Článek
Jak vyplynulo i z nedávného článku, kde jsme dotazovali dostupnost nových vozů, na spoustu aut na trhu se pořád čeká, a to zpravidla i přes rok. Na druhou stranu nejoblíbenější značky už mají své nejprodávanější modely do jisté míry skladem, což je pokrok.
I díky tomu registrace nových aut za srpen mírně vzrostly. Konkrétně se za druhý prázdninový měsíc registrovalo 16 581 nových aut, což znamená meziroční nárůst o 0,80 %. Souhrnně za osm měsíců roku je ale meziroční pokles stále značný – 12,67 %, v konkrétních číslech potom 128 945 letošních registrací oproti 147 659 registracím minulý rok.
Nejvíc registrací si již tradičně připisuje značka Škoda s podílem trhu 31,51 %. Následuje Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes-Benz a první desítku uzavírá Peugeot. Škoda taky dlouhodobě drží všechny svoje modely v desítce nejregistrovanějších modelů. Z aut jiných značek jsou pak v první desítce jen korejské automobilky – Hyundai i30, Hyundai Tucson a Kia Ceed.
Nejoblíbenější obchodní třídou je dlouhodobě SUV s podílem 44,59 %, z pohledu paliv vede benzin před naftou se 66,81 %. Roste i podíl alternativních paliv, byť stále se jedná o malé množství v celku. Plug-in hybridy klesají, naopak pomalu roste poptávka po elektromobilech, jejichž podíl atakuje 2 %.
S ohledem na nedostatek nových aut se pak daří také dovozu ojetin ze zahraničí. Těch se za letošek v Česku registrovalo 114 798. SDA však dlouhodobě upozorňuje, že se hojně vozí stará auta, která dále zvyšují věkový průměr vozového parku. Konkrétně je průměrné stáří u dovozů 10,7 roku.
Slabá auta vynahrazují silné motorky
Už od začátku pandemie covidu v roce 2020 pozorujeme na trhu mohutný nárůst zájmu o kategorii L – tedy motorky a čtyřkolky. Důvody se v průběhu dvou a půl let od začátku covidu různily a prolínaly. Motorky slouží jako útěcha za absenci dovolených, jako náhrada za hromadnou dopravu, jako stroje na radost a v neposlední řadě jako varianta pro uložení peněz, okusovaných inflací.
Zájem nepolevuje a i v srpnu, což je zpravidla přelomový měsíc ke konci sezóny, kdy začínají počty registrací klesat, se letos registrovalo 2 910 nových strojů. Čtyři měsíce před koncem roku tak kategorie L překročila hranici 20 000 registrací, což bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Letošní finální číslo tedy bude třetím rekordním v řadě a mohlo by atakovat hranici 25 000 registrací. Naposledy se takové počty motorek prodávaly v letech 2007 a 2008, od té doby trh poklesl a držel se více méně stabilně až do pandemického roku 2020.
Nejvíce se na trhu daří Hondě s podílem 19,73 %. Následuje CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW, Kentoya, Maxon, KTM, Hecht a první desítku uzavírá Aprilia.