Hlavní obsah

V Česku už jezdí desetitisíce elektromobilů. Republice kraluje jediná značka, až na jedno velké město

Foto: Jiří Čermák

Kalendáře vám skutečně nelžou, když tvrdí, že se už píše rok 2025. A to znamená, že tu máme první data za loňský rok. Tahle jsou zvláště zajímavá, protože ukazují, jak nám raketově vyrostl prodej elektromobilů. Ale všichni víme proč. Nejprodávanější značka také asi nepřekvapí, avšak jedno velké město náporům těchto elektroaut odolává…

Článek

Česko „zaplavily“ osobní elektromobily! Na našich silnicích už jich jezdí více než 36 tisíc (přesně 36 364 kusů k 31. 12. 2024), jen loni jich přibylo na 14 tisíc (nových i ojetých). Důvodem raketového nárůstu prodejů jsou zejména dotace na elektroauta pro podnikatele, které Češi vyčerpali za bezmála 7 měsíců.

Alespoň tak to uvedl v tiskové zprávě server cistadoprava.cz (provozuje Centrum dopravního výzkumu), jemuž jako zdroj posloužila data od Ministerstva dopravy ČR.

Z hlediska značek vládne všem a všem ujela severoamerická Tesla. Ta si drží s 8 642 registrovanými vozidly 23,7% podíl na českém trhu s bateriovými elektrickými vozy.

Foto: Centrum dopravního výzkumu

Přehled registrovaných osobních elektromobilů dle značek v ČR.

Jako druhá je česká Škoda Auto s počtem 5 515 provozovaných osobních elektromobilů, třetí místo zaujal Volkswagen s počtem 3 753 registrovaných elektroaut, čtvrtou pozici rovněž německé BMW s počtem 3 329 vozidel a na pátém místě najdete jihokorejský Hyundai s 2 296 elektromobily.

Foto: Jiří Čermák

Nejvyšší čísla tvoří Škodovce v rámci elektroaut SUV Enyaq.

Na chvostu žebříčku jsou v rámci masových značek Cupra (147 ks), MINI (259 ks), Mazda (286 ks) nebo Smart (308 ks). Server ve zprávě dále uvedl, že přibližně čtvrtinový podíl všech provozovaných elektromobilů v ČR tvoří podle evidence Ministerstva dopravy ojetiny.

Tesla vs. Škoda

Oněch 36 364 osobních bateriově poháněných vozidel osobní kategorie M1 představuje 0,54% podíl na všech registrovaných osobních vozidlech M1 v Česku. To znamená, že u nás stále dominuje benzin a nafta.

Nejvíce elektromobilů je registrováno v Praze a Středočeském kraji, proto řada odborníků brojí proti tomu, aby nebyl ukončen bezplatný parkovací benefit na modrých a fialových zónách. Zatím byl konec odložen o půl roku.

Foto: Jakub Deml

Asi nikoho nepřekvapí, že nejvíc elektroaut je registrovaných v Praze.

Nejméně jich je naopak v Karlovarském kraji, Libereckém kraji a na Vysočině. Více prozradí seznam níže ve formátu: kraj, počet provozovaných elektromobilů v kraji a jejich podíl ke krajovému celku.

  • Hlavní město Praha: 12 493, tj. 1,18 %
  • Středočeský kraj : 5 386, tj. 0,60 %
  • Jihomoravský kraj: 3 914, tj. 0,56 %
  • Moravskoslezský kraj: 2 648, tj. 0,42 %
  • Ústecký kraj: 1 681, tj. 0,35 %
  • Jihočeský kraj: 1 300, tj. 0,31 %
  • Plzeňský kraj: 1 306, tj. 0,32 %
  • Olomoucký kraj: 1 268, tj. 0,36 %
  • Královéhradecký kraj: 1 344, tj. 0,39 %
  • Zlínský kraj: 1 441, tj. 0,45 %
  • Pardubický kraj: 1 091, tj. 0,34 %
  • Kraj Vysočina: 1 054, 0,34 %
  • Liberecký kraj: 919, 0,35 %
  • Karlovarský kraj: 519, tj. 0,29 %

Další data jsou neméně zajímavá. Ve většině obcí s rozšířenou působností evidující motorová vozidla je mezi elektroauty nejčastěji zastoupená Tesla, ovšem s výjimkou Mladé Boleslavi, kde (pochopitelně) kraluje Škoda Auto. Tam je registrovaných 50 tesel a 693 elektrických škodovek.

Foto: Jiří Čermák

Ve většině velkých měst kraluje Tesla. Pouze v Boleslavi vládne Škoda Auto.

A jak to v souboji Tesla versus Škoda vypadá i v dalších významných krajských městech? Podívejte se níže:

  • České Budějovice: 117 vs. 57
  • Brno: 676 vs. 142
  • Karlovy Vary: 45 vs. 22
  • Jihlava: 44 vs. 19
  • Hradec Králové: 99 vs. 54
  • Liberec: 77 vs. 54
  • Ostrava: 237 vs. 81
  • Olomouc: 107 vs. 66
  • Pardubice: 83 vs. 72
  • Plzeň: 172 vs. 94
  • Černošice: 224 vs. 83
  • Mladá Boleslav 50 vs. 693
  • Ústí nad Labem: 75 vs. 33
  • Zlín: 82 vs. 26

Obecně vzato pak nejvíce elektromobilů jezdí v Praze (12 493), Brně (1 925), Ostravě (937), Černošicích (925) a v Mladé Boleslavi (908).

Foto: Jiří Čermák

Český vozový park ovšem využívá většinově fosilní paliva. Elektromobily patří k okrajovým.

Oficiální data zpracovaná Centrem dopravního výzkumu tak jasně ukazují, že skokový rozpuk elektromobilů zapříčinily zejména dotace (dostaly na silnice asi 6 000 nových elektroaut), ale že bateriově poháněná vozidla stále tvoří jen zlomek v Česku provozovaných a nově registrovaných aut.

Vyhlídky na další dotace na osobní elektromobily nejsou, na druhou stranu může kladně zapůsobit sekundární trh s ojetinami, kde jsou elektroauta přece jen cenově dostupnější. Možná až budou Tesla Model 3 a její ekvivalenty stát 300 tisíc (jestli vůbec), tak se sejdeme na nabíječce všichni…

Načítám