Článek
Česko „zaplavily“ osobní elektromobily! Na našich silnicích už jich jezdí více než 36 tisíc (přesně 36 364 kusů k 31. 12. 2024), jen loni jich přibylo na 14 tisíc (nových i ojetých). Důvodem raketového nárůstu prodejů jsou zejména dotace na elektroauta pro podnikatele, které Češi vyčerpali za bezmála 7 měsíců.
Alespoň tak to uvedl v tiskové zprávě server cistadoprava.cz (provozuje Centrum dopravního výzkumu), jemuž jako zdroj posloužila data od Ministerstva dopravy ČR.
Z hlediska značek vládne všem a všem ujela severoamerická Tesla. Ta si drží s 8 642 registrovanými vozidly 23,7% podíl na českém trhu s bateriovými elektrickými vozy.
Jako druhá je česká Škoda Auto s počtem 5 515 provozovaných osobních elektromobilů, třetí místo zaujal Volkswagen s počtem 3 753 registrovaných elektroaut, čtvrtou pozici rovněž německé BMW s počtem 3 329 vozidel a na pátém místě najdete jihokorejský Hyundai s 2 296 elektromobily.
Na chvostu žebříčku jsou v rámci masových značek Cupra (147 ks), MINI (259 ks), Mazda (286 ks) nebo Smart (308 ks). Server ve zprávě dále uvedl, že přibližně čtvrtinový podíl všech provozovaných elektromobilů v ČR tvoří podle evidence Ministerstva dopravy ojetiny.
Tesla vs. Škoda
Oněch 36 364 osobních bateriově poháněných vozidel osobní kategorie M1 představuje 0,54% podíl na všech registrovaných osobních vozidlech M1 v Česku. To znamená, že u nás stále dominuje benzin a nafta.
Nejvíce elektromobilů je registrováno v Praze a Středočeském kraji, proto řada odborníků brojí proti tomu, aby nebyl ukončen bezplatný parkovací benefit na modrých a fialových zónách. Zatím byl konec odložen o půl roku.
Nejméně jich je naopak v Karlovarském kraji, Libereckém kraji a na Vysočině. Více prozradí seznam níže ve formátu: kraj, počet provozovaných elektromobilů v kraji a jejich podíl ke krajovému celku.
- Hlavní město Praha: 12 493, tj. 1,18 %
- Středočeský kraj : 5 386, tj. 0,60 %
- Jihomoravský kraj: 3 914, tj. 0,56 %
- Moravskoslezský kraj: 2 648, tj. 0,42 %
- Ústecký kraj: 1 681, tj. 0,35 %
- Jihočeský kraj: 1 300, tj. 0,31 %
- Plzeňský kraj: 1 306, tj. 0,32 %
- Olomoucký kraj: 1 268, tj. 0,36 %
- Královéhradecký kraj: 1 344, tj. 0,39 %
- Zlínský kraj: 1 441, tj. 0,45 %
- Pardubický kraj: 1 091, tj. 0,34 %
- Kraj Vysočina: 1 054, 0,34 %
- Liberecký kraj: 919, 0,35 %
- Karlovarský kraj: 519, tj. 0,29 %
Další data jsou neméně zajímavá. Ve většině obcí s rozšířenou působností evidující motorová vozidla je mezi elektroauty nejčastěji zastoupená Tesla, ovšem s výjimkou Mladé Boleslavi, kde (pochopitelně) kraluje Škoda Auto. Tam je registrovaných 50 tesel a 693 elektrických škodovek.
A jak to v souboji Tesla versus Škoda vypadá i v dalších významných krajských městech? Podívejte se níže:
- České Budějovice: 117 vs. 57
- Brno: 676 vs. 142
- Karlovy Vary: 45 vs. 22
- Jihlava: 44 vs. 19
- Hradec Králové: 99 vs. 54
- Liberec: 77 vs. 54
- Ostrava: 237 vs. 81
- Olomouc: 107 vs. 66
- Pardubice: 83 vs. 72
- Plzeň: 172 vs. 94
- Černošice: 224 vs. 83
- Mladá Boleslav 50 vs. 693
- Ústí nad Labem: 75 vs. 33
- Zlín: 82 vs. 26
Obecně vzato pak nejvíce elektromobilů jezdí v Praze (12 493), Brně (1 925), Ostravě (937), Černošicích (925) a v Mladé Boleslavi (908).
Oficiální data zpracovaná Centrem dopravního výzkumu tak jasně ukazují, že skokový rozpuk elektromobilů zapříčinily zejména dotace (dostaly na silnice asi 6 000 nových elektroaut), ale že bateriově poháněná vozidla stále tvoří jen zlomek v Česku provozovaných a nově registrovaných aut.
Vyhlídky na další dotace na osobní elektromobily nejsou, na druhou stranu může kladně zapůsobit sekundární trh s ojetinami, kde jsou elektroauta přece jen cenově dostupnější. Možná až budou Tesla Model 3 a její ekvivalenty stát 300 tisíc (jestli vůbec), tak se sejdeme na nabíječce všichni…