých lidí, kteří se snaží dokázat svou nevinnu. Leckdy jsou ovšem případy, např. dopravní nehody, kdy je situace většinou čistá jako lesní studánka, takže není moc co dále prokazovat, spíše postačí rozhodovat o postihu.
Tak či onak jsme si pro vás vyžádali od naší dopravní policie počet viníků dopravních nehod způsobených motorovým vozidlem (auto, moto, truck aj.) na území Česka a k nim příslušnou tovární značku vozidla. Níže se tedy dočtete, kdo si za rok 2022 odnese nelichotivý titul krále zaviněných bouraček.
Aby byl přehled spravedlivý, započítáváme do něj také nákladní automobily, autobusy, motocykly a další motorová vozidla. Zkrátka způsobí-li nehodu řidič Mercedesu Třídy S, Mercedesu Sprinter (dodávka) či Mercedesu Actros (tahač), jdou všechny tyto zaviněné kolize k tíži dané značky. Proč?
Jednak kvůli férovosti a jednak kvůli tomu, aby vstupy korektně korespondovaly s registrem motorových vozidel, kde jsou osobáky i náklaďáky Mercedesu vedeny pod značkou Mercedes-Benz. A stejně tomu je i u ostatních značek (Volvo, Renault, Ford aj.).
Pro pořádek uvádíme první dvacítku, z čehož lze usoudit, že nejčastěji zavinili dopravní nehodu motorovým vozidlem řidiči škodovek. Ale aby ne, když aut této mladoboleslavské značky jezdí po našich silnicích prokazatelně nejvíc.
Značka | Zaviněných nehod | Provozovaných vozů |
---|---|---|
Škoda Auto | 14 811 | 2 072 618 |
Volkswagen | 6 043 | 725 570 |
Ford | 3 795 | 465 682 |
Mercedes-Benz | 3 143 | 205 227 |
Renault | 2 787 | 325 910 |
Peugeot | 2 647 | 336 462 |
BMW | 2 059 | 197 344 |
Citroën | 1 788 | 241 625 |
Hyundai | 1 785 | 256 410 |
Opel | 1 649 | 205 418 |
Audi | 1 452 | 142 145 |
Iveco | 1 426 | 47 616 |
Fiat | 1 416 | 159 572 |
Toyota | 1 381 | 168 984 |
Volvo | 1 216 | 90 889 |
MAN | 995 | 27 658 |
Dacia | 802 | 124 025 |
Honda | 799 | 163 021 |
Kia | 797 | 131 096 |
DAF | 793 | 16 971 |
Abychom, byli objektivní, musíme znát ještě počty provozovaných vozidel daných značek, což nám poví dopravní registr. Totiž jakmile má vůz status provozovaný, smí legálně na veřejné komunikace, a tudíž se může stát účastníkem/viníkem dopravní nehody.
V teorii je to jednoduché – pokud totiž na sto tisíc evidovaných škodovek způsobí nehodu desetina jejich řidičů, dostáváme se na celkovou nebezpečnost v řádu 10 %. Jestliže např. z třiceti tisíc registrovaných fordů způsobí nehodu každý druhý řidič Fordu, jsme na 50 % nebezpečnosti.
Statistika ovšem nemusí být bezchybná. Jednak nelze věřit tomu, že by český registr motorových vozidel nebyl přešlapy doslova prošpikovaný a jednak tu máme různé nájezdy kilometrů a další odchylky či anomálie.
Jelikož se značky typu Iveco, MAN nebo DAF už řadu let zaměřují čistě na užitkáče či busy, jsou vozidla těchto výrobců v rámci průběhu kilometrů patrně vytíženější než např. modely značky Hyundai, cílící zejména na retail (soukromé osoby), kde se udává průměrný obecný nájezd do 30 km denně.
Nicméně už to nezdržujme a pojďme se podívat na to, kdo si za rok 2022 vyjezdil zlatou medaili v kategorii viníků dopravních nehod způsobených motorovými vozidly jednotlivých značek.
Pořadí | Značka | Míra nebezpečnosti |
---|---|---|
1. | DAF | 4,67% |
2. | MAN | 3,60% |
3. | Iveco | 2,99% |
4. | Mercedes-Benz | 1,53% |
5. | Volvo | 1,34% |
6. | BMW | 1,04% |
7. | Audi | 1,02% |
8. | Fiat | 0,89% |
9. | Renault | 0,86% |
10. | Volkswagen | 0,83% |
11. | Toyota | 0,82% |
12. | Ford | 0,81% |
13. | Opel | 0,80% |
14. | Peugeot | 0,79% |
15. | Citroën | 0,74% |
16. | Škoda Auto | 0,71% |
17. | Hyundai | 0,70% |
18. | Dacia | 0,65% |
19. | Kia | 0,61% |
20. | Honda | 0,49% |
Data mluví jasně, a to v největší neprospěch nizozemské značky DAF, jež má v dlouhotrvajícím portfoliu až na výjimky výhradně těžké nákladní automobily. Druhý se umístil MAN – značka opět zaměřená primárně na těžké užitkové vozy a autobusy, mimo variací modelu TGE.
Třetí příčka patří Ivecu, což je v podstatě ten samý scénář jako u mnichovského MAN. Bramborová pozice náleží Mercedesu, který aktivně prodává v obou segmentech, přičemž jenom takových tahačů této stuttgartské značky je v Česku dle českého registru provozováno bezmála sedm tisíc.
Páté místo Volvo, znovu mix osobních a těžkých nákladních vozidel. Kdo nevěří, nechť jako důkaz přijme v tuzemském registru evidované číslo 13 405, tedy počet provozovaných automobilů značky Volvo kategorie N3 (těžké nákladní nad 12 tun) ke dni tvorby článku.
Kdo se nám tedy zviditelní, pokud bychom si odmysleli užitkové vozy s potenciálně vysokým ročním kilometrovým nájezdem? Inu pak by do vyšších příček patrně postoupilo aktuálně šesté BMW, sdílející obdobný potenciál nebezpečnosti s Audi.
Udělat jednoznačný závěr, že nejnebezpečnější jsou řidiči dafů a basta fidli, jde pouze ze statistického hlediska s ohledem na dosazené absolutní hodnoty. Proto náš žebříček berte na jednu stranu s rezervou, na tu druhou ovšem nezapomeňte, že výsledná data hovoří celkem jasně. Nicméně až na našich cestách potkáte DAF, rozhodně nepanikařte, jen si na tuhle hitparádu vzpomeňte a soustředěně pokračujte v jízdě.