Hlavní obsah

Trh za srpen: Auta vidí světlo na konci tunelu a motorky jdou za dalším rekordem

Foto: Lukáš Kukla

Stále se jedná jen o malý zlomek celku, ale podíl elektromobilů v registracích nových aut utěšeně roste. Za celý minulý rok se podíl nedostal přes 1,3 % a byl hluboko pod podílem plug-in hybridů. Za prvních osm měsíců letošku je podíl už 1,99 % a vysoko nad plug-in hybridy

Pouze letošní leden a nyní i srpen byly v oblasti registrací nových automobilů meziročně lepší. Vezmeme-li ovšem v potaz počty registrací za prvních osm měsíců, pořád tu máme oproti loňsku významný pokles. Jak vyplývá z čísel Svazu dovozců automobilů (SDA), na trhu nadále přetrvává stav, kdy většina automobilek nezvládá uspokojit poptávku, a dodávky nových aut jsou opožděné. I přesto je tu ale světlo na konci tunelu.

Článek

Jak vyplynulo i z nedávného článku, kde jsme dotazovali dostupnost nových vozů, na spoustu aut na trhu se pořád čeká, a to zpravidla i přes rok. Na druhou stranu nejoblíbenější značky už mají své nejprodávanější modely do jisté míry skladem, což je pokrok.

I díky tomu registrace nových aut za srpen mírně vzrostly. Konkrétně se za druhý prázdninový měsíc registrovalo 16 581 nových aut, což znamená meziroční nárůst o 0,80 %. Souhrnně za osm měsíců roku je ale meziroční pokles stále značný – 12,67 %, v konkrétních číslech potom 128 945 letošních registrací oproti 147 659 registracím minulý rok.

Foto: SDA

Vývoj registrací v kategorii osobních aut do srpna letošního roku

Nejvíc registrací si již tradičně připisuje značka Škoda s podílem trhu 31,51 %. Následuje Hyundai, Volkswagen, Toyota, Kia, Dacia, Ford, Mercedes-Benz a první desítku uzavírá Peugeot. Škoda taky dlouhodobě drží všechny svoje modely v desítce nejregistrovanějších modelů. Z aut jiných značek jsou pak v první desítce jen korejské automobilky – Hyundai i30, Hyundai Tucson a Kia Ceed.

Nejoblíbenější obchodní třídou je dlouhodobě SUV s podílem 44,59 %, z pohledu paliv vede benzin před naftou se 66,81 %. Roste i podíl alternativních paliv, byť stále se jedná o malé množství v celku. Plug-in hybridy klesají, naopak pomalu roste poptávka po elektromobilech, jejichž podíl atakuje 2 %.

S ohledem na nedostatek nových aut se pak daří také dovozu ojetin ze zahraničí. Těch se za letošek v Česku registrovalo 114 798. SDA však dlouhodobě upozorňuje, že se hojně vozí stará auta, která dále zvyšují věkový průměr vozového parku. Konkrétně je průměrné stáří u dovozů 10,7 roku.

Slabá auta vynahrazují silné motorky

Už od začátku pandemie covidu v roce 2020 pozorujeme na trhu mohutný nárůst zájmu o kategorii L – tedy motorky a čtyřkolky. Důvody se v průběhu dvou a půl let od začátku covidu různily a prolínaly. Motorky slouží jako útěcha za absenci dovolených, jako náhrada za hromadnou dopravu, jako stroje na radost a v neposlední řadě jako varianta pro uložení peněz, okusovaných inflací.

Foto: Lukáš Volšický

Rozložíme-li si objemové třídy v kategorii L, největší podíl (33,29 %) má třída do 125 ccm, tvořená převážně městskými skútry. Naopak na nejvyšší kubatury nad 800 ccm připadá podíl 15,85 %. V ní si připisuje nejvíc registrací BMW a nejprodávanějším modelem značky je velké enduro R1250 GS

Zájem nepolevuje a i v srpnu, což je zpravidla přelomový měsíc ke konci sezóny, kdy začínají počty registrací klesat, se letos registrovalo 2 910 nových strojů. Čtyři měsíce před koncem roku tak kategorie L překročila hranici 20 000 registrací, což bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Letošní finální číslo tedy bude třetím rekordním v řadě a mohlo by atakovat hranici 25 000 registrací. Naposledy se takové počty motorek prodávaly v letech 2007 a 2008, od té doby trh poklesl a držel se více méně stabilně až do pandemického roku 2020.

Foto: SDA

Vývoj registrací v kategorii motocyklů a čtyřkolek do srpna letošního roku

Nejvíce se na trhu daří Hondě s podílem 19,73 %. Následuje CF Moto, Yamaha, Piaggio, BMW, Kentoya, Maxon, KTM, Hecht a první desítku uzavírá Aprilia.

Načítám